Företag i fokus:

Nykvarns Innebandy får en egen låt – ”Vilken grej”

Namnlost-3-1

Foto: privat

En egen låt, en hymn eller kampsång! Ja kalla det vad ni vill.

I ett samarbete mellan Hillstedt Music, Nykvarns Innebandy Förening och supportrar från Steelersfamiljen har det tagits fram en låt ”Vi E Nyk Nykvarn” som hyllar Nykvarns Innebandy Förening i stort men herrlagets avancemang till högsta ligan SSL i synnerhet.

Låten premiärspelades inför publiken på hemmamatchen i söndags emot Hagunda och den togs emot med applåder och jubel! Efter matchen hördes publiken nynna på låten och även textraden ”Nyk, Nykvarn” hördes bland publiken som lämnade Furuborg efter en seger!

Även dom nytryckta t-shirtsen var otroligt populära och bars stolt av många.
Att det kommer bli succé och att den kommer spelas på föreningens samtliga hemmamatcher känns givet.

Några tankar kring låten.

– Tycker det är fantastiskt, föreningen gör ett enormt jobb för att föra oss framåt. Förutom att låten kan få igång publiken så visas och syns vi på flera plan, tycker de visar på eldsjälar samt att folk brinner för det här lika mycket som vi spelare gör, säger Karljohan Ahlroth #87, Kapten Herrar SSL.

Låten får en egen T-shirt. Foto: Privat

– Äntligen en Nyken låt var min första tanke som fostrad innebandyspelare i Nykvarn. Alla stora föreningar har en egen låt, därför känns det extra mäktigt att lilla Nykvarns Innebandy förening har fått en egen låt. Det är också en ära att få ha medverkat med sång i låten och vi har haft väldigt kul på vägen, säger Elin Källström #8 Damer Div. 1

– Att få vara med och sätta något form av avtryck både i ”Nyken” och föreningen, vilken grej! Dessutom är låten en riktig jävla hit, som kommer spelas flitigt på alla former av sammankomster framöver, säger Madeleine Rigogiannis Granlöf, #steelersfamiljen Supporter

– Vi E Nyk Nykvarn representerar allt det Nykvarns Innebandy är. Engagemang, glädje, samhörighet, och kärlek till vår förening och idrott och det som tillsammans är vår Steelersfamilj, säger Mathias Larsson Carlander, Ordförande Nykvarns Innebandy

Låten släpps fredag 22/12 kl. 00:00 på Spotify, Youtube Music, Instagram, Facebook, TikTom mfl. p.s. På julafton släpps musikvideon till låten på YouTube d.s.

Under inspelningen. Foto: Privat

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 22 december 2023 01:01

Tidigare ADFA-volontär misstänkt för sexbrott på barnhem i Libanon

Volontar

Foto: Pexels

Barnhemmet Safe Haven i Libanon tvingas stänga på grund av rapporter om bland annat sexuella övergrepp. Tidigare hade barnhemmet fått stöd från den Södertäljebaserade organisationen ADFA, A Demand for Action. Detta rapporterar Expressen.

En libanesisk domstol beslutade i somras att utreda ett barnhem i Libanon angående sexualbrott, vanvård och människohandel, något som Expressen var först med att rapportera. En av de misstänkta är en man som tidigare var ADFA:s representant i Libanon.

ADFA har dock inte haft någon kontakt med eller på något sätt bidragit till barnhemmet sedan början av 2022, enligt ett meddelande från ADFA:s grundare, Nuri Kino, på sociala medier.

– Varken jag personligen eller ADFA som organisation är misstänkt för att ha brustit i ansvar eller haft kännedom om eller medverkat till oegentligheter. Vår enda uppgift var att samla pengar. Vi gjorde allt vi bara kunde. Det är fruktansvärt tragiskt det som hänt och jag känner mig otillräcklig, det gör man alltid när man jobbar med bistånd, säger Nuri Kino, som nyligen prisats som Årets mäktigaste i biståndsdebatten, till Expressen.

Nuri Kino prisade i maj till Årets mäktigaste i biståndsdebatten av Global Bar Magazine. Foto: Privat

Det var i december förra året som socialtjänsten genomförde ett oanmält besök på Safe Haven och beskrev situationen som kaotisk, med barnens kläder utspridda och brist på grundläggande värdighet. Under förhör har flera barn vittnat om sexuella övergrepp och om hur de tvingats använda droger, alkohol och utföra oönskade handlingar framför personalen. Under samma tidsperiod eskalerade brottsmisstankarna till att även inkludera barnhandel efter att två små barn saknades spårlöst, rapporterar Expressen.

Nuri Kino, grundare för ADFA, berättar att Södertäljeorganisationen avslutade allt samarbete med den libanesiska organisationen redan i februari 2022. Ett beslut som grundades på omfattande samarbetssvårigheter och svårigheter att få tillgång till barnens journaler eller information om deras ursprung.

– Både vi och grannar till barnhemmet – inklusive en libanesisk parlamentariker – larmade om missförhållanden för mer än ett år sedan. De libanesiska myndigheterna agerade inte förrän under sommaren 2023, skriver Nuri Kino på sociala medier.

Läs även: – Nuri Kino prisas som Årets mäktigaste i biståndsdebatten

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 13:01
Senast uppdaterad: 6 september 2023 13:01

Scanias nya miljardfabrik har invigts i Södertälje

b1f100c2732dc20d_org

Foto: Scania

Mer än 1 miljard kronor har investerats i en ny fabrik för batterimontering i Södertälje. Under gårdagen kunde Scania äntligen inviga den nya fabriken, vilket markerar en viktig milstolpe för företaget.

En batterifabrik med en anläggning på 18 000 kvadratmeter, som påbörjades byggas i början av 2021, är nu färdigställd. Under tisdagen invigde Scania den batterimonteringsfabrik vid sitt huvudkontor i Södertälje, vilket möjliggör serieproduktion av tunga, elektriska fordon.

– Detta är ett tydligt tecken på vår ambition att vara ledande i elektrifieringen av tunga fordon, vilket är nödvändigt för uppfylla vårt åtagande att nå vetenskapligt förankrade klimatmål. Fullskalig montering av batterier på plats är en förutsättning för storskalig produktion av elfordon och befäster tydligt Scania som en del i värdekedjan för batteritillverkning, säger Ruthger de Vries, chef för Scanias produktion och logistik.

Scanias nya batterifabrik i Södertälje. Foto: Scania

Företaget har ambitiösa mål att 50 procent av deras försäljning ska utgöras av elektriska fordon fram till 2030. De tror också på en framtid där alla transporter elektrifieras. Genom en gemensam satsning med Northvolt utvecklades en battericell med hög prestanda och lågt koldioxidavtryck, skräddarsydd för tunga transporter. Den här cellen monteras nu i Scanias lastbilar vid den nya fabriken i Södertälje, som ligger nära chassimonteringen. Fabriken är utrustad med hög grad av automatisering och kommer att sysselsätta 550 personer, vilket möjliggör effektiv serieproduktion av elektriska fordon.

– Elektrifieringen kommer i grund förändra transporterna och denna senaste investering i Scanias verksamhet i Södertälje stärker ytterligare Sveriges ställning som nav för spetsteknik i elektrifieringen av tunga fordon, säger Ruthger de Vries.

Läs även: – Här testas nya solcellsdrivna lastbilen – ”Vi är i framkant”

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 10:58
Senast uppdaterad: 6 september 2023 10:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors