Företag i fokus:

Skalhuset köps upp av Northbaze Group

IMG_0957

Foto: Shamash Oyal

På endast några år har Södertäljeföretaget Skalhuset gjort ett markant avtryck på marknaden för mobilskal och tillbehör. Nu har bolagets explosionsartade tillväxt resulterat i ett uppköp av en ledande aktör inom e-handel.

SkalHuset har snabbt blivit en känd spelare på den svenska marknaden för mobilskal och tillbehör. Från en blygsam omsättning på bara 1,2 miljoner kronor 2016 har företaget vuxit explosionsartat till nästan 90 miljoner kronor 2022. Denna anmärkningsvärda tillväxt har inte gått obemärkt förbi, då företaget 2021 stolt mottog DI Gasell-priset, en prestigefylld utmärkelse som hyllar Sveriges snabbast växande företag.

Nyligen blev det klart att SkalHuset blir en del av Northbaze Group, en ledande aktör inom e-handel.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

– Affären är ett naturligt steg i vårt arbete med ökad lönsamhet, större volymer och effektivitet. Vi undersöker kontinuerligt möjligheter till lönsamma förvärv, i och utanför branschen, säger Henrik Andersson, VD på Northbaze Group AB. 

Genom detta förvärv siktar Northbaze på att ytterligare stärka sin marknadsposition och förutspår en ökning i omsättningen till över 100 miljoner kronor under 2024, med ett förväntat rörelseresultat på omkring 4 miljoner kronor.

Denna förväntning kommer trots en utmanande finansiell period för SkalHuset, som nyligen rapporterade en omsättning på 97,6 miljoner kronor men ett rörelseresultat på minus 600 tusen kronor, påverkat av den höga dollarkursen.

Finansieringen av förvärvet, en affär värd 8,5 miljoner kronor, har delvis möjliggjorts genom en apportemission, varav 4 miljoner kronor utgörs av aktier i Northbaze Group.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 december 2023 19:30
Senast uppdaterad: 29 december 2023 18:27

Kortköpsproblem hos flera matbutiker

Kort-Babs-terminal-PEXELS

Foto: Pexels

Flera av Axfoods butiker, inklusive Hemköp och Willys, har just nu problem med kortköp. Teknikstrulet påverkar även Snabbgross.

Axfoods dagligvarubutiker, såsom Hemköp och Willys, har drabbats av problem med kortköp. Enligt uppgifter till Telgenytt har även Snabbgross i Södertälje, som också tillhör Axfood, påverkats av tekniska störningar.

Enligt Johanna Eurén, presskontakt på Willys som Aftonbladet varit i kontakt med, handlar det om problem med blipp-funktionen i kortterminalerna. Störningen är tillfällig och påverkar troligtvis butiker i hela landet.

Problemen beror på tekniska problem hos bolagets betaltjänstleverantör.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 13:23
Senast uppdaterad: 17 maj 2024 15:22

Kommun lanserar kampanj mot bortförande av barn

Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Södertälje kommun

Södertälje kommun har inlett en omfattande kampanj för att bekämpa bortförande av barn och ungdomar, med särskilt fokus på äktenskapstvång och könsstympning.

– Vi måste göra vårt yttersta för att inga barn eller ungdomar riskerar att föras ut ur landet för att ingå barnäktenskap eller könsstympning, säger Annika Rådström, socialdirektör Södertälje kommun.

Södertälje kommun har startat en viktig kampanj riktad mot bortförande av barn och ungdomar, ofta relaterat till hedersvåld. Kampanjen, som kallas #bortförd, sträcker sig från vecka 17 till precis innan sommarlovet börjar. Den synliggörs i stadsmiljöer, skolor, fritidsgårdar, bibliotek och på kommunens sociala medier, platser där barn och ungdomar ofta befinner sig.

– Varje medborgare och alla medarbetare i kommunen behöver individuellt och gemensamt ta ansvar för att värna om barn som utsätts för den här typen av brott, säger Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

(Annonslänk)

– Om vi hjälps åt kan vi bättre upptäcka och förebygga att barn förs bort. Barns välbefinnande är allas vår angelägenhet, arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck är prioriterat, säger han.

Kampanjen, som pågår fram till den 12 juni, syftar till att öka medvetenheten och stärka barns rättigheter inför sommarlovet. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om riskerna med barnäktenskap, omvändelseförsök och könsstympning, särskilt inför sommaren då dessa handlingar är mer frekventa.

Den svenska lagstiftningen har skärpts gradvis, med ett nyligt infört utreseförbud från 2020 för att skydda barn från att föras utomlands i syfte att ingå i tvångsäktenskap eller utsättas för könsstympning. Från och med 1 juli 2024 kommer detta förbud att utvidgas för att ytterligare skydda barn mot skadliga traditioner även under utlandsvistelser.

Kampanjen har även som mål att uppmuntra barn och ungdomar att söka hjälp om de känner sig hotade eller utsatta. Kunskap om och uppmärksamhet kring de komplexa formerna av hedersrelaterat våld är avgörande för att kunna skydda unga individer och främja deras rätt till självbestämmande och integritet.

– Barn och ungdomar måste känna tillit till oss vuxna och förstå att samhället står upp för deras rättigheter. Loven måste kunna kännas trygga för barnen, vi vill inte ha tomma stolar i skolan på grund av att barn och ungdomar inte återvänt från sin utlandsvistelse, säger Ingela Hamlin, utbildningsdirektör Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 23:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors