Företag i fokus:

Nahir Besara gör debut i svenska landslaget

Skarmdump

Skärmdump: SvFF

Södertäljesonen Nahir Besara är tillbaka i Pafos på Cypern där han spelade under 2019-2020. Men den här gången återvände han för att representera det svenska landslaget.

Det svenska herrlandslaget befinner sig för närvarande i Pafos på Cypern för Januariturnén 2024. Bland de utvalda spelarna i truppen finns Södertäljesonen Nahir Besara när laget ställdes mot Estland.

Efter den första träningspasset under veckan uttryckte Besara sin glädje över att bli uttagen till truppen.

– Det känns jättebra. Det är många bra fotbollsspelare som man har mött, men nu är det kul att få träna med dem, sade Nahir Besara, och fortsatte.

– Det är jättekul. Det finns inget större än att spela för det svenska landslaget. Jag är stolt över att vara här, sade Södertäljebon.

Nahir Besara har en lång meritlista inom elitfotbollen, både utomlands och i Allsvenskan, där han har spelat för Örebro och Hammarby sedan 2022. Men det är först nu han har blivit kallad till det svenska landslaget, vilket överraskade 32-åringen.

– Jag har varit med ett tag i allsvenskan och inte blivit kallad innan, så jag blev överraskad, säger han.

I fredags mötte landslaget Estland i Cypern, där Nahir Besara tidigare spelat för Pafos. Han fanns nu med i den svenska startelvan på mittfältet och gjorde därmed debut i A-landslaget. Han spelade i cirka 60 minuter innan han byttes ut mot 20-åringen, Otto Rosengren.

Innan Nahir lämnade planen hann Sverige göra två mål och släppa in ett, gjorda av Sebastian Nanasi och Isaac Kiese Thelin, vilket resulterade i ett slutresultat på 2-1 som höll i sig till slutsignalen. Efter matchen var det dock Malmöspelaren Taha Ali som fick mest uppmärksamhet och beröm efter att ha bidragit med en assist och gjort en imponerande debut i landslaget, inklusive hyllningar från Nahir Besara.

– Taha spelade en otroligt bra match. Jag spelade med honom redan i Örebro. Redan då såg man hans potential. Och i Malmö, med Rydström som tränare, har han utvecklats enormt, säger Besara till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 12:54

Stort företag köper in sig i Södertäljebrödernas företag

Rosas

Bröderna från Södertälje, Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Pressbild.

Dryckesföretaget Clean drink startade 2015 och drivs av Södertäljebröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Nu har bröderna sålt 10 procent av sitt bolag för mångmiljonbelopp.

Familjeföretaget Voxson, som är en storägare i börsnoterade Tura Group, har köpt 10% av aktierna i Clean Drink, ett företag grundat av Rosas och Sebastian Kvissberg. Voxson, som är en framstående distributör inom hemelektronik, har tidigare gjort investeringar och ser nu potentialen i Clean Drink. Det rapporterar nyhetstidningen Breakit.

– Vi hade inte jagat bolaget, utan vi fann varandra på omvägar och började prata. Så dök möjligheten till en investering upp. Det var en kort process. Gänget bakom Clean Drink brinner för det här och jag tror att de har en väldig potential att gå långt, säger Stefan Eriksson VD på Voxson, till Breakit.

Köpet genomfördes för en summa på 15 miljoner kronor för 10 procent av aktierna i Clean Drink. Värderingen, enligt tidningen, av Clean Drink ligger på 136,4 miljoner kronor.

Börsnoterade Tura Group, med huvudkontor i Kungsbacka, har fokuserat på att växa med 10-15% per år och har tidigare förvärvat hörlursmärket Happy Plugs. Utöver sin andel i Clean Drink äger Tura även 50% av en anläggning i Halmstad som tappar upp drycker på flaska.

– Clean Drink tappar på burk idag, men här tittar vi på hur vi kan hjälpa varandra, säger Eriksson.

Förra året omsatte Clean Drink över 80 miljoner kronor. Med dryckesbolaget i Voxsons portfölj öppnas nya möjligheter för bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg att accelerera sin tillväxt ytterligare.

– Vi är självklart otroligt glada och tacksamma att en partner som Stefan kommer in och tror på oss och vår resa. Det här gör att vi kan accelerera rejält. I Sverige har vi ju bara skrapat på ytan än så länge, säger Clean Drinks VD, Sebastian Kvissberg, till Breakit.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 13:27
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 13:27

Hamburgerkedjan Bores går i konkurs

740D8FFC-710F-442D-BBE1-E43F7F004244

Foto: Alexander Isa

Hamburgarkedjan Bores som öppnade 2022 i Södertälje har gått i konkurs, det rapporterar tidningen fastighetsvärden.

Burgerkedjan Bores, grundad 2017 av bröderna Carl-Gustaf och Carl-Henrik Forssbeck, har försatts i konkurs. Flera bolag inom Bores-koncernen, inklusive The True Bröderna Brothers AB som äger de immateriella rättigheterna, har också gått i konkurs.

Restaurangerna i Bålsta, Häggvik och Södertälje, som öppnade våren 2022, är bland de drabbade. Konkursen påverkar även hyreskontrakten för restaurangerna i Norrköping, Linköping och Linköping Campus. Bolaget som driver Bores restaurang är dock inte försatt i konkurs.

Bores har sammanlagt 11 restauranger och hade planer på att fortsätta expandera. Dock är det för närvarande oklart vad som kommer att hända med Bores-restaurangen i Södertälje.

Läs även: Hamburgerkedjans nytändning – ”Sålde över 1000 burgare”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 10:48
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 10:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors