Företag i fokus:

Brand i AstraZeneca – Personal stoppade eldens framfart

brandbild räddningstjänst .

Arkivbild

En brand utbröt i en byggnad tillhörande AstraZeneca tidigt på fredagsmorgonen. Räddningstjänsten befinner sig fortfarande på plats för att hantera branden.

SOS Alarm mottog ett larm om en brand på Astraallén i Gärtuna kring klockan 07:30 på fredagsmorgonen. Personalens, tillsammans med räddningstjänsten, snabba agerande lyckades förhindra brandens spridning.

Enligt uppgifter till Telgenytt var det kollegorna Miled Varli och Jari Syriele som först anlände till platsen och inledde släckningsinsatsen för att förhindra brandens vidare spridning. Deras snabba ingripande tillsammans med räddningstjänstens ansträngningar bidrog till att effektivt hantera situationen.

– Det hade kunnat sluta i katastrof om de två inte hade varit så snabba, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Enligt räddningstjänsten utbröt branden i ett truckrum.

– Personal på plats hade börjat släcka, och vi bistod dem. Efter tio minuter hade vi fått ganska bra grepp om situationen. Vi är fortfarande på platsen, eftersom det fortfarande pyr i ett batteri på 350 kilo. Detta kommer att transporteras utomhus, där det kommer att tas hand om, säger vakthavande befäl till Telgenytt

Räddningstjänsten meddelar att det inte föreligger någon fara för allmänheten eller för personalen på plats, samtidigt som man arbetar med att ventilera ut röken som uppstod i samband med branden.

Vad som orsakade branden är i nuläget oklart, men räddningstjänsten misstänker att det kan bero på ett elfel, då rummet används för att ladda batteritruckar.

Telgenytt sökte Astra-kollegorna för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 09:34
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 09:34

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors