Företag i fokus:

Nahir Besara gör debut i svenska landslaget

Skarmdump

Skärmdump: SvFF

Södertäljesonen Nahir Besara är tillbaka i Pafos på Cypern där han spelade under 2019-2020. Men den här gången återvände han för att representera det svenska landslaget.

Det svenska herrlandslaget befinner sig för närvarande i Pafos på Cypern för Januariturnén 2024. Bland de utvalda spelarna i truppen finns Södertäljesonen Nahir Besara när laget ställdes mot Estland.

Efter den första träningspasset under veckan uttryckte Besara sin glädje över att bli uttagen till truppen.

– Det känns jättebra. Det är många bra fotbollsspelare som man har mött, men nu är det kul att få träna med dem, sade Nahir Besara, och fortsatte.

– Det är jättekul. Det finns inget större än att spela för det svenska landslaget. Jag är stolt över att vara här, sade Södertäljebon.

Nahir Besara har en lång meritlista inom elitfotbollen, både utomlands och i Allsvenskan, där han har spelat för Örebro och Hammarby sedan 2022. Men det är först nu han har blivit kallad till det svenska landslaget, vilket överraskade 32-åringen.

– Jag har varit med ett tag i allsvenskan och inte blivit kallad innan, så jag blev överraskad, säger han.

I fredags mötte landslaget Estland i Cypern, där Nahir Besara tidigare spelat för Pafos. Han fanns nu med i den svenska startelvan på mittfältet och gjorde därmed debut i A-landslaget. Han spelade i cirka 60 minuter innan han byttes ut mot 20-åringen, Otto Rosengren.

Innan Nahir lämnade planen hann Sverige göra två mål och släppa in ett, gjorda av Sebastian Nanasi och Isaac Kiese Thelin, vilket resulterade i ett slutresultat på 2-1 som höll i sig till slutsignalen. Efter matchen var det dock Malmöspelaren Taha Ali som fick mest uppmärksamhet och beröm efter att ha bidragit med en assist och gjort en imponerande debut i landslaget, inklusive hyllningar från Nahir Besara.

– Taha spelade en otroligt bra match. Jag spelade med honom redan i Örebro. Redan då såg man hans potential. Och i Malmö, med Rydström som tränare, har han utvecklats enormt, säger Besara till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 12:54

23-åring döms till fängelse för inblandning i sprängningar

Polis

Arkivbild

En 23-åring från Södertälje åtalades för inblandning i flera sprängningar i Stockholm. Nu har han dömts till flera års fängelse av tingsrätten.

Tidigt på morgonen i januari exploderade en kraftig bomb vid en restaurang i Stockholm. Dagen efter inträffade ännu en kraftig detonation vid ett lägenhetshotell i Kista där en kriminell nätverksledare hade sitt kontor. Båda sprängningarna orsakade omfattande skador på byggnaderna, men enligt rapporterna ska ingen person ha skadats i samband med händelserna.

Kort efter händelsen greps flera personer, inklusive en 23-åring från Södertälje och en 25-åring från Upplands Väsby. Åtal väcktes i juni mot totalt åtta personer,  i åldrarna 16 till 42, som misstänktes vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm. Dessa sprängningar kopplas samman med en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

Enligt domen ska Södertäljebon ha kört fordonet till platsen där andra personer utförde sprängningen. 23-åringen nekar till brottet och hävdar att han bara körde två män från en lägenhet till Kista och skulle få uppemot 80 000 kronor för körningen. Han påstår att han var ovetande om någon bomb eller detonation.

Dock hittade polisen hans DNA på ett av batterierna som påträffades vid sprängningsplatsen. Dessutom har man funnit chattkonversationer i hans telefon samt sökningar på internet relaterade till detonationen.

Tingsrätten har dömt Södertäljebon till fyra års fängelse för brottet allmänfarlig ödeläggelse. Domstolen anser att trots att han endast var i bilen och agerade som chaufför, så har han genom att transportera de två andra personerna varit delaktig som medbrottsling.

Läs även: – 26-åring dömd till fängelse – Förvarade bomb hemma

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 11:46
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 11:46

Flera fordon inblandade i trafikolycka

Ambulans

Arkivbild

En trafikolycka har inträffat vid Rosenlund och har orsakat viss förhinder i trafiken. Enligt rapporter från SOS Alarm var flera fordon involverade i olyckan.

En trafikolycka inträffade på måndagen klockan 11:57 på Idrottsvägen vid Rosenlund. SOS Alarm fick larmet och skickade en ambulans till platsen, men brandkåren som var på platsa vände tillbaka till stationen.

– Vi hann aldrig fram till platsen. Vi fick uppgifter från ambulanspersonal om att vi inte behövdes på platsen. De klarar sig själva, så vi vände tillbaka till stationen, säger räddningstjänstens presstalesperson till Telgenytt.

Det är för närvarande oklart hur allvarliga skadorna är och hur många personer som påverkades av olyckan. Räddningspersonal är på plats för att bistå de inblandade och utreda händelsen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 10:15
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 11:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors