Företag i fokus:

DEBATT: Misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor

Södertälje kommun

Arkivbild

Initiativet tryggare Södertälje har tidigare lyfte behovet av samverkan mellan föreningsliv, kommun och kyrkor i syfte att få till ännu fler förebyggande insatser för att hejda ungdomsvåldet. Initiativet pekade också på behovet av att lyfta allt det positiva som sker i vår stad. Trots detta har tonläget trappats upp, vi ser tyvärr en trend där politiker, tjänstemän och enskilda poliser svepande och stigmatiserande pekar ut södertäljebor som presumtiva kriminella.

Att misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor och är definitivt inte till gagn för samverkan eller för den delen till polisens hjälp för att bekämpa kriminalitet.

Södertälje har fortsatt att förknippas med dödskjutningar, gängkriminalitet och handel med droger. Vi ser också en annan otrygghet, än den fysiska, växer sig allt starkare. Denna dubbla otrygghet ger de tre modiga skribenterna Hulya Koc, Sanny Shamoun och Yelda Hadodo uttryck för i sina insändare – å ena sidan hotet från den organiserade brottligheten å andra sidan konsekvenserna av stigmatisering av assyrier/syrianer som spridit sig.

Man ska naturligtvis inte förringa eller tiga ihjäl problem med kriminalitet. Det vill ingen! Samtidigt måste även konsekvenserna av en negativ bild av Södertälje och gruppen assyrier/syrianer som sprids börja belysas, analyseras och ifrågasättas. Vi möter många medlemmar som vittnar om samma utsatthet och exkludering som skribenterna ovan. Ungdomar av assyriskt/syrianskt ursprung, som på förhand känner sig utpekade som kriminella, stigmatiserade och utsatta, får begränsade livsval. 

”Man inte tycka annat än att det är märkligt och kan vara ett uttryck för strukturell diskriminering”

En oroväckande utveckling är också att allt fler blivit tysta, så väl enskilda som representanter för föreningar och organisationer, vågar inte ifrågasätta eller uttrycka sin åsikt offentligt. Det för tankarna till den tystnadskultur som fanns i våra hemländer och som alltjämt finns där.

Vi ser också att den assyrisk/syrianska representationen inom politiken och bland högre chefer i kommunen är nästintill obefintlig. Med tanke på att vi utgör 30-40 procent av södertäljeborna kan man inte tycka annat än att det är märkligt och kan vara ett uttryck för strukturell diskriminering. 

Kommunen har även svårt att marknadsföra sig som en bra plats att leva, arbeta och verka i. Att så mycket fokus och uppmärksamhet ges åt en klick som ägnar sig åt brott är inte konstruktivt och konsekvensen kan bli att brott och kriminalitet normaliseras och det är en farlig väg som vi bör undvika. Vi behöver oftare lyfta allt det goda och positiva som sker i Södertälje. För vilka andra kyrkor och föreningar kan samla flera hundra barn i regelbundna aktiviteter och flera tusen barn och deras familjer till ett jul- och luciafirande nyligen?

Ett varumärkesarbete bygger på att se, värdesätta och förmedla en identitet som är unik för Södertälje. Vad är mer unikt än Södertäljes befolkning, dess moderna historia, religionen och det rika unika natur- och kulturutbudet som finns här. 

Det pågår enorma ideella insatser varje dag för att ge barn och unga en meningsfull fritid. Vi behöver en dialog om hur vi tillsammans skapar bättre förutsättningar för det goda, för jämlikhet och inkludering som är minst lika viktigt som att bekämpa brottslighet. Nu måste alla goda krafter i vår stad stå enade, sluta smutskasta Södertälje och börja bygga tillit! 

Nedanstående organisationer, som tillsammans representerar en betydande andel av stadens medborgare, vill fokusera på det goda och kommer därför att bjuda in de politiska partierna till ett dialogmöte. 

För Initiativet tryggare Södertälje

Besim Aho,
ordf. S:t Jacobs församling

Birgitta Kaya,
ordf. S:t Afrem församling

Polin Shahho,
ordf. S:t Gabriel församling

Sonya Aho,
ordf. Assyriska föreningen

Siros Melkemichel,
ordf. Syrianska föreningen

Läs även: – Sluta svartmåla Södertälje Godner – Börja se det unika

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2024 12:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Kommunen tar över återvinningsstationerna

fti-32

Foto: FTI

När kalendern slog om till 2024, tog Södertälje kommun ett viktigt steg mot en grönare framtid. Från och med 1 januari 2024 tar Telge Återvinning över fullt ansvar för insamling av förpackningsavfall från hushållen.

Medan de välkända stora gröna containrarna fortfarande kommer att vara en vanlig syn på återvinningsstationerna, är det insamlingsansvaret som nu ligger i nya händer. Det kommunägda bolaget Telge Återvinning har tagit över driften av de befintliga återvinningsstationerna från FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen.

Detta innebär en betydande förändring i hur avfallshantering hanteras i kommunen, med en förväntan på en mer samordnad och effektiv process.

Medan återvinningsstationerna fortsätter att vara avsedda enbart för hushållens avfall, påminns företag i kommunen om att de ska fortsätta slänga sitt avfall på den befintliga anläggningen i Tveta. Med dessa förändringar hoppas Södertälje stad skapa en mer hållbar och strukturerad avfallshantering för alla sina invånare.

Läs även: – Återvinningsstationer stängs pågrund av nedskräpning

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 03:39

Utvisning och fängelse för flera efter stora vapengömman

IMG_7730

I april förra året gjorde polisen ett stort beslag av vapen och narkotika i ett garage i en villa i Södertälje. Nu har flera personer dömts för inblandning.

Under en polisinsats den 25 april förra året i Grusåsen/Weda-området i Södertälje upptäcktes ett omfattande lager av skjutvapen och narkotika i en villa. Beslaget, som inkluderade nästan 40 skjutvapen såsom automatvapen och pistoler och närmare hundra kilo narkotika, betraktades som ett av de största på flera år.

Uppemot 40 vapen hittades i villans garage i Södertälje. Foto: Polisen

Polisen kunde gripa och åtala tre misstänkta personer; en 26-årig kvinna, skriven i Norrköping och två män skrivna i Södertälje, 28 och 47 år gamla.

Enligt förundersökningen tros vapen- och narkotikagömman ha använts av personerna på uppdrag av Rawa Majid, ledaren för Foxtrotnätverket, som för tillfället befinner sig utanför Sverige och är häktad i sin frånvaro. Bland annat misstänktes den 26-åriga kvinnan för att ha utfört dagliga uppdrag åt ”Kurdiska räven”, Rawa Majid. I målet misstänktes hon även för förberedelse till grov allmänfarlig ödeläggelse och grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

Nu har domen meddelats för de tre åtalade.

Den 26-åriga kvinnan får fem år och sex månaders fängelse för att ha transporterat narkotika och explosiva varor. 28-åringen, som är medborgare i ett annat land, döms till nio års fängelse för synnerligen grovt vapenbrott, synnerligen grovt narkotikabrott och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor, men döms även till utvisning från landet. Den 47-åriga mannen, som är medborgare i Storbritannien, döms till sex år och sex månaders fängelse för narkotikahanteringen i villagaraget.

Närmare 100 kilo narkotika påträffades. Foto: Polisen

”Kurdiska räven”, Rawa Majid, är häktad i sin frånvaro och misstänks vara inblandad i styrningen av delar av gängkriget i Sverige, men befinner sig för närvarande i Turkiet. Eftersom landet inte har ett utlämningsavtal med Sverige, är det svårt att begära hans utlämning till Sverige eftersom han är turkisk medborgare.

– I och med att han har ett turkiskt pass finns det ingen framgångsfaktor när det gäller utlämning från Turkiet, sade Ola Sjöstrand, chefsåklagare på Riksenheten för internationell och organiserad brottslighet, till SVT tidigare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2024 12:33
Senast uppdaterad: 11 januari 2024 03:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors