Företag i fokus:

Nytt samarbete öppnar arbetslivet för fler kvinnor

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Foto: Alexander Isa

I ett samarbete mellan Scania, Arbetsförmedlingen och Södertälje kommun, lanseras ett nytt program för att öka a, särskilt inom fordonsindustrin.

Med en alarmerande statistik som visar att cirka 70 procent av de arbetslösa i Södertälje är kvinnor, har Scania, i samarbete med Arbetsförmedlingen och Södertälje kommun, tagit initiativet till ett nyskapande projekt. Lanserat under hösten 2022, syftar projektet till att främja kvinnors sysselsättning, med ett specifikt mål för Scania att öka andelen kvinnliga anställda till minst 30 procent.

Kärnan i detta initiativ är ett sexmånadersprogram som startade i slutet av 2023, riktat mot 15 kvinnor. Programmets första fas, benämnd ”Verktygslådan” och drivet av Södertälje kommuns arbete och försörjning, fokuserar på att utrusta deltagarna med grundläggande färdigheter för arbetslivet. Det inkluderar ämnen som arbetshälsa, språk, och så kallade ”soft skills”. Dessutom introducerar Scania kvinnorna till företagets produktionssystem och principer för standardisering, ergonomi, jämställdhet och inkludering.

Projektet bildades hösten 2022 av Scania, Arbetsförmedlingen samt arbete och försörjning i Södertälje kommun. Foto: Södertälje kommun.

Efter ”Verktygslådan” följer en intensiv 12-veckors kurs i yrkessvenska, anpassad för att förbereda kvinnorna för Scanias arbetsmiljö och metoder. Avslutningsvis ges deltagarna möjlighet till en praktisk erfarenhet genom en 12 veckors praktik på Scania, komplett med dedikerade handledare som stödjer dem i lärandet av specifika arbetsuppgifter, särskilt inom montering.

Detta ambitiösa projekt sträcker sig över en halvårsperiod och kommer att genomgå en omfattande utvärdering för att bedöma dess effekt på arbetsmarknaden för kvinnor i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 10 januari 2024 19:16

Krävdes på betalning för fortsatt anställning på Scania

Scania Foto. Alex Ataseven

Arkivbild

Rekryterare på företaget Randstad misstänks för att ha tagit emot mutor i samband med jobbansökningar hos Scania. Nu rapporterar LT att en person som fick en tjänst krävdes på pengar för förlängning av sitt kontrakt.

Rekryterare anställda av det globala bemannings- och rekryteringsföretaget Randstad misstänks för att ha tagit emot mutor i utbyte mot anställning hos Scania.

– Det här är ett rykte som vi ser mycket allvarligt på, sade Randstads kommunikationschef, Therese Litzén, tidigare till Telgenytt.

Artikeln fortätter efter annonsen

(Annonslänk

En person som LT har varit i kontakt med berättar att denne erbjöds tjänsten på Scania mot betalning efter att initialt ha blivit avvisad. En annan krävdes på pengar för förlängning av sitt kontrakt.

– De sa till mig: ”Ville jag ha fast anställning på Randstad och fortsätta på Scania måste jag betala”, säger en utsatt person som LT talat men och som menar att mutupplägget involverar flera medarbetare på Randstad.

Samtidigt framkommer det även uppgifter om att Scania planerar att avbryta sitt samarbete med Randstad. Detta sägs dock inte bero på mutmisstankarna, utan är något som, enligt tidningen, planerats sedan tidigare för att rekryteringen ska övergå i egen regi. För närvarande finns inga uppgifter om att någon person har anmälts, men Randstad har inlett en intern utredning för att klargöra de uppgifter som har framkommit.

– Vi arbetar med att undersöka om det finns någon grund för ryktena eller inte och kommer att vidta nödvändiga åtgärder om det krävs, sade Randstads kommunikationschef, Therese Litzén, tidigare till Telgenytt.

Enligt uppgifter har polisen beslutat att ta en närmare titt på ärendet.

– Jag har varit i kontakt med Randstad och bett dem komma in med en polisanmälan. Jag har också varit i kontakt med Scania, säger kriminalinspektör Torbjörn Hermansson till LT.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 24 december 2023 02:00

Petra Jacob till final i den årliga utmärkelsen

Eldsjal-Petra-Jacob-1-1536x1107-1

Foto: Folkspel

Nu presenterar Södertälje kommuns årets finalister till utmärkelsen Hållbarhetspriset. Bland dem finns Petra Jacob, grundaren av Lebi Skol IF, som tar sig till final för andra året i rad.

Hållbarhetspriset är Södertälje kommuns viktigaste utmärkelse och delas ut årligen ut till den person, företag eller förening som varit mest aktiv i hållbar utveckling. Syftet är att uppmärksamma och uppmuntra insatser som främjar den hållbara utvecklingen i kommunen.

Eldsjälen Petra Jacob tog sig till final i fjol där hon ställdes mot Vårdinge folkhögskola och bostadsrättsföreningen Manegen, som kammade hem priset. Nu tar hon sig åter till final och har chansen att kamma hem det prestigefyllda priset – Hållbarhetspriset.

Lebi Skol IF och Petra Jacob ställs mot AMF Södertälje och DeVilda, alla nominerade till hållbarhetspriset 2023 för sina unika bidrag.

Lebi Skol IF främjar social och ekonomisk hållbarhet genom att inkludera barn och unga oavsett bakgrund i föreningslivet, samtidigt som de erbjuder ledarskapsutbildningar. AMF Södertälje, en historisk motorklubb, främjar miljömässig hållbarhet med sitt nya el-motorcykelområde och aktiviteter som engagerar unga i utanförskapsområden. DeVilda bidrar till ekologisk hållbarhet genom att sälja vilt och ekologiskt kött, samt praktisera djurvänligare slaktmetoder som minskar transporter och utsläpp.

Vinnaren kommer att presenteras den 30 januari 2024 på Södertälje Science Week.

Läs även: Petra Jacob utsedd till Årets ledare på Eldsjälsgalan

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 23 december 2023 04:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors