Företag i fokus:

Nykvarns Innebandy får en egen låt – ”Vilken grej”

Namnlost-3-1

Foto: privat

En egen låt, en hymn eller kampsång! Ja kalla det vad ni vill.

I ett samarbete mellan Hillstedt Music, Nykvarns Innebandy Förening och supportrar från Steelersfamiljen har det tagits fram en låt ”Vi E Nyk Nykvarn” som hyllar Nykvarns Innebandy Förening i stort men herrlagets avancemang till högsta ligan SSL i synnerhet.

Låten premiärspelades inför publiken på hemmamatchen i söndags emot Hagunda och den togs emot med applåder och jubel! Efter matchen hördes publiken nynna på låten och även textraden ”Nyk, Nykvarn” hördes bland publiken som lämnade Furuborg efter en seger!

Även dom nytryckta t-shirtsen var otroligt populära och bars stolt av många.
Att det kommer bli succé och att den kommer spelas på föreningens samtliga hemmamatcher känns givet.

Några tankar kring låten.

– Tycker det är fantastiskt, föreningen gör ett enormt jobb för att föra oss framåt. Förutom att låten kan få igång publiken så visas och syns vi på flera plan, tycker de visar på eldsjälar samt att folk brinner för det här lika mycket som vi spelare gör, säger Karljohan Ahlroth #87, Kapten Herrar SSL.

Låten får en egen T-shirt. Foto: Privat

– Äntligen en Nyken låt var min första tanke som fostrad innebandyspelare i Nykvarn. Alla stora föreningar har en egen låt, därför känns det extra mäktigt att lilla Nykvarns Innebandy förening har fått en egen låt. Det är också en ära att få ha medverkat med sång i låten och vi har haft väldigt kul på vägen, säger Elin Källström #8 Damer Div. 1

– Att få vara med och sätta något form av avtryck både i ”Nyken” och föreningen, vilken grej! Dessutom är låten en riktig jävla hit, som kommer spelas flitigt på alla former av sammankomster framöver, säger Madeleine Rigogiannis Granlöf, #steelersfamiljen Supporter

– Vi E Nyk Nykvarn representerar allt det Nykvarns Innebandy är. Engagemang, glädje, samhörighet, och kärlek till vår förening och idrott och det som tillsammans är vår Steelersfamilj, säger Mathias Larsson Carlander, Ordförande Nykvarns Innebandy

Låten släpps fredag 22/12 kl. 00:00 på Spotify, Youtube Music, Instagram, Facebook, TikTom mfl. p.s. På julafton släpps musikvideon till låten på YouTube d.s.

Under inspelningen. Foto: Privat

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 22 december 2023 01:01

Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Maren

 Bild/Illustration: Fojab

2018 sålde Södertälje kommun Kringlan och Marentomten till Stadsrum Fastigheter. Sedan dess har köpeskillingen varit sekretessbelagd fram till nu, vilket Lt nu har avslöjat.

Försäljningen av varuhuset med Marentomten genomfördes av Telge Fastigheter på uppdrag av Södertälje kommun, och totalt hade fyra budgivare lämnat in underlag för att köpa fastigheten.

Kommunen valde att sälja till Stadsrum, men priset hemlighölls. Detta ansågs vara mycket ovanligt av tidningen Fastighetsvärden, särskilt när kommunala bolag är inblandade. Enligt Lt var avtalen försedda med sekretess på grund av risken att det skulle kunna skada Stadsrums affärsverksamhet om informationen blev offentlig.

Däremot kräver offentlighets- och sekretesslagen att sekretessen upphävs efter fem år. Nu kan tidningen avslöja att Södertälje kommun, enligt avtalet, får mer betalt ju större hotellet blir.

(Annonslänk)

Enligt Lt fick kommunen drygt 447 miljoner kronor för fastigheten Tellus 5, som inkluderar både Kringlanhuset och tomten för Marenhotellet, vilket betalades 2018. Dessutom skulle kommunen få ytterligare ersättning baserat på hotellets storlek.

– När man bygger höga fastigheter så tar man luftrum i anspråk. Det är därför man gör på det sättet, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande, till Lt.

Enligt avtalet skulle kommunen erhålla 1 765 kronor per kvadratmeter BTA, vilket resulterade i över 15 miljoner extra för den cirka 8600 kvadratmeter stora hotellfastigheten.

Fastigheten beräknas bli 16 våningar hög och inkludera cirka 200 gästrum samt flera barer och restauranger.

 Bild/Illustration: Fojab

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 10:12
Senast uppdaterad: 11 september 2023 10:23

Ny inspirerande utställning i Stadshuset

Kommun

Föregående vecka invigdes den inspirerande utställningen ”Södertäljes barn berättar” i stadshuset. En utställningen som pågår fram till onsdag.

– Ett sätt att uppmärksamma allt det goda som sker i våra verksamheter, säger verksamhetschef Katarina Weidenhaijn.

(Annonslänk)

Förskolebarn från alla kommunala förskolor i Södertälje har samlats i en imponerande utställning som pågår i stadshuset. Utbildningsnämndens vice ordförande, Maria Frithz Warg, välkomnade allmänheten att ta del av förskolebarnens skapande under det senaste året genom att klippa invigningsbandet den 7 september.

Utställning är en manifestation av Reggio Emilias pedagogiska filosofi, som genomsyrar förskoleverksamheten. Här står barnens mångsidiga uttrycksförmåga, utforskande och berättande i centrum. Skapande och barnens fantasirika bidrag är grundläggande för deras lärande.

Utställningen är belägen i stadshusets foajé och öppen för allmänheten fram till onsdagen den 13 september.

Utbildningsnämndens vice ordförande, Maria Frithz Warg. Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 10 september 2023 21:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors