Företag i fokus:

Kommunen investerar 100 miljoner i Marenområdet

Maren

Bild/Illustration: Stadsrum Fastigheter

Södertälje kommun påbörjar en omfattande renovering av Marenplan, inklusive konstruktion av nya kajer och en stor fontän, samtidigt som ett nytt 16-våningshotell med skybar och restauranger planeras att stå klart i slutet av 2025.

Södertälje kommun har inlett en storskalig upphandling för att förnya och fräscha upp Marenområdet, en upphandling som avslutades idag, den 26 januari.

Projektet, som beräknas kosta cirka 100 miljoner kronor, inkluderar byggandet av nya kajkonstruktioner för att ersätta de som har tjänat ut. En del av planen innefattar även uppförandet av en ny, stor fontän på cirka 25 meter, som kommer att placeras framför Marentrappan för att bidra till en mer levande stadskärna.

Planerade fontänen framför Marentrappan markerad i röd ring. Skiss Södertälje kommun

Arbetet är planerat i samband med färdigställandet av det nya Marenhotellet, 16-våningshotellet med skybar och flera restauranger, vilket förväntas bli en Södertäljes nya mötesplats. Dessutom kommer upprustningen att inkludera förbättringar kring slussen och Södertäljekanalen.

Anbudsgivare för projektet förväntas ha omfattande erfarenhet inom specifika tekniska områden som spontning, undervattensgjutning, pålning och arbete från vatten. Projektet omfattar flera viktiga faser, inklusive rivning av befintlig kaj, installation av spont och slagna pålar, samt gjutning av nya kajstrukturer.

För att minimera störningarna för de boende i området har kommunen begränsat arbetstiderna till vardagar mellan 07-19, med särskilda tider för mer bullrande arbeten.

Läs även: 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 01:06

Somaliska föreningen utsattes för skadegörelse

IMG_7558

Föreningen i Rosenlund. Bild: Google Maps

Somaliska föreningen i Södertälje har utsatts för vandalisering vid flertalet tillfällen inom loppet av en vecka, det rapporterar SVT.

Under julperioden blev den somaliska föreningen i Rosenlund utsatt för vandalisering, med angripare som kastade sten genom fönstren. Föreningens ordförande uppger till SVT att lokalen utsatts för vandalisering två gånger inom loppet av en vecka.

– Första händelsen hände det 20 december. Det hände igen den 24 december, men den senaste gången var det annorlunda, säger föreningens ordförande till SVT.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

Vid första tillfället kastade någon en sten mot fönsterrutan, men vid det senaste angreppet kastades även skivat bacon och griskött in i lokalen, något som ses som en förolämpning av ordföranden som menar att lokalen används både som föreningslokal och moské.

Händelsen är dock inget nytt för föreningen, som menar att regelbundna angrepp återkommer varje år mellan november och december. Ärendet anmäldes som skadegörelse men lades sedan ned.

– Man blir orolig och man känner sig inte trygg, det är polisen i Sverige som ska se till att vi är trygga men vi är inte trygga, säger ordförande till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 28 december 2023 00:11

KRÖNIKA: Tack – från djupet av våra hjärtan

christmas_present_box_celebration_christmas_festive_christmas_gift_holiday_lights-1250761.jpg!d

Foto: Pexels

Samtliga på redaktionen vill önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.

Vi på Telgenytt vill även ta ett ögonblick att reflektera över året som gått och dela några tankar inför det nya året. 2023 har varit ett år fyllt av både utmaningar och framgångar med hundratusentals läsare varje månad. Vi har bevittnat händelser som berört oss alla på olika sätt, och lokalt har vi sett vår gemenskap växa sig starkt.

Vi vill från djupet av våra hjärtan tacka alla våra läsare. Er engagemang, feedback och förtroende är det som gör Telgenytt till vad det är idag. Ni är inte bara läsare utan även grannar, vänner och familj.

När vi nu närmar oss slutet på detta år, vill vi önska er alla ett riktigt Gott Nytt År. Må 2024 bringa hälsa, lycka och framgång till er och era nära och kära.

Så här i nyårstider är det också en tid för eftertanke och för att sätta nya mål. Vi på Telgenytt ser fram emot att fortsätta leverera intressanta, tankeväckande och underhållande innehåll till er alla. Vi vill även passa på att informera er om att stora förändringar väntar på Telgenytt, och vi ser med stor iver fram emot att kunna presentera dessa för er.

Vi ser också fram emot att fortsätta vara en del av er vardag och att tillsammans med er möta det nya året med förhoppningar och nya möjligheter.

Tack för ett fantastiskt år. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er under 2024.

God Jul och Gott Nytt År!

Paula Kass Elias
Shamash Oyal
Daniel Hansson
Henrik Ojeda

Alexander Isa
Lucas T
Matthias Matsson

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 04:30
Senast uppdaterad: 28 december 2023 14:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors