Företag i fokus:

Liberalerna inför Sverigekursen för bättre integration

Metin -skola

Metin Hawsho, gruppledare Liberalerna Södertälje.

Vi måste informera tydligt om vilka lagar och regler som gäller i Sverige. Därför inför Liberalerna en ny obligatorisk kurs i samhällskunskap för nya svenskar som avslutas med ett prov.

Integrationen har misslyckats på grund av den förra regeringens passivitet och kravlöshet. Det handlar om högre arbetslöshet och lägre skolresultat om man är utrikes född. Inte minst visar kunskapskollapsen i årets PISA-mätning på stora skillnader i matematikkunskaper och läskunskaper mellan barn som har föräldrar som är födda i Sverige, och barn som har utländsk bakgrund.

Dessutom har Sverige på kort tid fått se flera exempel på krafter som försöker sprida antidemokratiska och extremistiska värderingar. Det handlar till exempel om desinformationkampanjen mot socialtjänsten.

För att vända utvecklingen krävs ett batteri av åtgärder. Liberalernas strategi för att bryta utanförskapet vilar på tre ben – jobb, svenska språket och att man ska bli en del av samhället.

Artiklen fortästter efter annonsen

(Annonslänk)

Därför kommer Liberalerna i regeringen införa en ny obligatorisk kurs i samhällskunskap som avslutas med ett prov. Det handlar om att vara tydlig med hur det fungerar i Sverige om man kommer hit och får uppehållstillstånd.

Den nya Sverigekursen ska vara samma för alla som går den oavsett var i landet man bor – med en nationell kursplan och ordentlig statlig tillsyn.

Det är viktigt att samhället ställer krav på personer som är arbetsföra och får bidrag. Det gäller för alla oavsett var man kommer ifrån. Om man är ny i Sverige ska man gå Sverigekursen och bidragen ska vara villkorade mot att man kommer på lektionerna. Kursen ska avslutas med ett prov.

Det spelar ingen roll om man firar jul, Chanukka eller Eid. Men att man lär sig om svenska grundläggande regler och principer i vårt samhälle är avgörande för att vi ska kunna bryta utanförskapet och klara integrationen.

Metin Hawsho,
gruppledare Liberalerna Södertälje

Victor Zetterman,
ordförande Liberalerna Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 14:45
Senast uppdaterad: 28 december 2023 14:45

Två personer i fastighetsärende åtalas för ekobrott

tingsrätt

Arkivbild

I en omfattande utredning av ekobrott inom fastighetssektorn i Södertälje har Ekobrottsmyndigheten, EBM, nu väckt åtal mot två personer. Huvudmannen och en medhjälpare står anklagade för näringspenningtvätt.

Åtalet är en kulmen på en serie utredningar som startade med ett tillslag i maj 2021, då sex personer greps av EBM med stöd av polisens insatsstyrka. Enligt ett pressmeddelande har alla misstänkta anknytning till fastighetsbranschen. Huvudmannen, som nu åtalas, är också föremål för flera parallella förundersökningar, inkluderande omkring tjugo ytterligare misstänkta personer.

– Det åtal som nu har väckts är det första i en mycket omfattande utredning som har pågått i över två och ett halvt år. I korthet handlar det om ett mycket stort antal penningtransaktioner mellan ett flertal bolag i huvudsak kopplat till fastighetsbranschen och lån, säger Fredrik Sandberg, förundersökningsledare och kammaråklagare vid EBM i Stockholm.

Enligt Ekobrottsmyndigheten har utredningen avslöjat en misstänkt brottsstruktur där inblandade personer misstänks ha hanterat kontanter, klockor och guldföremål av brottsligt ursprung. Denna aktivitet påstås ägt rum under 2020 och 2021.

Stora tillgångar beslagtagna enligt Ekobrottsmyndigheten.

Som en del av åtalet begär EBM en företagsbot på två miljoner kronor mot huvudmannens bolag samt näringsförbud för de åtalade, sträckande sig över fyra respektive tre år. Tillgångar värderade till cirka 40 miljoner kronor har beslagtagits, och tingsrätten har beslutat om kvarstad på ytterligare 30 miljoner kronor, vilka nu hanteras av Kronofogden.

– På grund av utredningens omfattning har den delats upp i ett flertal olika delar där ytterligare åtalsbeslut kan förväntas under våren, säger Fredrik Sandberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 16 december 2023 15:13

Larm om brand på parkering – Flera bilar skadade

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand utbröt på Myrstigen under lördagen, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Två bilar rapporteras skadade.

På lördagen larmades SOS Alarm om en brand i Blombacka, närmare bestämt i ett parkeringshus på Myrstigen. Brandkåren ryckte snabbt till platsen som snabbt kunde få kontroll över branden.

Enligt initiala rapporter från platsen har två bilar skadats i branden och inga personskador har rapporterats. Det är för närvarande oklart exakt var i parkeringshuset branden startade eller vad som orsakade den.

– Jag vet inte om det började brinna i en bil eller i garaget, det känner jag inte till. Men två bilar har fått skador, vi har släckt och åkt därifrån, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

En teknisk undersökning kommer att genomföras för att utreda brandorsaken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 14:00
Senast uppdaterad: 16 december 2023 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors