Företag i fokus:

Pojkar åtalade – Försökte spränga Bandidoslokal

IMG_7964

Pojkarna fångades på övervakningskamera när de var på väg för att utföra bombdådet. Bild: Polisen

Två pojkar, skrivna i Södertälje, åtalas tillsammans med två 21-åringar för ett försök till sprängattentat mot Bandidos lokaler i Haninge. Sprängningsförsöket mot Bandidos kopplas till det Foxtrot och ledare Rawa Majid.

– Min tes har varit att det är Foxtrot-kopplat, en konflikt mellan Foxtrot och Bandidos, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Händelsen inträffade den 6 september då pojkarna blev överrumplade och stoppades av medlemmar från Bandidos, vilket resulterade i en fysisk konfrontation där en av pojkarna misshandlades. Polisen fann senare den misshandlade 17-åringen när Bandidoslokalen tillsammans med sprängmedel och annan utrustning för bombtillverkning.

Flera personer greps och identifierades av polis.
Pojkarna åtals tillsammans med två 21-åringar, en kvinna och en man, som är misstänkta för att ha hjälpt till med planeringen och förberedelserna för attentatet.

17-åringarna, boende i Södertälje, fångades på bild i september 2023. Bild: Polisen

Kvinnan, bosatt i Järfälla, är misstänkt för att ha identifierat och sammanfört pojkarna som utförde brottet. Hon anklagas även för att ha instruerat dem om hur de skulle agera, ordnat transport för dem och säkerställt att de hade tillgång till material för att tillverka bomben. Den 21-årige mannen, skriven i Spånga, misstänks för att ha ansvarat för leverans av bombmaterialet.

Pojkarna tros ha blivit värvade via sociala medier och uppmanades att filma händelsen.

(Annonslänk)

– Jag tror det är på precis samma sätt som sker ganska ofta numer, att man har någon rekrytering av folk allmänt, ungefär som att man söker jobb på Arbetsförmedlingen. Man lägger ut olika uppdrag och så ser man vilka som nappar och är intresserade av att tjäna lite pengar, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt polisen är fallet starkt kopplat till Foxtrotnätverket, och en 31-årig man som misstänks ha anstiftat brottet är häktad i sin frånvaro.

– Han har starka kopplingar till Foxtrot, det är den konflikten som vi ser, säger Ihlbom.

Bevis i form av chattkonversationer, där en användare med en Foxtrotlogga uppmanar till handling, stärker misstankarna. Dom i målet förväntas meddelas den 17 januari, och en parallell utredning gällande misshandel av en av 17-åringarna, där en Bandidosmedlem varit inblandad, pågår fortfarande.

– Men bevisningen var inte tillräcklig så han är på fri fot. Den utredningen pågår men jag tror inte att vi kommer att komma i mål där, det är svårt att bevisa vem som har gjort vad, säger åklagaren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 13:57

Ännu en högt uppsatt chef lämnar kommunkoncernen

Klingstrom

Andreas Klingström
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Förra året avgick flera högt uppsatta kommunchefer sina positioner av olika anledningar. Nu väljer även samhällsbyggnadsdirektören, Andreas Klingström, att lämna Södertälje kommun för ett nytt uppdrag.

(Annonslänk)

I fjol lämnade flera kommunchefer sina tjänster, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström, exploateringschefen Sofia Cedergren och nu senast Södertälje kommuns samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström.

Han åtar sig en ny tjänst som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad.

Men Klingström och de ovan nämnda är inte ensamma om att lämna kommunkoncernen. Dessutom avgick Jörgen Austler från rollen som tf. vd för Telge AB, men även VD:n för Telge Bostäder, Pontus Werlinder. Åren 2022 och 2023 präglades av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar.

Klingström, som nu väljer att lämna Södertälje kommun, tillträder den nya tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad i juni 2024.

– Jag ser jättemycket fram emot att få lära känna Sundbybergs stad och tillsammans med organisationen bygga vidare på en positiv tillväxt och skapa goda förutsättningar för att hantera våra utmaningar tillsammans. Som person drivs jag av utmaningar och att hitta lösningar som bygger på att inkludera och få ett gemensamt driv tillsammans med engagerade medarbetare. Jag har med mig mycket erfarenhet från Södertälje men är ödmjuk i att sätta mig in i Sundbybergs förutsättningar, säger Andreas Klingström, som lämnar Södertälje kommun bakom sig.

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 11:19
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:19

Scania firar rekordår 2023 med miljardbonus till anställda

IMG_9453

Foto: Metall Scania Sverige.

Scania rapporterar en försäljning på över 200 miljarder kronor för 2023, vilket är en fördubbling på sju år. Detta ledde till att ett rekordhögt bonusbelopp delades ut till de cirka 19 000 svenska anställda.

Scania har haft ett exceptionellt år 2023 med en fortsatt stark efterfrågan på sina produkter och tjänster. Nettointäkterna ökade med 28 procent under året, medan rörelseresultatet nådde en ny topp på 26 miljarder kronor. Detta rekordresultat kan tillskrivas högre volymer av fordons- och serviceförsäljning, en fördelaktig pris- och produktmix, samt gynnsamma valutaeffekter. Trots utmaningar som inflation, höjda råvarupriser och störningar i leverantörskedjan, har Scania lyckats uppnå dessa imponerande siffror.

(Annonslänk)

I en uppskattad gest till sina anställda meddelade Scania att de cirka 19 000 svenska medarbetarna kommer att dela på en bonuspool på ungefär en miljard kronor. Bonuspresentationen gjordes spektakulärt med fem heliumballonger som visade summan 56 082 kronor, vilken är den belöning varje arbetare kommer att få insatt i en vinstandelsstiftelse där pengarna ska förvaras i tre år.

– Jag är stolt över vårt avtal, en stark fackförening gör skillnad, säger Michael Stålis Lyngsie, ordförande Metall Scania Sverige.

Denna bonus har sett en signifikant tillväxt sedan 2019 då medarbetarnas bonus var 40 435 kronor. Scanias bonusprogram baseras på företagets nettovinst och inkluderar alla anställda som arbetat minst 60 procent under det föregående året. Ett reviderat bonussystem infördes 2015 efter samtal mellan fackförbunden och Scania, vilket ersatte det tidigare systemet där företagsledningen ensidigt bestämde utfallet. Det nya systemet är mer transparent och ger medarbetarna klarhet i hur de kan påverka sin bonus, med en möjlig maximal bonus som tidigare var begränsad till 27 000 kronor.

Scanias framgångsrika år och generösa bonusutdelning markerar inte bara företagets ekonomiska framgångar utan även dess engagemang för att dela med sig av framgången till sina anställda.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 00:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors