Företag i fokus:

Klassiska fastigheten i centrum ska renoveras

Luna-SEB

Foto: Alexander Isa

Lunakvarteret står inför betydande förändringar. Nu har en av fastigheterna i centrum som hör till området fått grönt ljus för att påbörja en omfattande renovering.

När mögel upptäcktes i Lunakvarteret var de första planerna att riva fastigheten och bygga nytt, men istället beslutades det att renovera hela fastigheten. Nu har Telge AB:s styrelse fattat beslut om att det anrika SEB-huset, Luna 4 som hör till Lunakvarteret, kommer att genomgå en omfattande invändig renovering.

(Annonslänk)

– Vi är fulla av förväntan, det är en av Södertäljes mest uppskattade byggnader som vi nu fått klartecken på att rusta upp invändigt, säger Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter.

Fastigheten kommer bland annat att göras i ordning för att möta behoven hos moderna butiker, restauranger och kontorslokaler.

– Inom några veckor kommer vi att påbörja arbetet med att ställa i ordning Luna 4 för nya hyresgäster som kommer berika stadskärnan. Detta blir också startskottet för den större omdaningen av Lunakvarteret vilket gör det extra roligt, säger han

Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter. Foto: Telge

Med en vision att omvandla byggnaden till en dynamisk plats för handel och arbete, planeras butiker och en restaurang etableras på gatuplan, medan de övre våningarna utvecklas till moderna kontorsytor. Telge Fastigheter, som ansvarar för projektet, siktar på att bevara fastighetens ursprungliga struktur och kulturhistoriska värden samtidigt som man minimerar miljöpåverkan.

Projektet inleds med projektering och upphandling under första kvartalet 2024. Renoveringsarbetena beräknas pågå i över ett år, med målet att slutföra ombyggnaden för inflyttning under det andra kvartalet 2025.

Samtidigt förs en arkitekttävling för att omforma Lunakvarteret i stort. Det vinnande bidraget kommer att utgöra grunden för kvarterets nya detaljplan.

Läs även: – Ett av Södertäljes största projekt i startgropen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 22:29
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 23:24

Södertälje kommun inleder nytt initiativ inom socialtjänsten

Dokument-skriva-avatal

Foto: Pexels

Södertälje kommun planerar att anställa peer supporters inom socialtjänsten och erbjuder i samband med detta en 5 veckors utbildning för intresserade.

I ett nytt initiativ för 2024 kommer Södertälje kommun att för första gången anställa peer supporters – personer som använder sina egna erfarenheter av återhämtning från psykisk ohälsa eller beroende för att stötta andra. Dessa individuella egenerfarna resurser kommer att spela en viktig roll i kommunens socialtjänstverksamheter, där de kan erbjuda unikt stöd och vägledning baserat på sina personliga erfarenheter.

För att kvalificera sig för dessa positioner krävs en specifik utbildning. Därför söker kommunen nu personer som är intresserade av att genomgå en 5 veckors utbildning, som startar redan vecka 10. Utbildningen, som kommer att äga rum delvis i Västerås och innehålla både teori och praktiska övningar, är helt kostnadsfri. Dock utgår ingen lön eller studiemedel under utbildningsperioden. Deltagarna kommer att få studiematerial och fika, samt bidrag för eventuella resekostnader.

För att bli godkänd i utbildningen krävs aktivt deltagande i alla pass. Efter avslutad och godkänd utbildning erhåller deltagarna ett certifikat som peer supporter. Detta certifikat är nödvändigt för att kunna söka de planerade anställningarna i Södertälje, även om det inte garanterar en anställning.

Utbildningen genomförs i samarbete mellan NSPH (Nationell samverkan för psykisk hälsa), Region Västmanland och Södertälje kommun. Detta initiativ markerar ett viktigt steg i att integrera personer med egen erfarenhet i stödarbetet inom psykisk hälsa och beroende, vilket är en värdefull resurs för både individer och samhället.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 20:44

SBBK förnyar truppen: Durham lämnar, Lawson ansluter

Antohony-Insta

Foto: Anthony Durham/SBBK

SBBK meddelade tidigare i januari att Anthony Durham lämnade för spel i Ungern, samtidigt som klubben nu välkomnar Adrien ”AJ” Lawson som nytt tillskott till laget.

SBBK har haft en händelserik start på året, med signifikanta förändringar i herrlagets uppställning. Anthony Durham, som anslöt till SBBK från Philadelphia i oktober 2023 och senast kom från spel i Rumänien, har nu lämnat klubben för att fortsätta sin karriär i den ungerska ligan. Durham, som är 190 cm lång, lämnade laget mitt i säsongen, precis före matchen mot BC Luleå.

Trots Durhams avfärd, har SBBK haft framgång på planen. Laget besegrade nyligen Umeå BSKT med imponerande siffrorna 113-80. Och goda nyheter fortsätter för SBBK, då klubben nu har presenterat sitt senaste nyförvärv: Adrien ”AJ” Lawson som Durhams ersättare.

Coach Sergi Brugué Garcia. Foto: Roland Osbeck

– Vi är glada att kunna meddela att Adrien Lawson kommer att spela för oss. Jag hade några bra samtal med honom innan vi fattade beslutet, säger coach Sergi Brugué Garcia om signeringen.

– Han är en atletisk spelare som kommer att passa riktigt bra i laget. Vi kommer att använda honom på många positioner och jag är säker på att han kommer att hjälpa oss att ge laget en extra dimension både i försvar och anfall. Jag ser fram emot att ha honom här hos oss, säger Garcia.

Lawson, en 26-årig guard från USA, kommer senast från spel i Finland med klubben Honka. Under sin tid i Honka gjorde Lawson ett starkt intryck genom att snitta 14,6 poäng, 3,7 assists och 5,7 returer per match. Hans ankomst till SBBK förväntas ge en ny dynamik till laget, både i försvar och anfall.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 januari 2024 14:21
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 14:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors