Företag i fokus:

Skalhuset köps upp av Northbaze Group

IMG_0957

Foto: Shamash Oyal

På endast några år har Södertäljeföretaget Skalhuset gjort ett markant avtryck på marknaden för mobilskal och tillbehör. Nu har bolagets explosionsartade tillväxt resulterat i ett uppköp av en ledande aktör inom e-handel.

SkalHuset har snabbt blivit en känd spelare på den svenska marknaden för mobilskal och tillbehör. Från en blygsam omsättning på bara 1,2 miljoner kronor 2016 har företaget vuxit explosionsartat till nästan 90 miljoner kronor 2022. Denna anmärkningsvärda tillväxt har inte gått obemärkt förbi, då företaget 2021 stolt mottog DI Gasell-priset, en prestigefylld utmärkelse som hyllar Sveriges snabbast växande företag.

Nyligen blev det klart att SkalHuset blir en del av Northbaze Group, en ledande aktör inom e-handel.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

– Affären är ett naturligt steg i vårt arbete med ökad lönsamhet, större volymer och effektivitet. Vi undersöker kontinuerligt möjligheter till lönsamma förvärv, i och utanför branschen, säger Henrik Andersson, VD på Northbaze Group AB. 

Genom detta förvärv siktar Northbaze på att ytterligare stärka sin marknadsposition och förutspår en ökning i omsättningen till över 100 miljoner kronor under 2024, med ett förväntat rörelseresultat på omkring 4 miljoner kronor.

Denna förväntning kommer trots en utmanande finansiell period för SkalHuset, som nyligen rapporterade en omsättning på 97,6 miljoner kronor men ett rörelseresultat på minus 600 tusen kronor, påverkat av den höga dollarkursen.

Finansieringen av förvärvet, en affär värd 8,5 miljoner kronor, har delvis möjliggjorts genom en apportemission, varav 4 miljoner kronor utgörs av aktier i Northbaze Group.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 december 2023 19:30
Senast uppdaterad: 29 december 2023 18:27

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors