Företag i fokus:

Nu är anmälan öppen för årets nomineringar

0508CE15-9154-46F5-B412-2ADBC2A478F8

Tidigare vinnare; Kvinnovation och Mamma United.

Nu har anmälan öppnat för den årliga nomineringen till Jämställdhetspriset. Vem tycker du bör prisas?

Varje år delar Södertälje kommunen, tillsammans med flera aktörer, ut utmärkelsen Jämställdhetspriset. Ett pris till en person, förening eller företag som haft stor betydelse för jämställdheten i Södertälje. 

Jämställdhetspriset handlar bland annat om att kvinnor, män, flickor och pojkar ska ha samma inflytande att forma samhället och sina egna liv.

Nu är det dags att nominera den du tycker är värd att belönas med jämställdhetspriset 2024. I fjol tilldelades utmärkelsen till Mamma United, ett samarbete med SBB, Victoriahem i Södertälje och mödrar i Ronna och Fornhöjden.

”Föreningen har med stort engagemang, långsiktighet och tålamod lyckats nå en målgrupp som samhället generellt har svårt att nå ut till. Att stärka kvinnor som lever i socialt utsatta områden är en av flera viktiga pusselbitar för att öka psykisk hälsa, bryta ensamhet och isolering samt bidra till ett samhälle fritt från våld. Gruppen mammor är en viktig förebyggande kraft som lätt glöms bort men Mamma United hjälper dem att skapa en känsla av meningsfullhet genom att ge deltagarna rätt verktyg att påverka sin egen livssituation.”, löd nomineringen 2023 när Mamma United tog emot utmärkelsen.

Mamma United Södertälje. Foto: Duaa Veder,

Kommunen delar priset till den som visat på insatser som:

  • pekar på nya vägar för att öka jämlikheten
  • visar på konkreta samhällsvinster genom ett ökat jämställdhetstänk
  • motverkar diskriminering på grund av kön
  • utvecklar jämställdhetsarbetet inom utbildningsområdet
  • utvecklar den egna arbetsplatsen, föreningen eller företaget så att jämställdhet mellan könen ökar
  • motverkar mäns våld mot kvinnor
  • motverkar våld i nära relationer

Priset delas ut den 8 mars under den Internationella kvinnodagen i stadshuset.

Tidigare vinnare:

2023: Mamma United
2022: Kvinnovation
2021: Södertälje Basketbollklubb
2020: Södertälje SK
2019: Livet Bitch!
2018: Tjejhuset
2017: Telge SIBK
2016: Juventas systrar

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 28 januari 2024 03:46

Nytt system sparar flera miljoner åt kommunen

Södertälje kommun stadsscen

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har skapat en egen metod för att samla in data från andra myndigheter, vilket ersätter behovet av att anlita externa företag för samma syfte. Detta nya system förväntas generera en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor för kommunen, en nyhet som först rapporterades av LT.

Tidigare anlitade Södertälje kommun privata företag för insamling och sammanställning av data från olika myndigheter, vilket var nödvändigt för beslutsfattande inom kommunen. Nu har kommunen utvecklat sitt eget system, Multifråga XL, för att direkt hämta myndighetsdata, vilket eliminerar behovet av externa leverantörer.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Enligt Göran Hellström, chef för digitalisering i Södertälje kommun som LT talat med, påpekar att detta leder till stora besparingar, eftersom datan nu hämtas direkt från myndigheterna.

Tidigare har kommunen betalat ut runt 10 miljoner kronor per år till privata aktörer för den här typen av offentlig information.

– Redan första året kan Multifråga XL spara fem till tio miljoner per år som kommunen kan lägga på saker som gynnar Södertälje, säger Hellström till LT.

Flera av kommunens förvaltningar, såsom socialkontoret och utbildningskontoret, har redan börjat använda Multifråga XL. Målet är att implementera systemet i större omfattning inom kommunen.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 december 2023 21:20

Planerna på nytt äldreboende i Lina pausas

Skarmavbild-2023-04-14-kl.-05.59.30-1536x1036-1

Förslag på utformning för seniorboendet som planeras att ligga intill äldreboendet. Bild: Telge Bostäder.

Efter beslut om en investering på 430 miljoner kronor för ett nytt vård- och omsorgsboende i Lina, har Södertälje kommun nu valt att pausa processen. Anledningen är att kostnaderna har dragit iväg för mycket.

I våras klubbade kommunen en detaljplan för boendet och Telge fastigheter beslutade samtidigt att investera upp till 430 miljoner kronor i bygget. Men nu har kommunstyrelsen valt att sätta planerna på paus efter att kostnaderna har ökat mer än väntat. 

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Vi har sagt att vi behöver se över om det finns andra alternativ som ger en lägre kostnad, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden till LT.

Enligt Rosenberg gjordes en upphandling för bygget som gav ett anbud strax över den budgeterade summan, men att räntan har gått upp sedan den första kalkylen gjordes och att hyran inte längre täcker investeringskostnaden.

Kommunstyrelsen har nu gett stadsdirektören i uppdrag att snabbutreda om boendet verkligen är den bästa lösningen eller om det finns ”mer kostnadseffektiva alternativ”.

Utredningen ska vara klar till mars 2024.

Skrivent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 16:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors