Företag i fokus:

Kommunen avbryter med Linanäs Marina

Linanas

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har upphävt arrendeavtalet med Linanäs marina, motiverat avtalsbrott och misskötsel.

I ett avgörande steg för att upprätthålla sina marina standarder och skydda lokala vatten, har Södertälje kommun sagt upp sitt avtal med Linanäs marina. Beslutet, först rapporterat av LT, baseras på långvariga avtalsbrott, varav det mest anmärkningsvärda är tillåtelsen av stora fartyg i en hamn avsedd för småbåtar.

Ett fartyg, som tar in vatten och befinner sig farligt nära farleden, riskerar att sjunka och blockera trafiken på Mälaren.

Trots att kommunen meddelade uppsägningen redan förra vintern, gavs arrendatorn en förlängd tidsperiod – fram till årsskiftet – att avveckla sin verksamhet. Denna period har ytterligare förlängts till den 31 mars efter arrendatorns begäran om dispens, vilket också ger småbåtsägare som använder marinan extra tid att hitta nya platser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 28 januari 2024 03:31

10 restauranger bötfälls för brister

Pizza-Pexels

Foto: Pexels

I oktober genomförde Skatteverket kontroller av 46 restauranger i Södertälje, varpå flera bötfälldes – något som Lt var först med att rapportera om. Nu har ytterligare restauranger tilldelats böter efter höstens kontroller.

Det var i början av oktober som Skatteverket genomförde kontroller, och i november bötfälldes fem restauranger.

Restaurangerna bötfälldes med varierande belopp, från 2 500 kronor till 25 000 kronor. Fyra pizzerior och en sushirestaurang för bland annat överskott i kassan, ofyllda personalliggare och oregistrerade försäljningar.

Nu rapporterar LT att ytterligare tio restauranger har prickats för samma fel, brister i kassaregistret.

Den restaurang som tilldelas högst böter får en kontrollavgift på över 30.000 kronor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:04

Polisen ryckte ut efter intrång på byggarbetsplats

Polis

Arkivbild

Natten mot tisdag ryckte polisen ut till en avspärrad byggarbetsplats i Södertälje efter att en övervakningskamera fångade en eller flera obehöriga personer.

Det var strax efter midnatt, natten mot tisdag vid 00:30-tiden, som polisen fick ett samtal om att obehöriga befann sig på ett avspärrat område. Polisen genomförde en sökning i området, men ingen misstänkt kunde påträffas.

Det är fortfarande oklart hur många personer som befann sig i området och om något faktiskt blivit stulet från platsen.

Utredningen pågår för att klarlägga händelseförloppet och identifiera de inblandade. En anmälan om olaga intrång har upprättats.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 23:33
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors