Företag i fokus:

INSÄNDARE: Nytt år hade kunnat innebära nya möjligheter för Södertälje

Godner-Rosen-Greg

Den styrande majoriteten i Södertälje, S, M och Mp

Nu går majoriteten in på sitt andra år med makten i Södertälje, vi kan bara hoppas att de visar prov på mer handlingskraft och ambition 2024 än vad vi fick se 2023. Den styrande majoriteten i Södertälje saknar en gemensam vision för staden. Det är inte förvånande. De tre partierna i majoriteten, M, Mp och S har alla helt olika visioner för samhället.  

När kommunen leds av en majoritet utan gemensam vision blir resultatet att kommunen blir reaktiv istället för proaktiv. S, M och Mp kan inte enas om framtiden och sitter därför mest och väntar på att problem ska uppstå och när de oundvikligen dyker upp hanteras de hafsigt och slarvigt. Ta bara parkeringsfrågan som exempel. Majoriteten tog en budget i november som avskaffade all gratis parkering för att bara några veckor senare lägga fram ett nytt förslag där gratisparkeringen bevaras till viss del. I bästa fall kan majoritetens lappa efter läge-attityd bevara status quo i Södertälje, men den kan aldrig leda till positiv förändring.  

Tyvärr lyckas majoriteten inte ens bevara status quo. Efter deras första år med makten har utanförskapet ökat, fler områden blivit utsatta och företagsklimatet har blivit sämre. För att kunna åstadkomma en positiv förändring krävs en vision om vart kommunen ska ta vägen. 

”Hade vi fått styra kommunen hade det nya året kunnat innebära nya möjligheter för vår stad.”

Vi Liberaler har en vision för Södertälje och hade vi fått styra kommunen hade det nya året kunnat innebära nya möjligheter för vår stad. Om vår vision blev verklighet hade vi tagit de första stegen för att riva utanförskapets murar. Vi hade gjort riktade satsningar för att stärka skolorna i de utsatta områdena. Vi hade tagit krafttag mot arbetslösheten och påbörjat ett gediget arbete för att förbättra Södertäljes företagsklimat. Liberalerna hade genomfört en samhällsbyggnadspolitik som ger fler som bor i utsatta områden möjlighet att äga sitt boende. Det hade satsats på fler fältassistenter och trygghetsvärdar för att skapa trygghet där den behövs som mest.  

Metin Hawsho, Gruppledare Liberalerna Södertälje: – ”Den styrande majoriteten i Södertälje saknar en gemensam vision för staden.”

Att stoppa utanförskapet är en ödesfråga för Södertälje, varje dag som passerar utan handling från majoriteten är en förlust i kampen mot utanförskapet. Det finns partier till höger om oss och som ser mer repression som den enda lösningen på utanförskapet och det finns partier till vänster om oss som väljer att blunda för problemen och tror att gängkriminalitet enkom kan botas med fler fritidsgårdar. 

Sanningen är att det behövs både förebyggande arbete och hårda tag för att bekämpa otryggheten i Södertälje. 

Södertäljes utmaningar existerar inte i ett vakuum. I år är det europaval, det är mycketviktigt för Södertälje. Gängkriminalitet är inte begränsad till Södertälje eller Sveriges gränser. Knarket, vapnen och morden beställs genom stora internationella nätverk. Vi måste inse att gängkriminaliteten är ett problem som sträcker sig över gränserna och måste bekämpas över gränserna. Vi vill se ett europeiskt FBI som kan kartlägga och bekämpa den grova organiserade brottsligheten i Europa. 

Södertälje är en handelsstad och de stora industrierna som finns här är helt beroende av att kunna sälja sina produkter på globala marknaden. En ödesfråga för Södertälje och hela den europeiska ekonomin är att EU lyckas sluta frihandelsavtal med USA och andra demokratier över världen. Genom den globala handeln blir Södertälje rikt. När du röstar i europavalet den 9e juni 2024 så ska du veta att en röst på Liberalerna i europavalet 2024 är en röst för mer europeiskt och globalt samarbete som gör Södertälje till både en tryggare, friare och rikare stad.  

Metin Hawsho, 
Gruppledare Liberalerna Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 14:11
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Julkassen över förväntningarna – ”Ni har räddat denna jul”

IMG_1675-1

Julkassen i samarbete mellan St: Afrems ortodoxa kryka och Telgenytt. Foto: Shamash Oyal

Den första upplagan av Telgenytts ”Julkassen” med den ortodoxa kyrkan är avslutad och blev betydligt bättte än väntat. Över 100 julkassar, 100 matkuponger, ICA-presentkort och kit-påsar från lokal tandläkare delades ut, samt över 100 000 kronor insamlades.

Under torsdagen delades de allra första julkassarna ut till behövande vid S:t Afrems ortodoxa kyrka i Geneta.

Kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, tillsammans med flera andra, spenderade många timmar under dagen för att koordinera utdelningen i kyrkan och kunde åka hem strax efter klockan 21:30 på torsdagskvällen.

Men kyrkans ordförande ser inga större besvär med långa dagar för att hjälpa de behövande.

– Under tuffa tider måste vi alla hjälpas åt, säger hon till Telgenytt.

Det blev en lång dag för kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, som delade ut många julkassar till behövande under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Däremot var det flera som av olika anledningar inte kunde ta sig till Geneta för att motta sina kassar. Då ställde frivilliga från kyrkan upp för att köra ut kassarna till uppemot ett tiotal adresser runt om i Södertälje.

Initiativet togs emot med entusiasm och ledde till möten fyllda med känslor och glädje.

– Att ni ställer upp och åker till mig för att lämna påsen… nej, jag har inga ord för det ni gör. Jag är evigt tacksam, ni har verkligen räddat denna jul, säger en person, som fick sin kasse utkörd till dörren, till Telgenytt.

Totalt samlades det in över 130 000 kronor till Telgenytts julkasse, i samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka, vilket resulterade i cirka 110 julkassar från Ica Maxi Vasa.

Utöver den fyllda julkassen överraskades de som hade anmält sig med påsar fullspäckade med hygienartiklar från tandläkare Rubel Hanna. Men bidragen tog inte slut där; de 30 första överraskades även med ett presentkort från Ica Maxi Vasa, vardera till ett värde av 100 kronor, samt 100 matkuponger från Grekiska Grill & Bar i Södertälje som i sin tur samarbetade med ADFA.

– Vi vill verkligen tacka alla för bidragen som skickades in, från både företag och privatpersoner. Att vi uppnådde så mycket på så kort varsel visar på den positiva kraft som finns i Södertälje, och det ska vi värna om. Jag ser verkligen fram emot att se Julkassen växa, både i bidrag och i organisationer som ansluter sig, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.

Läs även:
Yasar Bisse sprider julglädje med gratis mat på julafton

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 17:06
Senast uppdaterad: 22 december 2023 17:31

Stormen Pia ställer till det – flera fordon inblande i olycka

IMG_7432

Läsarbild

Snö och blåst ställer till problem i jultrafiken, och under fredagen har en hel del trafikolyckor inträffat. Bland annat inträffade en olycka mellan Järna och Södertälje som involverade flera fordon.

– Det är två eller tre bilar som har kolliderat med varandra, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Enligt uppgifter har ingen person skadats, men däremot har de inblandade fordonen drabbats av plåtskador. Enligt trafikverket är ett körfält blockerat på E4 i norrgående rikting blockerat samt att olyckan har en stor påverkan på trafiken.

Även landsvägen mot Södertälje inträffade en olycka där ett fordon körde av vägen.

På grund av stormen Pia har SMHI under fredagen utfärdat en gul varning för hela Stockholmsområdet, inklusive Södertälje, med mycket blåst och snöfall som kan leda till trafikproblem. Bland annat varnas det för risk för halka, och bilister uppmanas att köra försiktigt.

Läsarbild

(Annonslänk

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 14:59
Senast uppdaterad: 22 december 2023 15:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors