Företag i fokus:

BILDEXTRA – Så kan nya Luna komma att se ut

69E0205D-91BE-4495-9306-A4C148053E3C

Bild: Södertälje kommun

Våren 2023 inleddes en arkitekttävling som ska utgöra grunden för detaljplanen av Lunakvarteren. Under fredagen presenterades fyra tävlingsteam i stadshuset som har gått vidare i arkitekttävlingen för att gestalta Södertäljes nya landmärke.

Kommunmedarbetare och politiker samlades för att ta del av de fyra arkitektförslagen; ”Flätan”, ”Himlen är vårt tak”, ”Det sammanvävda Luna” och ”Vid samma bord”.

Dessa förslag, som innefattar helhetskoncept för Lunakvarterets utveckling baserade på sex huvudmål, presenterades av stadsarkitekt Andreas Pålsson och projektledare Elena Qyreon.

Arkitektlagen har presenterat omfattande konceptförslag, med syftet att utveckla området utifrån sex definierade huvudmål. Dessa förslag är visionära samtidigt som de är konkreta.

Elena Qyreon och Andreas Pålsson, huvudprojektledare för det nya Lunakvarteret, presenterade arkitektbidragen i stadshuset. Foto: Södertälje kommun

– Vi har fått in fyra mycket intressanta förslag som på olika sätt belyser frågeställningarna i programmet. Det blir mycket spännande att arbeta vidare med det vinnande förslaget för utveckling av nya Luna, säger Elena Qyreon, Huvudprojektledare nya Luna, Telge Fastigheter.

En jury, sammansatt av representanter från Telge Fastigheter, Södertälje kommun och Sveriges Arkitekter, kommer att utvärdera bidragen utifrån fastställda kriterier. Det framgångsrika förslaget kommer att bilda basen för den nya detaljplanen av kvarteret och Telge Fastigheter har för avsikt att anställa det vinnande teamet för att genomföra hela eller delar av projektet.

– Oavsett vilket av förslagen som kommer att stå som det vinnande så är den här processen något som kommer att berika Södertäljes stadskärna i generationer framöver, säger Anderas Pålsson, stadsarkitekt, Södertälje kommun. 

Arkitektteamens identitet kommer att hållas hemlig tills vinnaren avslöjas. Juryns bedömning pågår, med ett planerat tillkännagivande av vinnaren i mars.

Förslaget: – ”Vid samma bord”

Vid samma bord”

”Vid samma bord”

Förslaget: – ”Det sammanvävda Luna

”Det sammanvävda Luna”

”Det sammanvävda Luna”

”Det sammanvävda Luna”

”Det sammanvävda Luna”

Förslaget: – ”Himlen är vårt tak”

”Himlen är vårt tak”

”Himlen är vårt tak”

Förslaget: – ”Flätan”

”Flätan”

”Flätan”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 23:24
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 23:24

Josefin Anero samlar in pengar till mördade pojken

IMG_8104

Foto: Privat/Shamash Oyal

I kölvattnet av den tragiska händelsen i Rosenlund, där en nioårig pojke miste livet, har Josefin Anero från Södertälje tagit initiativ till att samla in pengar för att hedra pojken och stödja familjen.

– Många har hört av sig och frågat hur de kan hjälpa till, förutom att swisha och dela vidare min story på Instagram, säger Anero till Telgenytt

Det har nu passerar mer än en vecka som en pojke hittades svårt skadad i en lägenheten och senare avled. Pojkens pappa, som befann sig i bostaden vid tillfället för händelsen, greps av polisen och häktats, misstänkt på sannolika skäl för mord.

Josefin Aneros, vars dotter umgicks med pojken, beslutade att organisera en insamling, inte bara för att stödja familjen i denna svåra tid, utan också att skapa ett varaktigt minne av pojken.

– Efter en så tragisk händelse känner man sig maktlös inför de närmaste anhöriga. Men eftersom min dotter var en väldigt nära vän till pojken och de gick i samma klass, kände jag att en insamling i hans namn var det minsta jag praktiskt kunde göra, säger Anero till Telgenytt

Pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Foto: Shamash Oyal

Ursprungligen syftade insamlingen till att samla in tillräckligt med pengar för att kunna skicka ett vackert blomsterarrangemang till begravningen. Men när insamlingen växte, insåg Anero att det skulle bli ett överskott. Initiativet väckte stor uppmärksamhet och har fått omfattande stöd från Södertäljes invånare, vilket återspeglar deras solidaritet och sorg över den unga pojkens tragiska bortgång.

Initiativet är ett bevis på den starka gemenskapskänslan i Södertälje och visar hur staden kan samla kraft i svåra tider. Josefin Anero och de som deltar i insamlingen representerar en ljuspunkt i en annars mörk och sorglig händelse.

Insamlingen kommer att pågå fram till begravningen, och eventuellt överskott kommer även att användas för att täcka andra kostnader som är relaterade till begravningsceremonin.

– Jag tror att det sista man som sörjande mamma vill tänka på när ens barn har gått bort är ekonomiska hinder i begravningsfrågan, om det nu finns sådana. Jag kommer att ha dialog med mamman angående placering av resterande medel. Alternativet är att skänka det till lämplig stiftelse, säger Josefin Anero.

Vill du bidra till insamlingen? Swisha till 070 953 15 08

Läs även: – Pappa häktad för misstänkt mord på nioårig son

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 12:54

Brand i AstraZeneca – Personal stoppade eldens framfart

brandbild räddningstjänst .

Arkivbild

En brand utbröt i en byggnad tillhörande AstraZeneca tidigt på fredagsmorgonen. Räddningstjänsten befinner sig fortfarande på plats för att hantera branden.

SOS Alarm mottog ett larm om en brand på Astraallén i Gärtuna kring klockan 07:30 på fredagsmorgonen. Personalens, tillsammans med räddningstjänsten, snabba agerande lyckades förhindra brandens spridning.

Enligt uppgifter till Telgenytt var det kollegorna Miled Varli och Jari Syriele som först anlände till platsen och inledde släckningsinsatsen för att förhindra brandens vidare spridning. Deras snabba ingripande tillsammans med räddningstjänstens ansträngningar bidrog till att effektivt hantera situationen.

– Det hade kunnat sluta i katastrof om de två inte hade varit så snabba, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Enligt räddningstjänsten utbröt branden i ett truckrum.

– Personal på plats hade börjat släcka, och vi bistod dem. Efter tio minuter hade vi fått ganska bra grepp om situationen. Vi är fortfarande på platsen, eftersom det fortfarande pyr i ett batteri på 350 kilo. Detta kommer att transporteras utomhus, där det kommer att tas hand om, säger vakthavande befäl till Telgenytt

Räddningstjänsten meddelar att det inte föreligger någon fara för allmänheten eller för personalen på plats, samtidigt som man arbetar med att ventilera ut röken som uppstod i samband med branden.

Vad som orsakade branden är i nuläget oklart, men räddningstjänsten misstänker att det kan bero på ett elfel, då rummet används för att ladda batteritruckar.

Telgenytt sökte Astra-kollegorna för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 09:34
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors