Företag i fokus:

Strömwall lämnar som SBBK:s klubbdirektör efter fyra år

IMG_8231

Strömwall i mitten, här i samband med kommunens prisutdelning av 5i12-priset. Foto: Alexander Isa

Efter fyra år vid rodret som klubbdirektör för SBBK, lämnar Johan Strömwall sin position. Strömwall ledde klubben genom både sportsliga och ekonomiska utmaningar.

Johan Strömwall, med en imponerande bakgrund som SSK-tränare, landslagsspelare i hockey, avslutar sin tid som klubbdirektör för SBBK. Under sina 86 A-landskamper deltog han i två hockey-VM och bidrog till ett VM-silver 1990. Hans karriär innefattar även framstående spel i Piteå HC och österrikiska Klagenfurter AC.

Strömwall anslöt sig till SBBK i januari 2020 och har lett klubben genom en period markerad av pandemins utmaningar. Trots ekonomiska svårigheter, med ett underskott på 800 000 kronor förra året, har han lyckats att bidra till klubbens utveckling och stärka dess varumärke. Under Strömwalls ledning har SBBK sett en ökning av antalet aktiva barn och ungdomar med över 60%, från cirka 600 till över 1000 medlemmar.

Strömwall har även arbetat för att förbättra klubbens lokala närvaro i Södertälje genom olika initiativ som Mötesplats Södertälje, Tjejmanifestationen och Stå upp för Södertälje. Hans bidrag till att sammanföra elitlagen under en enhetlig flagg och logga har ytterligare cementerat SBBK:s position i samhället. Medan han nu lämnar sin post, lämnar han ett varaktigt arv och en stark grund för klubbens fortsatta framgångar.

”Det är en ömsesidig uppfattning mellan Johan och SBBK att klubben befinner sig i ett läge där det är dags för någon annan att ta vid.”, skriver SBBK på sin hemsida.

– Sammanfattningsvis så behöver SBBK en annan profil på klubbdirektören nu i och med att vi har vuxit och har en elitsportchef och en marknadschef, då passar det nog bättre med en annan profil. Vi har kommit överens om det, säger Johan Strömwall till LT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 16:35
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 16:35

Stort företag köper in sig i Södertäljebrödernas företag

Rosas

Bröderna från Södertälje, Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Pressbild.

Dryckesföretaget Clean drink startade 2015 och drivs av Södertäljebröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Nu har bröderna sålt 10 procent av sitt bolag för mångmiljonbelopp.

Familjeföretaget Voxson, som är en storägare i börsnoterade Tura Group, har köpt 10% av aktierna i Clean Drink, ett företag grundat av Rosas och Sebastian Kvissberg. Voxson, som är en framstående distributör inom hemelektronik, har tidigare gjort investeringar och ser nu potentialen i Clean Drink. Det rapporterar nyhetstidningen Breakit.

– Vi hade inte jagat bolaget, utan vi fann varandra på omvägar och började prata. Så dök möjligheten till en investering upp. Det var en kort process. Gänget bakom Clean Drink brinner för det här och jag tror att de har en väldig potential att gå långt, säger Stefan Eriksson VD på Voxson, till Breakit.

Köpet genomfördes för en summa på 15 miljoner kronor för 10 procent av aktierna i Clean Drink. Värderingen, enligt tidningen, av Clean Drink ligger på 136,4 miljoner kronor.

Börsnoterade Tura Group, med huvudkontor i Kungsbacka, har fokuserat på att växa med 10-15% per år och har tidigare förvärvat hörlursmärket Happy Plugs. Utöver sin andel i Clean Drink äger Tura även 50% av en anläggning i Halmstad som tappar upp drycker på flaska.

– Clean Drink tappar på burk idag, men här tittar vi på hur vi kan hjälpa varandra, säger Eriksson.

Förra året omsatte Clean Drink över 80 miljoner kronor. Med dryckesbolaget i Voxsons portfölj öppnas nya möjligheter för bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg att accelerera sin tillväxt ytterligare.

– Vi är självklart otroligt glada och tacksamma att en partner som Stefan kommer in och tror på oss och vår resa. Det här gör att vi kan accelerera rejält. I Sverige har vi ju bara skrapat på ytan än så länge, säger Clean Drinks VD, Sebastian Kvissberg, till Breakit.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 13:27
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 13:27

Hamburgerkedjan Bores går i konkurs

740D8FFC-710F-442D-BBE1-E43F7F004244

Foto: Alexander Isa

Hamburgarkedjan Bores som öppnade 2022 i Södertälje har gått i konkurs, det rapporterar tidningen fastighetsvärden.

Burgerkedjan Bores, grundad 2017 av bröderna Carl-Gustaf och Carl-Henrik Forssbeck, har försatts i konkurs. Flera bolag inom Bores-koncernen, inklusive The True Bröderna Brothers AB som äger de immateriella rättigheterna, har också gått i konkurs.

Restaurangerna i Bålsta, Häggvik och Södertälje, som öppnade våren 2022, är bland de drabbade. Konkursen påverkar även hyreskontrakten för restaurangerna i Norrköping, Linköping och Linköping Campus. Bolaget som driver Bores restaurang är dock inte försatt i konkurs.

Bores har sammanlagt 11 restauranger och hade planer på att fortsätta expandera. Dock är det för närvarande oklart vad som kommer att hända med Bores-restaurangen i Södertälje.

Läs även: Hamburgerkedjans nytändning – ”Sålde över 1000 burgare”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 10:48
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 10:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors