Företag i fokus:

Kommunanställd tvingas lämna – avslöjad för fusk

Sodertalje-kommun

Foto: Alexander Isa

En anställd vid Södertälje kommun har upptäckts för att ha både tagit emot lön och fakturerat kommunen genom eget bolag för samma arbete, det rapporterar LT.

Enligt en uppgiftslämnare till LT har en kommunanställd nyligen tvingats lämna sin tjänst. Detta efter att ha blivit avslöjad för ekonomiskt bedrägeri genom att ta emot lön från kommunen samtidigt som personen fakturerade kommunen för samma arbetsinsatser genom ett eget bolag.

Detta ska ha pågått under en längre tid utan kommunens vetskap och upptäcktes förra året när en annan anställd inom kommunen larmade om oegentligheterna.

LT har bekräftat att personen deltog i ett evenemang som kommunens representant under en ledig dag, men fakturerade arrangörerna över 3 000 kronor genom sitt privata bolag.

– Det hela ledde till att den här personen fick säga upp sig för att slippa polisanmälan, säger uppgiftslämnaren till tidningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 08:29

10 restauranger bötfälls för brister

Pizza-Pexels

Foto: Pexels

I oktober genomförde Skatteverket kontroller av 46 restauranger i Södertälje, varpå flera bötfälldes – något som Lt var först med att rapportera om. Nu har ytterligare restauranger tilldelats böter efter höstens kontroller.

Det var i början av oktober som Skatteverket genomförde kontroller, och i november bötfälldes fem restauranger.

Restaurangerna bötfälldes med varierande belopp, från 2 500 kronor till 25 000 kronor. Fyra pizzerior och en sushirestaurang för bland annat överskott i kassan, ofyllda personalliggare och oregistrerade försäljningar.

Nu rapporterar LT att ytterligare tio restauranger har prickats för samma fel, brister i kassaregistret.

Den restaurang som tilldelas högst böter får en kontrollavgift på över 30.000 kronor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:04

Polisen ryckte ut efter intrång på byggarbetsplats

Polis

Arkivbild

Natten mot tisdag ryckte polisen ut till en avspärrad byggarbetsplats i Södertälje efter att en övervakningskamera fångade en eller flera obehöriga personer.

Det var strax efter midnatt, natten mot tisdag vid 00:30-tiden, som polisen fick ett samtal om att obehöriga befann sig på ett avspärrat område. Polisen genomförde en sökning i området, men ingen misstänkt kunde påträffas.

Det är fortfarande oklart hur många personer som befann sig i området och om något faktiskt blivit stulet från platsen.

Utredningen pågår för att klarlägga händelseförloppet och identifiera de inblandade. En anmälan om olaga intrång har upprättats.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 23:33
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors