Företag i fokus:

Strömwall lämnar som SBBK:s klubbdirektör efter fyra år

IMG_8231

Strömwall i mitten, här i samband med kommunens prisutdelning av 5i12-priset. Foto: Alexander Isa

Efter fyra år vid rodret som klubbdirektör för SBBK, lämnar Johan Strömwall sin position. Strömwall ledde klubben genom både sportsliga och ekonomiska utmaningar.

Johan Strömwall, med en imponerande bakgrund som SSK-tränare, landslagsspelare i hockey, avslutar sin tid som klubbdirektör för SBBK. Under sina 86 A-landskamper deltog han i två hockey-VM och bidrog till ett VM-silver 1990. Hans karriär innefattar även framstående spel i Piteå HC och österrikiska Klagenfurter AC.

Strömwall anslöt sig till SBBK i januari 2020 och har lett klubben genom en period markerad av pandemins utmaningar. Trots ekonomiska svårigheter, med ett underskott på 800 000 kronor förra året, har han lyckats att bidra till klubbens utveckling och stärka dess varumärke. Under Strömwalls ledning har SBBK sett en ökning av antalet aktiva barn och ungdomar med över 60%, från cirka 600 till över 1000 medlemmar.

Strömwall har även arbetat för att förbättra klubbens lokala närvaro i Södertälje genom olika initiativ som Mötesplats Södertälje, Tjejmanifestationen och Stå upp för Södertälje. Hans bidrag till att sammanföra elitlagen under en enhetlig flagg och logga har ytterligare cementerat SBBK:s position i samhället. Medan han nu lämnar sin post, lämnar han ett varaktigt arv och en stark grund för klubbens fortsatta framgångar.

”Det är en ömsesidig uppfattning mellan Johan och SBBK att klubben befinner sig i ett läge där det är dags för någon annan att ta vid.”, skriver SBBK på sin hemsida.

– Sammanfattningsvis så behöver SBBK en annan profil på klubbdirektören nu i och med att vi har vuxit och har en elitsportchef och en marknadschef, då passar det nog bättre med en annan profil. Vi har kommit överens om det, säger Johan Strömwall till LT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 16:35
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 16:35

Ledarfiguren Abraham Aho åtalades – Frikänns i domstol

F8097986-D302-4AB3-9B3A-21823425C932

Abraham Aho och försvarsadvokaten Jack Melkemichel. Foto: Polisen / Privat

Abraham Aho, en av polisens utpekade ledarfigurer inom Södertäljenätverket, åtalades för grovt hot mot tjänsteman. Nu har tingsrätten frikänt honom helt från misstankarna.

31-åringen Abraham Aho har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse. Under häktningsperioden, den 18 januari 2021, anklagades han för att ha hotat fyra kriminalvårdare på häktet Kronoberg.

Av domen framgår att Aho gjorde en polisanmälan om att han själv blev misshandlad av de fyra kriminalvårdarna. Enligt uppgifter ska Kriminalvården upprättat en anmälan efter att de fått kännedom om att Aho polisanmält kriminalvårdarna för misshandel, något som tingsrätten noterade.

Abraham Ahos polisanmälan gjordes dagen efter händelsen, vilket skiljde sig från häkteschefens polisanmälan om olaga hot som gjordes först drygt två veckor efter händelsen.

– Av domen får det förstås som att tingsrätten, utan att det uttryckligen skrivs, anser att det är anmärkningsvärt att Kriminalvården polisanmäler Aho för olaga hot först efter att det kommit till Kriminalvårdens kännedom om att Aho polisanmält kriminalvårdarna för att ha misshandlat honom. Jag och min huvudman delar den bedömningen. Vår uppfattning är att åtal aldrig borde ha väckts mot honom, säger advokaten till Telgenytt.

31-åringen åtalades för grovt hot mot tjänsteman mot sitt nekade, men i maj kom Stockholms tingsrätts beslut i ärendet. Domstolen ansåg att det inte fanns tillräckliga bevis för att Aho hade uttalat hot, och därför frikändes helt från misstankarna. Åklagaren valde att inte överklaga den friande domen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juli 2023 17:27
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 13:35

Utsatte sig för fara – Följde efter misstänkt tjuv i Kringlan

Kringlan

Foto: Alexander Isa.

En anställd i en butik i Kringlan satte sig själv i fara genom att följa efter en person som misstänktes för att ha stulit varor. Efter händelsen kräver Arbetsmiljöverket att företaget upprättar en tydligare policy gällande hot och våld.

Enligt anmälan till Arbetsmiljöverket hade en person kommit in i butiken, stulit en produkt och sedan flytt från platsen. Säljaren på Kjell & Co beslutade att följa efter och försöka återfå produkten, men möttes av hot då personen verkade ha någon form av vapen gömt inuti jackan. För att undvika fara valde säljaren att återvända till butiken och slå larm.

Efter en incident beslutade Arbetsmiljöverket att inspektera butiken i Kringlan den 30 maj. Inspektionen genomfördes för att identifiera och åtgärda eventuella brister i arbetsmiljön och säkerheten.

Nu kräver myndigheten att arbetsmiljöarbetet förbättras samt att bolaget redovisar sitt svar senast den 16 juni, om inte riskerar verksamheten föreläggande eller förbud.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 juni 2023 23:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors