Företag i fokus:

INSÄNDARE: Lärandet får inte anpassas bort

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Metin Hawsho, gruppledare (L)

Sverige befinner sig i en läskris där ungefär var femte elev inte lär sig läsa ordentligt. Det är en allvarlig utveckling som måste vändas.

Liberalerna tar nu tillbaka skolan till grunderna, det innebär fler speciallärare och mindre särskilda undervisningsgrupper, bemannade skolbibliotek och riktiga böcker. Nya läroplaner där läsinlärning uppvärderas, samtidigt som lärarutbildningen reformeras. Nu är det dags att ta nästa steg.

Tidigare var utgångspunkten i skolan att elever med behov av extra stöd fick det i en mindre undervisningsgrupp. Den som till exempel hade svårt att knäcka läskoden fick i tidig ålder intensiv extra träning och stöd av en speciallärare tills läsförmågan satt.

Men svensk skola har som en del av 90-talets pedagogiska strömningar gått i motsatt riktning. Det ansågs som elakt att peka ut vissa elever med särskilda behov och ge dem särskild undervisning, i stället blev inkludering och individualiserad undervisning norm.

Ansvaret för att kompensera för elevers olika förutsättningar och behov har till stor del överlåtits till klassläraren, som idag förväntas anpassa och individualisera undervisningen. I vissa fall har lärare förväntats genomföra över 70 anpassningar under en och samma lektion. Samtidigt har de specialpedagogiska insatserna fått en alltmer rådgivande karaktär. Den här utvecklingen accelererade efter 2014 när regleringen kring extra anpassningar infördes i skollagen.

”Resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest”

Det har skapat en orimlig arbetssituation för lärare. Systemet med extra anpassningar riskerar även att leda till försämrat lärande, att undervisningens innehåll förenklas och att svårighetsgraden sänks. Idén att inkludera alla elever i samma klassrum och regleringen om extra anpassningar gjordes med goda intentioner, men resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest, och för lärares arbetssituation.

Det finns givetvis elever som har behov av hjälpmedel för att exempelvis kunna tillgodogöra sig tryckta texter eller för att skriva, och de ska få det stöd de behöver, men de allra flesta elever hade haft bättre förutsättningar att lära sig att läsa ordentligt om de hade fått intensivträning och stöd i mindre grupp.

Liberalerna menar därför att regleringen om extra anpassningar bör avskaffas och arbetet med stödinsatser förbättras, samtidigt som den överdrivna individualiseringen av en i grunden kollektiv verksamhet måste upphöra. Skolan behöver fler speciallärare som arbetar med eleverna och färre specialpedagoger med rådgivande uppdrag. Skollagen behöver skrivas om – lärandet får aldrig anpassas bort.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Södertäljebor betalar upp till 60 procent mer för bilförsäkring

Bil Car Pixnio Merce

Foto: Pixnio

Äger du en bil och bor i ett område som polisen beskriver som ett ”utsatt område” i Södertälje? Då är din bilförsäkring betydligt dyrare än i lyxkvarteren, rapporterar jämförelsetjänsten Zmarta.

Boende i särskilt utsatta områden i Södertälje, inklusive Ronna, Lina, Gena, Saltskog och Hovsjö, står inför avsevärt högre kostnader för bilförsäkringar än genomsnittet i Sverige, med priser som överstiger även de i exklusiva områden som Djursholm och Östermalm.

– Att människor som bor i områden med lägre inkomster måste betala mer för bilförsäkringen känns lite som upp- och nervända världen. Men när försäkringsbolagen sätter sina premier tittar de på risken för bilskador och den är högre i särskilt utsatta områden än i övriga delar av landet. Det är den stora orsaken till att priserna skiljer sig så mycket, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta Försäkring.  

(Annonslänk)

En genomgång av över 15 000 bilförsäkringar av jämförelsetjänsten Zmarta avslöjar att helförsäkringen, som normalt kostar runt 5 900 kronor, kan uppgå till närmare 8 700 kronor i dessa utsatta områden – en ökning med 50 procent jämfört med resten av landet och till och med mer än i exklusivare områden. För halvförsäkringar är skillnaden ännu större, med en prisökning på över 64 procent, vilket pekar på en signifikant ekonomisk belastning för invånare i Sveriges mer utsatta områden.

Priset på bilförsäkringen beror inte enbart på var du bor. Faktorer som påverkar kostnaden inkluderar även ägarens ålder, bilens ålder, märke, körsträcka samt vilken typ av försäkring du väljer.

– Unga förare är generellt sett mer inblandade i trafikolyckor och vissa bilar kostar mer att laga. Det här vet försäkringsbolagen som sätter priserna därefter. För att hitta en så bra bilförsäkring som möjligt för dina behov behöver du därför vara aktiv och jämföra minst en gång om året, säger Åsa Hauer.

Faktorer som påverkar priset på bilförsäkringen. Fakta Zmarta.
Körsträcka 
Ålder 
Bilmärke 
Bostadsort 
Omfattning 
Självrisknivå 
Olyckshistorik 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 04:33
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 09:33

Södertälje lär hamna i SHL – förr eller senare

185kBG7

SSK har varit utanför högstaligan ända sedan säsongen 2011/2012 och kämpat på i Hockey Allsvenskan, men kommer troligtvis ta sig tillbaka till finrummet förr eller senare. I den här artikeln lyfter vi fram några tunga argument som talar för det.

Anrika Södertälje – med sju SM-guld på meritlistan, varav det senaste 1985 – är långt ifrån någon sportslig storhetstid, men framtiden ser ändå mycket ljus ut för Sportklubben.

Det är mycket som talar för Södertälje långsiktigt. Inte minst den ovanligt gedigna hockeykulturen som finns i kommunen. Södertälje är en genuin hockeystad och SSK engagerar samt berör på bred front.

Sportklubben har en stor kärna av fans som går på matcherna, oavsett med- eller motgång, och det finns dessutom många supportrar utanför kommungränserna.

Faktumet att Södertälje har ett starkt näringsliv, där många företag sponsrar SSK, lägger också en bra grund. Gigantiska Scania är förstås dragloket i sammanhanget, men det finns även många medelstora och små företag som har en stor passion för kommunens hockeystolthet.

Lägg därtill att SSK har en bra organisation på många fronter. Inte minst i form av sportchefen Emil Georgsson, som har en enorm fingertoppskänsla och är skicklig på att bygga lag. Georgsson har bland annat hyllats på Sportbloggare.com och lyfts fram som en av Sveriges bästa sportchefer.

Scaniarinken är dessutom en härlig arena som utan tvivel håller SHL-klass och är en av de främsta i HockeyAllsvenskan.

Konkurrensen i Hockey Allsvenskan är emellertid oerhört hård och det finns många klubbar med goda resurser som konkurrerar om SHL-platsen. Det är ett tufft läge med endast en enda SHL-plats som står på spel varje säsong, men Södertälje kommer avancera i seriesystemet förr eller senare om klubbledningen sköter sina kort rätt och utnyttjar alla fördelar som klubben har.

Det är dessutom långt ifrån omöjligt att seriesystemet görs om på sikt och att SHL utökas med fler lag med allt vad det skulle kunna innebära för SSK:s möjligheter att ta nästa sportsliga steg.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 03:07
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors