Företag i fokus:

Nykvarns drömstart slutade i storförlust

NIF

Det blev en tuff kväll för #27 Kevin Rigogiannis och NIF mot mästarna. Rigogiannis som stod för ett mål i dagens match hade bud på mer. Foto: Roland Osbeck

NIF inleder året med ett tufft spelschema där de ställs mot Storvreta, Pixbo och Växjö. Med andra ord möter de motstånd som befinner sig på topp 4 placering i tabellen.

Inför dagens match mot Storvreta så fanns Hampus Ahrén med från start efter en fotskada som höll honom borta från spel i hemmamatchen mot Falun. En spelare som är fortsatt med på skadelistan är kaptenen Karljohan Ahlroth, som även saknades mot Falun, får i stället ge över kaptensbindeln till backklippan Markus Jonsson.

Dagens match spelades inför över 2000 åskådare i IFU Arena i Uppsala. Storvreta som har ett bra hemmasnitt i publikligan fick en extra skjuts till dagens match då Storvretacupen spelades samtidigt och därmed lockat en hel del publik inför dagens drabbning.

NIF såg pigga ut inledningsvis och vann många närkamper mot ett Storvreta som inte bjöds på någonting. Det var ett Storvreta som inte var helt påkopplade från start och gjorde en mindre bra insats, vilket också har speglats andra matcher under säsongen. NIF som hittade fint kombinationsspel och testade hemmalagets Måns Parsjö i målet.

Nykvarn skulle få en fin start på den första perioden när Oscar Janthe klev fram och satte 1–0 efter en frislagsvariant. Sebastian Thorberg ville inte vara sämre när han från ingenstans satte 2–0 bakom Parsjös första kryss. Det som redan då var en drömstart för NIF blev bara bättre när Lucas Rigogiannis fick skjuta in 3–0. Det var helt klart en chockstart för hemmalaget som hemmapubliken inte kände igen. 

#77 Tobias Gustafsson visade vägen och kvitterade tillställningen. Samtidigt så passerade Gustafsson 300 poäng i SSL. Foto: Per Wiklund

Storvreta hann resa sig och reducera till 3–2 innan den första perioden tog slut som sedan skulle ta över totalt. Det skulle dock dröja fram till 13:33 i den andra perioden när Storvretas kapten Tobias Gustafsson kvitterade till 3–3. NIF som hade en ledning halva matchen fick ett par chanser att utöka ledningen men fick inte riktigt till avsluten mot en för övrigt bra målvaktsinsats av Parsjö i hemmakassen.

Hemmalaget som såg snabbare ut i omställningarna och hade ett par ramträffar både i första och andra perioden fick till slut utdelning och oj om det gick fort. Bara 5 minuter efter Gustafssons kvittering stod det hela 8–3 till hemmalaget som gick in i pausvila med en komfortabel ledning. NIF som stod emot bra halva matchen fick se sina misstag stå sig dyrt när bolltappen på offensiv zon gav Storvreta mer luft under vingarna. 

#67 Laban Blomkvist fick spela sista perioden mot Storvreta och fick 10 skott på sig. Något som inte går att säga så mycket om då det bjöds på en hel del mål. Foto: Roland Osbeck

Inför den sista perioden fick målvaktsjätten Lucas Orrmo kliva åt sidan för att göra plats åt den unge Laban Blomkvist. Orrmo som gör flera avgörande räddningar går inte att belasta för målen som trillar in. Blomkvist som gör sin andra säsong i Nykvarn får chans till speltid och ett försök för att bryta Storvretas momentum.

NIF valde att tidigt i den sista perioden plocka ut målvakten för spel 6 mot 5. Det skulle snabbt få utdelning när Kevin Rigogiannis slår in bollen i princip i öppet mål efter en fenomenal assist av Ahrén som ställer Storvretas försvar. Det skulle dock inte vara starten för en comeback då misstag och slarv av gästerna fick i stället se på när Storvreta utökar till 11–4.  I detta skede så väljer NIF att försöka hålla ner siffrorna då man vet om att målskillnaden är avgörande om det skulle hamna i en sådan situation i tabellen.

#23 Hampus Ahrén stod för 1 mål och 1 assist mot sin tidigare klubb som han lämnade 2021. Foto: Roland Osbeck.

Hampus Ahrén kunde reducera med mindre än 7 minuter kvar av den sista perioden till 11–5. Resultatet skulle dock skrivas till 13–5 efter att Storvreta gjort ett par enklare mål. Ahrén som stod för en fin prestation tillsammans med formationen Janthe, bröderna Rigogiannis och Orrmo i målet. Det som hade kunnat bli en rejäl skräll blev i stället en tuff start på året. Det var väntat att Storvreta skulle resa sig, frågan var bara när det skulle ske och hur Nykvarn skulle svara på det.

I och med denna förlust så står Nykvarn kvar på en elfte plats i tabellen men kan efter morgondagens match mellan AIK och Thorengruppen trilla ner på en tolfte plats med 2 poäng framför Karlstad som ligger på nedflyttningsplats. Framöver så väntar tabelltrean Växjö på bortaplan.

Matchen går att se via Sportexpressen TV här

Nästa hemmamatch för Nykvarn spelas söndagen den 14 januari kl. 16:00 i Furuborghallen.
Biljetter går att köpa här

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 15:54
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 15:54

Byggnationen av hotell inleds med bullriga förberedelser

Traktor

Foto: Alexander Isa

Förberedelserna för att bygga ett nytt hotell i Södertälje har inletts och det resulterar i kraftiga bullerstörningar. Hundratals betongpålar ska slås ner i marken för att stabilisera den nya fastigheten.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som har plats för nytt hotell och flera restauranger. I samband med arbetet ekar ett bankande ljud från betongppålar som slås ned 30 meter djupt. Hittills har cirka 12 pålar slagits ned av totalt 420.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att sträcka sig upp till cirka 16 våningar högt. Enligt Anders Braun, projektledare för byggnationen som SR talat med, kommer pålningen att pågå till cirka 18 augusti. Fram till slutet av juli med arbetsdagar fram till klockan 16:00. Därefter kommer arbetet att fortsätta fram till klockan 18:00 under augusti månad. Invånarna och näringsidkarna i området kan förvänta sig bullriga och störande ljud under denna period.

– Vi förbereder marken för det här hotellet med att påla ner betongppålar i marken. Sedan kommer vi påbörja våran grundläggning som kommer pågå till årsskiftet, säger Anders Braun till SR.

BILDEXTRA: Här rivs McDonaldshuset vid Maren

(Annonslänk)


Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 29 juni 2023 22:47

Södertäljeföretaget firar 45 år – Så fick de sina första kunder

ED2A3CB1-D158-4A86-AE94-7E2F6C0F2BB1

Pirkko-Lisa tillsammans med barnbarnet Josefine Eriksson.

PIMA, ett framstående serviceföretag i Södertälje, stoltserar med att ha varit verksamma i 45 år som en ledande aktör inom service- och lokalvård. Grundat av Matti och Pirkko-Lisa Vihtari, har företaget vuxit till att bli en välrenommerad aktör inom branschen och fortsätter att expandera i Sverige.

– Som den säljare Matti var så fick vi våra första kunder genom att han knackade dörr eller ringde. Till slut började företag och olika kunder kontakta oss för olika tjänster och leveranser, säger Pirkko-Liisa Vihtari. 

Sedan starten, juni 1978, har PIMA utvecklats till ett av Sveriges mest respekterade servicebolag med specialisering inom lokalvård och service. Bolagen PIMA och Städpulsen hade en gemensam omsättning på över 170 miljoner kronor förra året och forsätter kontinuerligt att växa där de levererar rena, säkra och hälsosamma miljöer till sina kunder.

Idag, 45 år senare, är PIMA fortfarne en familjeägd verksamhet, där även andra och tredje generationen är involverad.

– Trots att vi är ett familjeföretag finns alltid ett professionellt förhållningssätt inom företaget. Det finns en värme och gemenskap som jag tror är en stor anledning till att företaget lever vidare 45 år senare, säger barnbarnet och marknadsföraren, Josefine Eriksson.

Pirkko-Liisa utanför huvudkontorets entré i Södertälje. Pressbild

Men Matti och Pirkko-Liisa engagerade inte bara familjemedlemmar utan skapade också jobbmöjligheter och hade långvariga anställda för att driva verksamheten framåt.

Matti hälsa blev sämre under 80-talet, men när han gick bort 1998 var det inte självklart att företaget skulle fortsätta drivas.

– För mig var det en självklarhet att uppfylla de löften som kunderna blivit lovade under perioden när Mattis hälsa blev sämre. Tillsammans med hela PIMA-familjen så höll vi företaget vid liv. Efter att Matti gick bort, har jag och Kari jobbat tillsammans för att förändra och utforma ett företag som inte är sårbart, säger Kimmo Vihtari, M&A, ansvarig för fusioner och förvärv, Serviceföretaget PIMA. 

Med bröderna Kimmo Vihtari ansvarig för fusioner och förvärv samt Kari Vihtari som VD, och med Josefine Eriksson och Samuel Paulander i marknads- och försäljningsrollerna, fortsätter PIMA att vara en passionerad aktör inom lokalvårdsbranschen.
Idag är Pirkko-Liisa, suppleant i företagets olika bolag och betonar att framgången inte enbart beror på familjen, utan även på det dedikerade teamet av långvariga anställda. Hon hoppas att företaget kommer att fortsätta blomstra inom familjen i minst 45 år till.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2023 13:18
Senast uppdaterad: 29 juni 2023 13:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors