Företag i fokus:

Färre skadas av fyrverkerier – antalet vårdfall halverat

Fyrverkerier_over_Stockholm_2011-2012

Foto: Holger.Ellgaard, Wikimedia Commons

När 2024 rings in i helgen kommer ett tjugotal svenskar att skadas så pass allvarligt av fyrverkerier att de behöver uppsöka sjukvård. Men trenden är tydligt minskande, även i Stockholms län. 

– Antalet olyckor har minskat märkbart, säger Rolf Weinander vid enheten för hantering av explosiva varor på MSB.

De två senaste nyåren har drygt 20 personer per årskifte kommit till landets akutmottagningar med fyrverkeriskador. Det visar MSB:s årliga undersökning av fyrverkeriskador under nyårshelgen, som Newsworthy gått igenom. 

Sedan 2010 rör det sig om totalt drygt 430 skadade. Antalet varierar från år till år – nyåret 2020/2021 rapporterades till exempel 34 personer, nyåret innan 18 – men över tid är trenden minskande. Åren 2010–2015 skadades i snitt drygt 40 personer per nyårsafton, de senaste fem åren låg snittet på 24 personer. 

– Vi har en sjunkande trend när det gäller olyckor, säger Rolf Weinander.

Färre fyrverkeriskadade patienter i Stockholms län

MSB:s undersökning är en enkät till akutmottagningar runt om i landet, och det finns inte några regionalt nedbrutna siffror för just nyårsafton. Däremot visar Socialstyrelsens patientregister hur många som sökt sluten eller specialiserad öppenvård på grund av explosion av fyrverkeripjäs varje år.

Graf framtagen av Newsworthy.

Den här statistiken bekräftar att fyrverkeriskadorna minskar. I Region Stockholm har antalet patienter som sökt sluten eller specialiserad öppenvård minskat från 24,8 per år i snitt i början av 10-talet till 12,4 per år under 2018-2022. Antalet har med andra ord halverats. Som mest har 31 patienter rapporterats i regionen, under 2015.

Under första kvartalet 2023 – vilket inkluderar nyårsnatten – har fyra patienter registrerats i Region Stockholm med fyrverkeriskador.

Skärpta regler

Under de senaste 20 åren har reglerna kring fyrverkerier skärpts. I början av 2000-talet blev smällare tillståndspliktiga. 2014 infördes tillstånd för stora raketer med en krutvikt över 75 gram. Och sedan 2019 omfattas alla raketer med styrpinne av tillståndskrav. 

Artiklen fortsätter efter annonsen 

(Annonslänk)

– Det kan absolut ha bidragit till minskningen. Anledningen till att vi införde bestämmelsen med stora raketer var en olycka, där en 13-åring fick ena benet helt söndersprängt av en raket och fick amputera det. Sedan 2014 har vi inte haft någon som fått så allvarliga skador som vi känner till, säger Rolf Weinander.

Att det säljs färre fyrverkerier – för några år sedan talade Sveriges Fyrverkeribranschförbund om en 20-procentig nedgång jämfört med millennieskiftet – påverkar också. 

– Kanske är det så att intresset har minskat generellt. Det pågår alltid en ganska häftig debatt. Sedan har det varit för mycket stök och missbruk kring fyrverkerier och det kan ha gjort att fyrverkerier fått dåligt rykte och många väljer att inte skjuta några själva. Kanske är det de som verkligen är intresserade som fortfarande håller på, säger Rolf Weinander.

Tre av fyra skadade är män

2013 rapporterades det senaste dödsfallet i en fyrverkeriolycka i landet, enligt MSB. Under 00-talet avled fyra personer, vid fyra olika tillfällen – alla män i åldersgruppen 17 till 27 år. 

Sett över tid har raketer stått för flest olyckor, men deras andel har minskat kraftigt sedan mitten av 10-talet. Tre av fyra som skadats vid nyårsfiranden sedan 2010 har varit män. Knappt hälften var åskådare. Drygt var tredje hade skador på händer eller armar, var fjärde på ansikte eller huvud och var femte ögonskador. 

– I de allra flesta fall beror det på att man gjort fel. Ofta brännskador på händer och armar för att man håller fyrverkeripjäsen i handen. Fyrverkerier är EU-godkända, testade och säkra, och följer man instruktionerna så händer det väldigt sällan olyckor. I så fall är det funktionsfel, säger Rolf Weinander.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 december 2023 13:51
Senast uppdaterad: 30 december 2023 13:51

Så ser laguppställningen ut för årets match i Södertälje 

E0652C2B-44FC-4031-B4F5-D725DB81BABA

Kennedy Bakircioglu och Melke Demir. Foto: Creative Commons / Privat

De står redo för årets match i Södertälje. Såväl yngre som äldre fotbollslegender kommer att skaka liv i Bårsta IP igen den 1:a augusti klockan 16.30. En veteranmatch mellan Assyriska FF och ViLirare är ett av flera inslag under den två dagar långa festivalen Hubo Telge.  

Telgenytt har tagit tempen på flera av spelarna från Assyriska FF som på hemmaarenan snart ska möta ViLirare.

Assyriskalegenden, Kennedy Bakircioglu på plats när festivalen inleds. Bild: Hubo Telge / Södertälje kommun

Kennedy Bakircioglu, du var en av dem som såg till att Hammarby IF vann sitt första och enda SM-guld. På Söderstadion har ju du också en särskild plats. Men hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen i Assyriska tröjan?

– Det känns fantastiskt skönt för det var där allt startade för mig. Jag var lite av en maskot när min pappa (Benjamin Bakircioglu, reds anm.) lirade i Assyriska FF, så jag har oerhört många minnen förknippade med Assyriska och Bårsta IP. Nu är jag snart tillbaka till platsen där allt startade i AFF-tröjan. Det är en häftig känsla, säger Kennedy Bakircioglu.

David Durmaz. Foto: Privat

David Durmaz, du har spelat totalt 15 säsonger i Assyriska. Du fick uppleva en svenska cupen final, allsvenskt spel samt nedflyttning till div 1. Ungefär 340 tävlingsmatcher med Assyriska FF. Snart 341 om vi räknar in veteranmatchen.

Hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen där resan till allsvenskan gjordes?

– Så fort jag hör Bårsta IP ryser det i hela kroppen. Det känns underbart att få komma tillbaka till den gräsmattan. Nu finns inte läktarna på plats men det ska gå vägen ändå, säger David Durmaz och fortsätter:

– Resan för mig startade just där när jag kom upp till juniorerna och spelade på B-plan. Successivt fick jag sen uppleva den fina drömmen genom att ha på mig AFF-tröjan och resan ända upp till Allsvenskan. Bårsta IP är förknippad med många fina minnen; jag gjorde min elitdebut år 2000 mot BoIS där vi vann med 3-0, cupen mot Göteborg då vi efter 20 minuter gör fyra baljor och självklart många fina superetta och allsvenska matcher. Det känns otroligt kul att få vara med under veteranmatchen och extra glädjande att den ska spelas på Bårsta IP, avslutar David när vi når honom på en semesterort någonstans i Medelhavet.

Melke Demir mot Djurgården 2005. Foto: Privat

Melke, du tillhör den första generationen bland Assyriska egna produkter. Du var en stabil och teknisk spelare. Tvåfotad vilket tillhör ovanligheten. Ditt signum: skott i mål från 40 meter. 

Blir det en repris på skottet och hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen? 

– Vill börja med att säga att det känns oerhört kul och jag är stolt över att vara inkluderad i Assyriskas historia och framförallt att få träffa resten av spelarna. Bårsta IP är förknippat med många fina minnen och platsen där allt startade för många av oss, säger Melke Demir. 

Blir det en repris? 

– Jag hoppas att många ansluter till Hubo Telgefestivalen, chansen att få se en repris på en frispark från 40 meter rakt in i mål är stor, avslutar Melke Demir med ett skratt. 

Profiltung dag i Södertälje

Motståndarlaget består av ViLirare som är ett nätverk av över 550 fotbollsspelare, domare och ledare – alla med allsvensk bakgrund.

Några av spelarna från ViLirare under veteranmatchen är:
Erkan Zengin
Johan Arneng
Sharbel Touma
Mattias Mete
José Monteiro.

Från Assyriska FF utöver ovan nämnda:
Stefan Batan
Metin Tasci
Mario Jadonic
Patricio Cisternas
Michael Borgqvist
Andreas Haddad med flera   


Kort om veteranmatchen: 

Vad: Veteranmatch mellan Assyriska FF och ViLirare
Var: Hubo Telgefestivalen på Bårsta IP
När: 1/8 klockan 16.30

Hubo Telge är en tvådagars festival på Bårsta IP.  1-2 augusti mellan 10-18 är dagarna fyllda med olika aktiviteter och ett stort lekland för såväl små som stora barn.  

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 10:30
Senast uppdaterad: 25 juli 2023 10:33

Polisen varnar för bedragare – Här är tre viktiga råd

BankID pressbild

Pressbild: BankID

Polisen i Stockholms län varnar för bedrägeriförsök. Under gårdagen rapporterades flertal polisanmälningar som upprättats på grund av att bedragare uppmanar personer att logga in med bank-ID via telefon.

Polisen i Stockholms län har larmat om en ökning av telefonbedrägerier där bedragare försöker lura människor att logga in med bank-ID via telefon. Flera polisanmälningar har inkommit där offren uppmanats att betala för teleutrustning som de inte har beställt.

”Telefonbedrägerier drabbar många som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.”, skriver polisen på sin hemsida

För att skydda allmänheten mot dessa bedrägerier ger polisen tre viktiga råd:

  1. Lägg på luren: Om du blir osäker under ett samtal, oavsett om personen påstår sig vara från banken, en släkting, företag eller myndighet, ska du avsluta samtalet omedelbart. Ha en förberedd avslutningsfras eller lägg på direkt, och du behöver inte vara artig.
  2. Logga inte in: Dela aldrig med dig av dina bank-id eller koder från bankdosa eller betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter kontaktar aldrig dig och ber om personliga uppgifter på detta sätt.
  3. Lita inte på den som ringer: Bedragaren kan försöka skapa stress och påstå att du riskerar att förlora pengar eller att en anhörig har råkat illa ut för att lura dig. Var misstänksam mot sådana påståenden och ge aldrig ut information baserat på oöverlagda påståenden från okända personer.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juli 2023 22:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors