Företag i fokus:

Larm om brand i bostadsområde

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

På söndagsförmiddagen larmades flera räddningsenheter om en brand på Vinbärsvägen. Nödsamtal rapporterade om att branden inträffat i ett bostadsområde.

På söndagsförmiddagen ryckte räddningstjänst och polis ut efter att SOS Alarm vid 11:38 mottog larmsamtal om en brand på Vinbärsvägen i Ritorp. Branden, som rapporterats uppstå i en radhuslänga inom ett bostadsområde, krävde omedelbar insats från flera enheter för att kontrollera situationen.

– Vi har precis anlänt till platsen och har inte fått information om läget på plats än, säger en operatör från räddningstjänsten till Telgenytt.

För tillfället är både räddningstjänst och polis på platsen. Inga rapporter om personskador har inkommit efter branden i Ritorp.

Uppdatering:

– Det visade sig att det inte var någon brand, säger räddningstjänsten till Telgenytt och meddelar att de lämnat platsen.

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 december 2023 12:06
Senast uppdaterad: 24 december 2023 12:36

Här invigs Södertäljes nya pumpstation – ”Ett viktigt steg”

11

Anna Josefsson, VD på Telge Nät och Karin Medin, VD och koncernchef för Telgekoncernen. Foto: Lucas T

I veckan invigdes en ny pumpstation för fjärrvärme i Almnäs med bandklippning och tal av representanter för Telge – därefter mingel och korvgrillning.

Den nya pumpstationen har kostat 31 miljoner kronor att bygga och ägs av Söderenergi som också kommer att drifta anläggningen, som är tänkt att säkra leveranserna av fjärrvärme till Stockholm Syd och Nykvarn och möjliggöra fortsatt expansion i området.

Almnäsområdet är ett kluster för logistik i regionen och redan idag har ett 30-tal fastighetsägare i Almnäs anslutit sig till fjärrvärme, men kapaciteten mot Nykvarn ökar nu nästan tre gånger så mycket tack vare satsningen.

– Det här är ett viktigt steg för att kunna erbjuda fossilfri fjärrvärme till fler i Södertälje, säger Karin Medin, vd och koncernchef för Telgekoncernen.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Anna Josefsson, vd på Telge Nät, som stått för investeringen i den nya infrastrukturen, menar att den ökade kapaciteten i fjärrvärmesystemet skapar helt nya möjligheter för företag och invånare i Stockholm Syd och Nykvarn och hon bedömer att det inte kommer vara några begränsningar på utbyggnaden under överskådlig framtid.

– Vi hoppas att alla som vill etablera sig i området också blir kunder och ansluter sig till fjärrvärmen, säger Anna Josefsson.

Fjärrvärmen som pumpas ut från Almnäs kommer från Igelstaverket i Södertälje och genom samproduktion av el och värme utnyttjas bränslet optimalt och ger låga utsläpp. Ylva Sundlöf, projektledare på Söderenergi, som har lett arbetet med förstudier, projektering och genomförande av bygget berättar att Söderenergi ser fram emot att få driva den nya anläggningen.

– Det blir en till pumpstation att ta hand om och se till att allt fungerar, säger Ylva Sundlöf.

För Nykvarns del är den nya pumpstationen betydelsefull, säger Johan Persson, driftingenjör på Söderenergi.

– Jag ser positivt på utvecklingen i området med alla nya företagsetableringar. Läget nära E20 är strategiskt bra ur logistiksynpunkt, säger han.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 16:23
Senast uppdaterad: 9 november 2023 17:00

Bäst i test-Mauri: ”Man gör bort sig inför väldigt mycket folk”

Mauri

Mauri Hermundsson och David Sundin. Foto: Oliver Martin Henriquez.

I årets “Bäst i test” utmanas deltagarna med flera skruvade uppdrag. Bland de fem deltagare som presenterades i fredagens Nyhetsmorgon fanns Södertäljesonen Mauri Hermundsson med.

Underhållningsprogrammet “Bäst i test” byter kanal till TV4 efter fyra säsonger på SVT. Formatet baseras på den brittiska förlagan “Taskmaster”.

I den kommande säsongen, som spelas in i ett nytt hus med programledarna David Sundin och Babben Larsson, deltar bland andra Mauri Hermundsson från Södertälje.

Paneldeltagarna har spelat in alla tävlingsmoment utan att veta hur de andra har presterat. De kommer att få veta resultatet i november när studioprogrammen spelas in.

– Man har ju en känsla av att man inte var så bra, berättade Mauri i Nyhetsmorgon.

På frågan om varför programmet valde just honom berättade Mauri skojsamt att han inte riktigt vet.

– Det är väl bröderna Carl och David Sundin som bara vill utnyttja en och tjäna pengar på att man gör bort sig inför väldigt mycket folk, sa Mauri Hermundsson.

Den nya säsongen av ”Bäst i test” har premiär den 12 januari 2024 på TV4 Play och TV4.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 12:10
Senast uppdaterad: 9 november 2023 12:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors