Företag i fokus:

Genomför ny enkät för att samla Södertäljebornas åsikter

IMG_8183

Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott. Foto: Liza Simonsson

Södertälje kommun inleder en medborgardialog för att samla åsikter om vad som utgör ett gott liv med god hälsa, som en del i att uppdatera sin strategi för social hållbarhet.

Som ett led i att förnya sin strategi för social hållbarhet, genomför Södertälje kommun en medborgardialog via en webbenkät. Syftet är att samla in medborgarnas tankar och åsikter om livskvalitet och hälsa.

(Annonslänk)

Kommunen vill utforska vad invånarna anser vara viktigt för ett gott liv, inklusive faktorer som bra bostad, ekonomisk trygghet, och möjligheten att påverka samhällsutvecklingen. Särskilt fokus ligger på att säkerställa jämlika förutsättningar för alla medborgares hälsa och välmående. Alla medborgare från 13 år och uppåt, oavsett om de bor, arbetar eller studerar i Södertälje, är välkomna att delta i dialogen.

– Vi vill ta reda på vad som är viktigt för Södertäljes invånare och vad de behöver för att kunna leva ett gott liv i vardagen. Vi vill också veta hur medborgarna ser på kommunens arbete med social hållbarhet. Och det är därför vi vill ta avstamp i en medborgardialog när vi nu påbörjar processen med en ny strategi för folkhälsa och social hållbarhet, säger Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Enkäten, som hanteras av Parlametric, är tillgänglig från den 19 januari till den 20 februari 2024 och finns på flera språk, inklusive svenska, engelska, finska och arabiska, men deltagare kan svara på vilket språk som helst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 17:25

10 restauranger bötfälls för brister

Pizza-Pexels

Foto: Pexels

I oktober genomförde Skatteverket kontroller av 46 restauranger i Södertälje, varpå flera bötfälldes – något som Lt var först med att rapportera om. Nu har ytterligare restauranger tilldelats böter efter höstens kontroller.

Det var i början av oktober som Skatteverket genomförde kontroller, och i november bötfälldes fem restauranger.

Restaurangerna bötfälldes med varierande belopp, från 2 500 kronor till 25 000 kronor. Fyra pizzerior och en sushirestaurang för bland annat överskott i kassan, ofyllda personalliggare och oregistrerade försäljningar.

Nu rapporterar LT att ytterligare tio restauranger har prickats för samma fel, brister i kassaregistret.

Den restaurang som tilldelas högst böter får en kontrollavgift på över 30.000 kronor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:04

Polisen ryckte ut efter intrång på byggarbetsplats

Polis

Arkivbild

Natten mot tisdag ryckte polisen ut till en avspärrad byggarbetsplats i Södertälje efter att en övervakningskamera fångade en eller flera obehöriga personer.

Det var strax efter midnatt, natten mot tisdag vid 00:30-tiden, som polisen fick ett samtal om att obehöriga befann sig på ett avspärrat område. Polisen genomförde en sökning i området, men ingen misstänkt kunde påträffas.

Det är fortfarande oklart hur många personer som befann sig i området och om något faktiskt blivit stulet från platsen.

Utredningen pågår för att klarlägga händelseförloppet och identifiera de inblandade. En anmälan om olaga intrång har upprättats.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 23:33
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors