Företag i fokus:

Nu är anmälan öppen för årets nomineringar

0508CE15-9154-46F5-B412-2ADBC2A478F8

Tidigare vinnare; Kvinnovation och Mamma United.

Nu har anmälan öppnat för den årliga nomineringen till Jämställdhetspriset. Vem tycker du bör prisas?

Varje år delar Södertälje kommunen, tillsammans med flera aktörer, ut utmärkelsen Jämställdhetspriset. Ett pris till en person, förening eller företag som haft stor betydelse för jämställdheten i Södertälje. 

Jämställdhetspriset handlar bland annat om att kvinnor, män, flickor och pojkar ska ha samma inflytande att forma samhället och sina egna liv.

Nu är det dags att nominera den du tycker är värd att belönas med jämställdhetspriset 2024. I fjol tilldelades utmärkelsen till Mamma United, ett samarbete med SBB, Victoriahem i Södertälje och mödrar i Ronna och Fornhöjden.

”Föreningen har med stort engagemang, långsiktighet och tålamod lyckats nå en målgrupp som samhället generellt har svårt att nå ut till. Att stärka kvinnor som lever i socialt utsatta områden är en av flera viktiga pusselbitar för att öka psykisk hälsa, bryta ensamhet och isolering samt bidra till ett samhälle fritt från våld. Gruppen mammor är en viktig förebyggande kraft som lätt glöms bort men Mamma United hjälper dem att skapa en känsla av meningsfullhet genom att ge deltagarna rätt verktyg att påverka sin egen livssituation.”, löd nomineringen 2023 när Mamma United tog emot utmärkelsen.

Mamma United Södertälje. Foto: Duaa Veder,

Kommunen delar priset till den som visat på insatser som:

  • pekar på nya vägar för att öka jämlikheten
  • visar på konkreta samhällsvinster genom ett ökat jämställdhetstänk
  • motverkar diskriminering på grund av kön
  • utvecklar jämställdhetsarbetet inom utbildningsområdet
  • utvecklar den egna arbetsplatsen, föreningen eller företaget så att jämställdhet mellan könen ökar
  • motverkar mäns våld mot kvinnor
  • motverkar våld i nära relationer

Priset delas ut den 8 mars under den Internationella kvinnodagen i stadshuset.

Tidigare vinnare:

2023: Mamma United
2022: Kvinnovation
2021: Södertälje Basketbollklubb
2020: Södertälje SK
2019: Livet Bitch!
2018: Tjejhuset
2017: Telge SIBK
2016: Juventas systrar

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 28 januari 2024 03:46

Lastbil i brand på E4 – Stora trafikstörningar

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En lastbilsbrand har inträffat på E4 och påverkar trafiken stort. Räddningstjänsten är på plats för att hantera situationen.

En lastbil har börjat brinna på E4 strax utanför Hölö, vilket rapporterades vid 17-tiden på tisdagseftermiddagen. Händelsen har orsakat störningar i trafiken, med både en blockerad vägren och ett körfält.

Enligt Trafikverket började det brinna i däcket på en lastbil. Räddningstjänsten svarade snabbt på larmet och är nu på plats för att släcka branden och hantera trafiksituationen.

I samband med räddningsarbetet rapporterar Trafikverket att ett av körfälten och delar av vägrenen är avstängda. I nuläget finns inga rapporter om personskador till följd av branden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:24
Senast uppdaterad: 12 december 2023 17:24

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors