Företag i fokus:

Brand i AstraZeneca – Personal stoppade eldens framfart

brandbild räddningstjänst .

Arkivbild

En brand utbröt i en byggnad tillhörande AstraZeneca tidigt på fredagsmorgonen. Räddningstjänsten befinner sig fortfarande på plats för att hantera branden.

SOS Alarm mottog ett larm om en brand på Astraallén i Gärtuna kring klockan 07:30 på fredagsmorgonen. Personalens, tillsammans med räddningstjänsten, snabba agerande lyckades förhindra brandens spridning.

Enligt uppgifter till Telgenytt var det kollegorna Miled Varli och Jari Syriele som först anlände till platsen och inledde släckningsinsatsen för att förhindra brandens vidare spridning. Deras snabba ingripande tillsammans med räddningstjänstens ansträngningar bidrog till att effektivt hantera situationen.

– Det hade kunnat sluta i katastrof om de två inte hade varit så snabba, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Enligt räddningstjänsten utbröt branden i ett truckrum.

– Personal på plats hade börjat släcka, och vi bistod dem. Efter tio minuter hade vi fått ganska bra grepp om situationen. Vi är fortfarande på platsen, eftersom det fortfarande pyr i ett batteri på 350 kilo. Detta kommer att transporteras utomhus, där det kommer att tas hand om, säger vakthavande befäl till Telgenytt

Räddningstjänsten meddelar att det inte föreligger någon fara för allmänheten eller för personalen på plats, samtidigt som man arbetar med att ventilera ut röken som uppstod i samband med branden.

Vad som orsakade branden är i nuläget oklart, men räddningstjänsten misstänker att det kan bero på ett elfel, då rummet används för att ladda batteritruckar.

Telgenytt sökte Astra-kollegorna för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 09:34
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 09:34

MINGELBILDER v.10 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0088-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.9

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 21:47
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 21:47

Friday’s skulle etablera sig i Södertälje – går i konkurs

Foj

Kedjan TGI Friday’s planerade att etablera i Södertälje
Foto: Stadsrum

Friday’s skulle etablera sig i det nya Marenhotellet i Södertälje, men nu rapporterar Fastighetsvärlden att bolaget går i konkurs.

(Annonslänk)

Efter en markant hyreshöjning av sina lokaler i Kungsträdgården, Stockholm, tvingades den svenska grenen av restaurangkedjan TGI Friday’s till stängning, vilket utlöste en kedjereaktion som nu resulterat i konkurs. Fastighetsägaren Jakob Johansson, som köpte fastigheten på kungsträdgården från Apple, höjde årshyran från cirka 5,5 miljoner kronor till över 15 miljoner.

Denna ökning blev ohållbar för verksamheten, som beslutade att lämna lokalen. Detta ledde till att även andra verksamheter inom kedjan nu har drabbats. Med tre återstående restauranger i Malmö, Täby och Uppsala är TGI Friday’s framtid osäker.

Stängningen av den prestigefyllda platsen i Kungsträdgården markerar en betydande tillbakagång för kedjan och har stoppat de planerade expansionerna, inklusive en nyöppning i Södertälje.

Kedjan TGI Friday’s går i konkurs.
Foto: Creative Commons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 16:42
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 16:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors