Företag i fokus:

Ikonen inom sportjournalistik, Arne Hegerfors, har avlidit

Arne_Hegerfors_2014.0

Arne Hegerfors.Foto: Creativ Commons.

Arne Hegerfors, den legendariska sportjournalisten känd för att ha lett svenska tittare genom fyra decenniers idrottshistoria, har avlidit vid 81 års ålder.

Arne Hegerfors, en stjärna inom svensk sportjournalistik vars röst följde några av de mest minnesvärda ögonblicken inom sporten, har avlidit, bekräftar SVT Sport. Med en karriär som spände över 40 år blev Hegerfors en omtyckt figur bland tittare och lyssnare, inte bara som kommentator utan även som en folkkär underhållare.

Hans resa inom journalistiken började i Göteborgs radiostationer, för att därefter fortsätta till SVT och senare Canal+. Under sin imponerande karriär hade Hegerfors äran att kommentera flera olympiska spel samt världsmästerskap i både fotboll och ishockey.

I en intervju med TT 2017, vid 75 års ålder, reflekterade han över sin karriär och sade att han älskade sitt jobb och kände sig enormt privilegierad.

– Jag kunde inte tänka mig att göra något annat. Att få vara med om så många VM och andra stora idrottsevenemang, att sitta på de bästa platserna, bo på de finaste hotellen och samtala med de mest fascinerande idrottsmännen var en dröm som blev verklighet, sade han till TT.

Efter att ha gått i pension 2012 drabbades Hegerfors av en rad hälsoproblem, inklusive en omfattande hjärtinfarkt, en stroke och en hjärntumör. Arne Hegerfors avled vid 81 års ålder, men hans arv och de oförglömliga ögonblick han delade kommer att leva vidare.

Hans bidrag till sportjournalistiken och hans förmåga att förmedla spänning och passion för sporten har gjort honom till en verklig ikon.

Arne Hegerfors blev 81 år gammal. Foto: Creativ Commons.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 16:22
Senast uppdaterad: 29 januari 2024 16:22

Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Maren

 Bild/Illustration: Fojab

2018 sålde Södertälje kommun Kringlan och Marentomten till Stadsrum Fastigheter. Sedan dess har köpeskillingen varit sekretessbelagd fram till nu, vilket Lt nu har avslöjat.

Försäljningen av varuhuset med Marentomten genomfördes av Telge Fastigheter på uppdrag av Södertälje kommun, och totalt hade fyra budgivare lämnat in underlag för att köpa fastigheten.

Kommunen valde att sälja till Stadsrum, men priset hemlighölls. Detta ansågs vara mycket ovanligt av tidningen Fastighetsvärden, särskilt när kommunala bolag är inblandade. Enligt Lt var avtalen försedda med sekretess på grund av risken att det skulle kunna skada Stadsrums affärsverksamhet om informationen blev offentlig.

Däremot kräver offentlighets- och sekretesslagen att sekretessen upphävs efter fem år. Nu kan tidningen avslöja att Södertälje kommun, enligt avtalet, får mer betalt ju större hotellet blir.

(Annonslänk)

Enligt Lt fick kommunen drygt 447 miljoner kronor för fastigheten Tellus 5, som inkluderar både Kringlanhuset och tomten för Marenhotellet, vilket betalades 2018. Dessutom skulle kommunen få ytterligare ersättning baserat på hotellets storlek.

– När man bygger höga fastigheter så tar man luftrum i anspråk. Det är därför man gör på det sättet, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande, till Lt.

Enligt avtalet skulle kommunen erhålla 1 765 kronor per kvadratmeter BTA, vilket resulterade i över 15 miljoner extra för den cirka 8600 kvadratmeter stora hotellfastigheten.

Fastigheten beräknas bli 16 våningar hög och inkludera cirka 200 gästrum samt flera barer och restauranger.

 Bild/Illustration: Fojab

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 10:12
Senast uppdaterad: 11 september 2023 10:23

Ny inspirerande utställning i Stadshuset

Kommun

Föregående vecka invigdes den inspirerande utställningen ”Södertäljes barn berättar” i stadshuset. En utställningen som pågår fram till onsdag.

– Ett sätt att uppmärksamma allt det goda som sker i våra verksamheter, säger verksamhetschef Katarina Weidenhaijn.

(Annonslänk)

Förskolebarn från alla kommunala förskolor i Södertälje har samlats i en imponerande utställning som pågår i stadshuset. Utbildningsnämndens vice ordförande, Maria Frithz Warg, välkomnade allmänheten att ta del av förskolebarnens skapande under det senaste året genom att klippa invigningsbandet den 7 september.

Utställning är en manifestation av Reggio Emilias pedagogiska filosofi, som genomsyrar förskoleverksamheten. Här står barnens mångsidiga uttrycksförmåga, utforskande och berättande i centrum. Skapande och barnens fantasirika bidrag är grundläggande för deras lärande.

Utställningen är belägen i stadshusets foajé och öppen för allmänheten fram till onsdagen den 13 september.

Utbildningsnämndens vice ordförande, Maria Frithz Warg. Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 10 september 2023 21:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors