Företag i fokus:

Genomför ny enkät för att samla Södertäljebornas åsikter

IMG_8183

Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott. Foto: Liza Simonsson

Södertälje kommun inleder en medborgardialog för att samla åsikter om vad som utgör ett gott liv med god hälsa, som en del i att uppdatera sin strategi för social hållbarhet.

Som ett led i att förnya sin strategi för social hållbarhet, genomför Södertälje kommun en medborgardialog via en webbenkät. Syftet är att samla in medborgarnas tankar och åsikter om livskvalitet och hälsa.

(Annonslänk)

Kommunen vill utforska vad invånarna anser vara viktigt för ett gott liv, inklusive faktorer som bra bostad, ekonomisk trygghet, och möjligheten att påverka samhällsutvecklingen. Särskilt fokus ligger på att säkerställa jämlika förutsättningar för alla medborgares hälsa och välmående. Alla medborgare från 13 år och uppåt, oavsett om de bor, arbetar eller studerar i Södertälje, är välkomna att delta i dialogen.

– Vi vill ta reda på vad som är viktigt för Södertäljes invånare och vad de behöver för att kunna leva ett gott liv i vardagen. Vi vill också veta hur medborgarna ser på kommunens arbete med social hållbarhet. Och det är därför vi vill ta avstamp i en medborgardialog när vi nu påbörjar processen med en ny strategi för folkhälsa och social hållbarhet, säger Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Enkäten, som hanteras av Parlametric, är tillgänglig från den 19 januari till den 20 februari 2024 och finns på flera språk, inklusive svenska, engelska, finska och arabiska, men deltagare kan svara på vilket språk som helst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 17:25

Brister upptäckta hos polisen vid gripande och husrannsakan

polis

Arkivbild

Södertäljepolisen anklagades för allvarliga tjänstefel i samband med en misslyckad husrannsakan, vilket anmäldes till Justitieombudsmannen. Nu har Polismyndigheten kritiserat ingripandet och funnit flera brister.

En man i Södertälje blev frihetsberövad, och hans hem där hans två döttrar befann sig genomsöktes av polisen, baserat på misstankar om narkotikabrott.

Det var i somras som mannen stoppades av polisen och fördes till stationen på grund av misstankar om narkotikabrott. Kort efter ingripandet genomsöktes både hans bostad och dator. Detta trots att den 60-åriga mannen upplyst poliserna om regelbundna drogkontroller på sitt arbete och en strikt nolltoleranspolicy mot droger.

Dessutom blev hans döttrar rädda under husrannsakan, men polisen fann varken spår av narkotika i bostaden eller i mannens blod- och urinprover.

Kort efter incidenten beslutade mannen att upprätta en anmälan till Justitieombudsmannen, JO, där han anklagade Södertäljepolisen för allvarliga tjänstefel. En händelse som JO beslutade att utredning närmare och krävde ytterligare information från myndigheten om polisens agerande.

I början av december lämnade polismyndigheten sin redogörelse där det framgår att flera brister upptäcktes.

Bland annat berättar en av poliserna att han pratade lugnande med barnen och bad dem att vänta i sitt sovrum tills husrannsakan var färdig, men uppgifter har inte kunna styrkas.

”De uppgifterna synes dock ha inte dokumenterats i anvisad ordning, vilket är en brist. Av utredningen framgår också att det har brustit i dokumentationen av beslaget av A.A:s dator.”, skriver polismyndigheten i yttrandet.

Men även husrannsakan kritiseras eftersom ingen narkotika påträffades i hans bil, endast några säckar skräp och lite blommor. Dessutom fanns det inte andra konkreta uppgifter som tydde på att han kunde inneha narkotika.

”Södertäljepolisen begår allvarliga tjänstefel. Känns mycket kränkande.”, skrev mannen i JO-anmälan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 00:15

Polisjakt efter larm om beväpnad man

4BB6DD8B-2358-4F16-8090-B7BFE1AD387C

Foto: Shamash Oyal

Ett tåg blev stoppad vid Södertälje Syd på måndagskvällen. Detta efter rapporter om en beväpnad man ombord.

På måndagskvällen vid 20-tiden mottog polisen ett larm om en man med vapen på ett tåg som stoppats vid Södertälje Syd. Enligt källor till Aftonbladet har polisen inlett jakt en noggrann genomsökning av tåget.

Enligt vittnesuppgifter till Telgenytt sågs flera polispatruller anlända till platsen med säkerhetsutrustning.

Detaljerna kring händelsen är fortfarande få, och det är oklart om någon har gripits.

Uppdatering:

— Vi larmades till platsen men inget skarpladdad vapen fanns på plats. Passagerare hade sett en man med vapen liknande föremål, mannen kontrollerades och vi avbröt insatsen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 januari 2024 20:43
Senast uppdaterad: 1 januari 2024 21:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors