Företag i fokus:

INSÄNDARE: Lärandet får inte anpassas bort

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Metin Hawsho, gruppledare (L)

Sverige befinner sig i en läskris där ungefär var femte elev inte lär sig läsa ordentligt. Det är en allvarlig utveckling som måste vändas.

Liberalerna tar nu tillbaka skolan till grunderna, det innebär fler speciallärare och mindre särskilda undervisningsgrupper, bemannade skolbibliotek och riktiga böcker. Nya läroplaner där läsinlärning uppvärderas, samtidigt som lärarutbildningen reformeras. Nu är det dags att ta nästa steg.

Tidigare var utgångspunkten i skolan att elever med behov av extra stöd fick det i en mindre undervisningsgrupp. Den som till exempel hade svårt att knäcka läskoden fick i tidig ålder intensiv extra träning och stöd av en speciallärare tills läsförmågan satt.

Men svensk skola har som en del av 90-talets pedagogiska strömningar gått i motsatt riktning. Det ansågs som elakt att peka ut vissa elever med särskilda behov och ge dem särskild undervisning, i stället blev inkludering och individualiserad undervisning norm.

Ansvaret för att kompensera för elevers olika förutsättningar och behov har till stor del överlåtits till klassläraren, som idag förväntas anpassa och individualisera undervisningen. I vissa fall har lärare förväntats genomföra över 70 anpassningar under en och samma lektion. Samtidigt har de specialpedagogiska insatserna fått en alltmer rådgivande karaktär. Den här utvecklingen accelererade efter 2014 när regleringen kring extra anpassningar infördes i skollagen.

”Resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest”

Det har skapat en orimlig arbetssituation för lärare. Systemet med extra anpassningar riskerar även att leda till försämrat lärande, att undervisningens innehåll förenklas och att svårighetsgraden sänks. Idén att inkludera alla elever i samma klassrum och regleringen om extra anpassningar gjordes med goda intentioner, men resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest, och för lärares arbetssituation.

Det finns givetvis elever som har behov av hjälpmedel för att exempelvis kunna tillgodogöra sig tryckta texter eller för att skriva, och de ska få det stöd de behöver, men de allra flesta elever hade haft bättre förutsättningar att lära sig att läsa ordentligt om de hade fått intensivträning och stöd i mindre grupp.

Liberalerna menar därför att regleringen om extra anpassningar bör avskaffas och arbetet med stödinsatser förbättras, samtidigt som den överdrivna individualiseringen av en i grunden kollektiv verksamhet måste upphöra. Skolan behöver fler speciallärare som arbetar med eleverna och färre specialpedagoger med rådgivande uppdrag. Skollagen behöver skrivas om – lärandet får aldrig anpassas bort.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Norska duons triumf i Mello – Jacqline på en nionde plats

SVT

Norska tvillingduon Marcus & Martinus
Fotograf: Alma Bengtsson/SVT

I en historisk vändning vann norska tvillingduon Marcus & Martinus Melodifestivalen 2024, medan Järnatjejen Jacqline Mossberg Mounkassa visade stark kämparanda men slutade på nionde plats.

I lördagskvällens Melodifestivalen, som hölls i Friends Arena, stod det klart att norska Marcus & Martinus inte bara levde upp till favorittrycket utan också skrev historia genom att bli den första helt utländska gruppen att vinna tävlingen. Med sin låt ”Unforgettable” lyckades de charma den svenska publiken och juryn till en övertygande seger med 177 poäng.

Med sin seger i Melodifestivalen 2024 står nu Marcus & Martinus inför nästa stora utmaning – att representera Sverige i Eurovision Song Contest i maj.

Jacqline Mossberg Mounkassa efter segern i Växsjö
Fotograf: Stina Stjernkvist/SVT

Jacqline Mossberg Mounkassa, som gjorde debut i Melodifestivalen, nådde inte hela vägen fram.

Trots att vara mitt i en tuff förkylning gjorde Mounkassa från Järna en beundransvärd insats på scenen med låten ”Effortless”.

– Jag blev sjuk direkt efter att jag gick vidare till final och jag har varit sjuk sedan dess, men jag försöker att bara fokusera på att göra det bästa jag kan, sade Jacqline, innan finaluppträdandet, till SVT:

Hon kämpade sig igenom de tre minuterna med en imponerande framtoning, vilket resulterade i en nionde plats och 61 poäng.

– Jag är jättenöjd. Jag kände verkligen när jag gick av att ”yes, där satt den, säger Jacqline till LT.

Samtidigt delar hon med sig av spännande nyheter till tidningen om kommande musiksläpp och sin sommarturné, där fansen får chansen att se henne live.

Resultat från Melodifestivalens final 2024.

Vinnare: Unforgettable – Marcus & Martinus (177 poäng)
Plats 2: Que Sera – Medina (104 poäng)
Plats 3: Heroes Are Calling – Smash Into Pieces (90 poäng)
Plats 4: Give My Heart A Break – Cazzi Opeia (87 poäng)
Plats 5: Dragon – LIAMOO (83 poäng)
Plats 6: Happy That You Found Me – Danny Saucedo (74 poäng)
Plats 7: When I’m Gone – Maria Sur (72 poäng)
Plats 8: Light – Annika Wickihalder (63 poäng)
Plats 9: Effortless – Jacqline (61 poäng)
Plats 10
: Back To My Roots – Jay Smith (46 poäng)
Plats 11: Awful Liar – Lisa Ajax (37 poäng)
Plats 12: It’s Not Easy to Write a Love Song – Dotter (34 poäng)

Antal röstande: 1 028 327
Antal kronor insamlade till Radiohjälpen: 1 949 008 kr
Källa: SVT

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 23:09
Senast uppdaterad: 9 mars 2024 23:13

BILDEXTRA: Här arrangeras Peppfesten av Ung Fritid

DSC_0019-1-scaled-1

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 21:30
Senast uppdaterad: 9 mars 2024 23:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors