Företag i fokus:

Positiv rapport presenteras – men grannar är skeptiska

Skarmavbild-2023-12-26-kl.-13.49.40

Street Moves i Södertälje. Foto: Daniel McCarthy/Street Moves, Arkdes

En ny rapport från ArkDes och Södertälje kommun visar att 85 % av de tillfrågade ser positivt på tillfälliga gatuinstallationer som Street Moves på Badhusgatan. Men boende på gatan ser mindre positivt på kommunens satsning.

– Bortkastade pengar om du frågar mig, säger en person som inte vill medverka med namn och bild till Telgenytt.

Projektet Street Moves, ett samarbete mellan ArkDes och sex kommuner inklusive Södertälje, har under två år arbetat för att omvandla stadsgator till mer mångfunktionella och mindre bilcentrerade områden. Ett projekt som funnits på Badhusgatan i centrala Södertälje mellan maj och november 2023.

Street Moves på Badhusgatan 2023 sågs som en positivt inslag enligt en rapport som bolaget bakom genomförde.

”Street Moves”, ett initiativ från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova, syftar till att främja omvandlingen av Sveriges gator. Från att vara bilcentrerade till att skapa plats för exemplevis utegym, social samvaro eller andra funktioner som ger liv till gatan helt kostnadsfritt.

I en ny rapport som genomförts och släppts av ArkDes, från Badhusgatan, visar det sig att hela 85 procent av de tillfrågade ser positivt på projektet och understryker uppskattningen för platsers mångfunktionalitet och sociala mötesplatser.

– Vi har flera stora omvandlingsprojekt på gång i staden och med erfarenheten från Street Moves-processen går vi lite modigare och klokare vidare för att med fysiska tillägg påverka och utveckla, säger Andreas Pålsson, Stadsarkitekt Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

Sammantaget visar rapporten på ett framgångsrikt skifte mot mer inkluderande och funktionella stadsmiljöer, men boende ser mindre positivt på inslaget.

Enligt en enkät är 85 procent av de tillfrågade positiva till Street Moves här på Badhusgatan. Vad tycker du?

– Vem har frågat vad sa du? Jag bor här och jag har minsann inte sett den användas flitigt, förutom på helger när Crocs Inns gäster sitter och tar sina rökpauser. Bortkastade pengar, om du frågar mig, men om man så gärna vill ha detta, varför placerade man det inte på gräsplätten istället för att ta bort 6-7 parkeringsplatser. Jag ska inte säga att initiativet är helt fel, bara att platsen de valde inte var den bästa, säger en person till Telgenytt.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 december 2023 16:17
Senast uppdaterad: 26 december 2023 16:17

Ledande kedja i Norden öppnar i Södertälje

Vianor-Sodertalje-2

Foto: Alexander Isa

Nordens ledande bil- och däckservicekedja, Vianor, som är verksam i 17 länder, öppnar i Södertälje. – Det verkligen kul att vi är igång på allvar, säger ägaren av Vianor Södertälje, Obada Bakstani, till Telgenytt.

Åkerivägen 5 i Moraberg blir hem för Vianor, som är en del av Nokian Tyres, en av Nordens ledande däckservice- och bilservicekedjor.

Bolaget, som idag finns i 17 länder, sysselsätter cirka 1 400 personer och har både egna och partnerägda verkstäder. I Södertälje etableras enheten som en av de partnerägda verkstäderna i samarbete med Reko Autocenter AB, som har sloganen ”schysst, trevlig och rättvis”. Det var just detta motto som Obada eftersökte när han ville bli en del av en större koncern.

Vianors nya samarbetspartner, Obada Bakstani. Foto: Alexander Isa

– Vi vill tillhöra en koncern som speglar vår vision och samtidigt erbjuder helhetslösningar. Allt från reparationer och däckhotell till bilvård; ett företag som har allt för bilägarna. Och det har Vianor, så det känns riktigt bra att inleda ett samarbete med dem, säger Bakstani.

Vianor, som idag finns i många svenska städer saknade länge en enhet i Södertälje. Närmast för företagets kunder var det Strängnäs eller Nyköping. När Bakstani, som har flera års erfarenhet inom allt vad en bilägare efterfrågar, kontaktade Vianor om att etablera sig i Södertälje, fick han omgående positiv feedback.

– De berättade att de hade velat öppna i Södertälje under en längre tid på grund av många kundförfrågningar. Så vi stämde träff, och när de ansåg att jag var lämplig, gick allt ganska snabbt, säger Bakstani.

Bakstani framför den stora anläggning på Åkerivägen 5 i Moraberg. Foto: Alexander Isa

När Telgenytt besöker Vianor på Åkerivägen 5 i Moraberg märks det att skyltarna nyligen har monterats upp och företagets karakteristiska orangea signum har implementerats. Atmosfären i verkstaden är uppsluppen, och under intervjun blir vi avbrutna flera gånger av kunder som på ett eller annat sätt söker hjälp av Vianor och Bakstani.

När besöket närmar sig sitt slut reflekterar man över den positiva energin som genomsyrar platsen. Det känns onekligen som att Vianor kommer att bli ett uppskattat tillskott i Morabergs affärslandskap.

– Vianor står inte bara för kvalitet utan också för pålitlighet och expertis. Vi ser verkligen fram emot att visa Södertäljeborna vad vi går för, avslutar Vianors ägare, Obada Bakstani

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 11:38
Senast uppdaterad: 27 november 2023 22:39

INSÄNDARE: Vad förväntade du dig Boel?

Boel G

Foto: Shamash Oyal

Risk för ”kriminell infiltration”. Det är anledningen till att regeringen inte placerar den nya utbetalningsmyndigheten i Södertälje. Den som verkar vara mest förvånad över regeringens uttalande är Boel Godner, som upprepade gånger har porträtterat Södertälje som en korrupt stad.

Till LT säger hon om regeringens uttalande: ”Lite naivt av dem att tro att bara för att man lägger den på ett visst ställe så finns det inte risk för infiltration, den risken finns i hela Sverige. Det är ingen enskild Södertäljefråga. Det borde alla förstå.”

Precis Boel, alla borde förstå.

Men Godner har vid oräkneliga tillfällen gestaltat Södertälje som en stad präglad av korruption och kriminalitet, ofta med antydningar mot en specifik grupp. Det enda fallet av korruption jag kan komma på rörde bland annat ett trasigt padelracket till sonen av en tjänsteman.

Boel har arbetat hårt och intensivt för att visa omvärlden vilken kriminell stad Södertälje är. Detta har skapat rädsla bland befolkningen, anställda inom kommunen som känner sig oskyldigt utpekade, avskräckt investerare och universitet, och nu regeringen som ger Södertälje krokben där vi hamnar med ansiktet nedåt i gyttjan. Det här är resultatet av Godners ständiga smutskastning.

Det finns brottslighet i Södertälje, precis som i andra kommuner, och problemet ska kraftfullt motarbetas.
Så jag håller med, det är ingen enskild Södertäljefråga. Så varför denna smutskastningskampanj Boel?

Järnabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 11:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors