Företag i fokus:

Nahir Besara gör debut i svenska landslaget

Skarmdump

Skärmdump: SvFF

Södertäljesonen Nahir Besara är tillbaka i Pafos på Cypern där han spelade under 2019-2020. Men den här gången återvände han för att representera det svenska landslaget.

Det svenska herrlandslaget befinner sig för närvarande i Pafos på Cypern för Januariturnén 2024. Bland de utvalda spelarna i truppen finns Södertäljesonen Nahir Besara när laget ställdes mot Estland.

Efter den första träningspasset under veckan uttryckte Besara sin glädje över att bli uttagen till truppen.

– Det känns jättebra. Det är många bra fotbollsspelare som man har mött, men nu är det kul att få träna med dem, sade Nahir Besara, och fortsatte.

– Det är jättekul. Det finns inget större än att spela för det svenska landslaget. Jag är stolt över att vara här, sade Södertäljebon.

Nahir Besara har en lång meritlista inom elitfotbollen, både utomlands och i Allsvenskan, där han har spelat för Örebro och Hammarby sedan 2022. Men det är först nu han har blivit kallad till det svenska landslaget, vilket överraskade 32-åringen.

– Jag har varit med ett tag i allsvenskan och inte blivit kallad innan, så jag blev överraskad, säger han.

I fredags mötte landslaget Estland i Cypern, där Nahir Besara tidigare spelat för Pafos. Han fanns nu med i den svenska startelvan på mittfältet och gjorde därmed debut i A-landslaget. Han spelade i cirka 60 minuter innan han byttes ut mot 20-åringen, Otto Rosengren.

Innan Nahir lämnade planen hann Sverige göra två mål och släppa in ett, gjorda av Sebastian Nanasi och Isaac Kiese Thelin, vilket resulterade i ett slutresultat på 2-1 som höll i sig till slutsignalen. Efter matchen var det dock Malmöspelaren Taha Ali som fick mest uppmärksamhet och beröm efter att ha bidragit med en assist och gjort en imponerande debut i landslaget, inklusive hyllningar från Nahir Besara.

– Taha spelade en otroligt bra match. Jag spelade med honom redan i Örebro. Redan då såg man hans potential. Och i Malmö, med Rydström som tränare, har han utvecklats enormt, säger Besara till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 12:54

Ny öl- och whiskymässa sätter Södertälje på kartan

Foto: Alexander Isa

I augusti tar Södertälje emot den första upplagan av Telge Öl & Whisky Festival på Scaniarinken. Arrangerad av Södertäljebon Abud Elia från 137:ans bar och Brygghus, kommer festivalen att bjuda på två dagar av smaker och upplevelser från några av landets främsta leverantörer och producenter.

Under helgen den 25-26 augusti kommer Scaniarinken i Södertälje att förvandlas till en plats där öl- och whiskyentusiaster kan samlas för att njuta av det bästa som dryckesvärlden har att erbjuda. Telge Öl & Whisky Festival, som arrangeras av Abud Elia tillsammans med eventbolaget Expo Stories, är ett välkommet tillskott till den lokala evenemangsscenen.

Besökarna kommer att få chansen att träffa och interagera med några av landets mest framstående leverantörer och producenter. Festivalen kommer att erbjuda ett brett urval av spännande nyheter och intressanta delar från deras sortiment. Med doftande och smakrika erbjudanden kommer besökarna att kunna utforska olika öl- och whiskytyper och upptäcka nya favoriter.

Arrangörerna förväntar sig flera tusen besökare under festivalens gång, och det förväntas att uppemot fyrtio utställare kommer att delta. För att säkerställa en trivsam atmosfär och enbart tillåta vuxna besökare, kommer åldersgränsen att vara 20 år. Inträdesavgiften för festivalen kommer att variera mellan 100 och 300 kronor, vilket ger besökarna tillgång till en värld av smakupplevelser och kunskap inom öl och whisky.

Med Telge Öl & Whisky Festival tar Södertälje ännu ett steg framåt som en destination för dryckesentusiaster.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juli 2023 08:00
Senast uppdaterad: 13 juli 2023 23:01

Polis spärrade av område efter en arbetsplatsolycka

2022_03_polis-avsparrat

Arkivbild: Alexander Isa

En arbetsplatsolycka inträffade i Bårsta i Södertälje, vilket resulterade i att ett område spärrades av under en räddningsinsats.

Strax före klockan tre på torsdagseftermiddagen utlöstes en räddningsinsats i Bårsta. Enligt information från SOS Alarm behövde en person som arbetade på hög höjd hjälp att ta sig ned till säker mark.

Polis och räddningstjänst tillkallades till arbetsplatsen klockan 14.39 för att genomföra räddningsinsatsen. Som en försiktighetsåtgärd spärrades området av under insatsen för att säkerställa säkerheten för både räddningspersonalen och omgivningen.

Det är ännu oklart vilka omständigheter som ledde till olyckan och om det kommer att bli några följder eller utredningar. Situationen avvecklades dock utan allvarliga skador och personen kunde räddas ned från den höga höjden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juli 2023 06:47
Senast uppdaterad: 14 juli 2023 06:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors