Företag i fokus:

Dödsfall på hunddagis – Nya brister upptäckta

Julia-V

Julia Varlis hund dog på det kritiserade hunddagiset. Foto: Privat

Sommaren 2021 inkom en anmälan mot ett hunddagis efter att en hund dött av svåra bitskador. Nu har samma hunddagis återigen hamnat i strålkastarljuset och krävs på bättring av Länsstyrelsen.

En kvinna som driver ett hunddagis i Ronna ansökte om tillstånd för hundavel men fick avslag på grund av återkommande brister i djurhållningen. Vid Länsstyrelsens besök observerades brister i renhållning, med hundar som kissade och bajsade på golvet.

Detta är inte första gången hunddagiset kritiserats.

Tidigare brister inkluderade sjuka hundar, icke rymningssäkra utrymmen och överträdelse av burförbudet.

Efter att en hund dog av bitskador på dagiset 2021, blev kvinnan informerad om att upphöra med verksamheten och söka tillstånd för hunddagisverksamhet. Trots detta fortsatte bristerna, och Länsstyrelsen bedömde hennes lämplighet och kompetens som otillräcklig. Efter att hon drog tillbaka sin ansökan om utökning av tillstånd, utfärdade Länsstyrelsen ett föreläggande att upphöra med verksamheten och förbättra renhållningen och säkerheten.

Hunden Kenzo avled djursjukhuset i Moraberg. Foto: Privat

Den 27 april 2022 anmäldes kvinnan av Länsstyrelsen som menade att hon bedrev tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd. Kvinnan blev senare anmäld för brott enligt djurskyddslagen och dömdes i november 2022.

Länsstyrelsen genomförde ytterligare kontroller.

Den 24 oktober 2023 genomförde Länsstyrelsen ännu en kontroll efter en ansökan om utökning av avelsverksamhet och identifierade återkommande brister i djurhållningen, inklusive otillräcklig rastning, tillsyn och ifrågasatt lämplighet för att bedriva verksamheten.

På grund av dessa brister och verksamhetens tidigare historik beslutade Länsstyrelsen den 21 december 2023 att avslå ansökan om utökning av tillstånd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 01:19

Ansöker om ”Sverigeturné” – Vill bränna koran i Södertälje

Momika Skärmdump TikTok

Salwan Momika. Skärmdump TikTok.

Den kände koranbrännaren Salwan Momika vill bränna flera koraner på offentliga platser i Sverige. Vid ett tillfälle vill han genomföra en aktion i Södertälje enligt en ansökan som har mottagits av polisen.

Södertäljebon Salwan Momika har lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen. Ansökningarna har omfattat platser som Stockholm, Malmö, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg och Trollhättan.

Första gången Momika brände en koran var utanför en moské den 28 juni på Södermalm i Stockholm. Därefter har han fått godkännande för liknande aktioner vid flera tillfällen. Senast skedde detta den 18 augusti då Salwan Momika befann sig utanför Irans ambassad på Lidingö för att bränna en koran. Den gången avbröts sammankomsten när en kvinna attackerade med en brandsläckare.

Nyligen stängde Tiktok av gåvofunktionen som möjliggjorde för Momika att tjäna pengar på plattformen, efter kritiken mot flera av de videor han hade laddat upp. På sociala medier påstår Momika bland annat att polisen pressar honom för att inte synas i sociala medier, TV-kanaler eller i pressen.

– Polisen säger till mig att om du uttrycker din åsikt skriftligen eller genom mun till mun lämnar vi dig utan skydd, säger Salwan Momika i ett klipp på TikTok som visats över fyra miljoner gånger.

Nu har han alltså lämnat in flera nya ansökningar om att bränna koranen på olika platser i Sverige. I Södertälje har Momika ansökt om tillstånd att bränna en koran framför tingshuset den 7 september mellan kl. 13:00 och 14:00.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 06:36

Hagelin flyttar hem till Sverige – ”Spännande att se”

51635092972_79c12b87a6_o

Foto: Creative Commons

På onsdagen meddelade Södertäljesonen Carl Hagelin att han avslutar sin hockeykarriär. Han berättar nu för Expressen att han lämnar NHL och USA bakom sig efter 16 år, för att tillsammans med sin familj flytta tillbaka till Sverige.

Under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året drabbades Hagelin av en allvarlig ögonskada. Lagkamraten Daniel Sprong träffade hans vänstra öga med en klubba, vilket resulterade i en sprucken åderhinna och en längre tids rehabilitering.

Den största oron var att förlora ögat och bli tvungen att operera bort det, men den 35-årige Hagelin genomgick flera operationer där läkarna kunde rädda det och gav honom hopp om att återvända till isen. Under hösten 2022 gjorde han även ett försök där han bar ett speciellt visir för att skydda sitt skadade öga.

Tyvärr visade det sig att ögonskadan var alltför allvarlig för att han skulle kunna fortsätta sin karriär inom sporten.

– Min pupill hade gått sönder, den hade spruckit och man tvingades sy ihop den. Sedan fick man sy in en ny lins. Nu kan jag se med ögat igen, men jag har en mörk fläck i mitten. Så jag ser runtom den och är medveten om att jag måste ändra lite kring hur jag rör mig på isen för att kunna ha koll på spelare som kommer från sidan, berättar Hagelin till Expressen.

Nu berättar han för tidningen att han redan förra sommaren sålde huset i USA för en planerad flytt hem till Sverige och Stockholm.

– Jag gjorde allt jag kunde för att komma tillbaka. Nu blir det spännande att se hur vi klarar de svenska vintrarna, säger Södertäljesoenen Carl Hagelin till Expressen.

Läs även: – Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 1 september 2023 15:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors