Företag i fokus:

Petra Jacob vinner Södertäljes prestigefyllda Hållbarhetspris

hallbarhetspris_02

Foto: Södertälje kommun

Efter tidigare nomineringar och finalplatser, har Petra Jacobs ideella förening Lebi Skol IF äntligen erhållit Södertälje kommuns åtråvärda hållbarhetspris för 2023.

I ett erkännande av oupphörligt engagemang och dedikation till hållbar utveckling, har Södertälje kommun tilldelat sitt prestigefyllda hållbarhetspris för året 2023 till Lebi Skol IF, en ideell förening grundad av Petra Jacob. Denna utmärkelse markerar en milstolpe för föreningen, som tidigare har varit nära att vinna men inte nått hela vägen fram.

Sedan starten 2015 har hållbarhetspriset syftat till att lyfta fram och belöna initiativ som bidrar till en mer hållbar framtid i Södertälje. Idag, den 30 januari, under en ceremoni på Södertälje Science Park i samband med Science Week, mottog Jacob priset från Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Hanna Klingborg (MP) och Petra Jacob, Lebi Skol IF. Foto: Södertälje kommun

Juryn, bestående av medlemmar från kommunens hållbarhetsutskott, motiverade sitt val med att Lebi Skol IF har visat ett exceptionellt engagemang för barns välmående.

”Med en tydlig drivkraft och ett stort engagemang sätter årets pristagare barnens välmående i första rummet. Tack vare föreningens arbete med att skapa en trygg och inkluderande arena för idrott kan fler barn och unga få en aktiv och meningsfull fritid. Genom att utbilda unga i ledarskap och demokrati bidrar föreningen till att stärka nya generationers inflytande och delaktighet i samhället. För ett helhjärtat och inspirerande arbete inom flera hållbarhetsdimensioner går 2023 års hållbarhetspris till Lebi Skol IF.”, skriver juryn i motiveringen.

Finalisterna för årets pris inkluderade också AMF Södertälje, som har infört ett nytt område för el-motorcyklar för att främja miljövänligare motorsport, och DeVilda AB i Järna, som bidrar till bättre djurvälfärd och minskade utsläpp genom sitt unika koncept med gårdsnära slakt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 17:08
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 21:29

Inbrottsförsök mot vård- och omsorgsboende

polishelikopter

Foto: Shamash Oyal

Ett vård- och omsorgsboende i centrala Södertälje har drabbats av ett inbrottsförsök. Under natten pågick en stor sökinsats för att gripa de misstänkta gärningspersonerna.

Strax efter midnatt, natten mot fredag vid 01-tiden, blev polisen larmad om ett försök till inbrott på ett äldreboende i centrala Södertälje. Enligt tillgängliga uppgifter hade okända individer försökt ta sig in på boendet. Polisstyrkor svarade snabbt genom att kalla in extra resurser och även engagera en polishelikopter för att bistå i sökinsatsen.

– Vi har fått samtal om att några gärningspersoner ska ha försökt göra inbrott på Oxbackshemmet och vi åkte snabbt till platsen och påbörjade en sökinsats, säger polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Oxbackshemmet är ett centralt beläget vård- och omsorgsboende i Södertälje med totalt 48 lägenheter uppdelade i sex bostadsgrupper. Bland dessa finns 16 lägenheter som är särskilt utformade för personer med demenssjukdom.

I nuläget finns det inga rapporter om att tjuvarna lyckades ta sig in i boendet, och det finns heller inga uppgifter om att någon skadades i samband med incidenten.

Ingen gripen.
– Ingen ska ha gripits i nuläget, vi är på plats med stora resurser, säger polisen till Telgenytt.

Uppdatering 03:00

Polisen meddelar att i samband med inbrottet ska ett fönster ha krossats och en anmälan om skadegörelse har upprättats.

-Vi har upprättat en anmälan om skadegörelse eftersom ett fönster ska ha fått skador, insatsen är avslutad och vi har inte lyckats gripa någon gärningsperson, meddelar polisens presstalesperson, till Telgenytt.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 00:03
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 01:01

Rykte om galleriadåd sprider sig bland Södertäljebor

smartphone-mobile-hand-person-people-technology-595792-pxhere.com

Foto: Pexels

Ett oroande rykte om potentiella dåd mot gallerior sprider sig runt om i landet via SMS. Bland annat har SMS:et nått Södertäljebor, men nu tillbakavisar SOS Alarm uppgifterna som rena rykten.

Rykten om hot mot gallerior har satt Södertälje invånare på helspänn efter ett SMS som cirkulerat. Meddelandet, som hävdar att planerade dåd är på gång och att personer har gripits, har väckt stor oro.

I SMS:et förs uppgifter om att undvika galleriorna Mall of Scandinavia och Täby Galleria, samt att gripanden har gjorts. I SMS:et påstås källan vara ”frugans kusin som jobbar på SOS Alarm”, men detta har nu avfärdats av myndigheten

Tillbakavisas av SOS Alarm.

– SOS Alarm vill tydliggöra att bolaget inte har gått ut med någon information av detta slag, skriver pressansvarig Douglas Norström. SOS Alarm har nåtts av informationen att det pågår ryktesspridning via SMS. I meddelandena skrivs att det gjorts ingripanden i två större gallerior i Stockholmsområdet, där man använder SOS Alarm som källa för informationen, skriver pressansvarig Douglas Norström, till Aftonbladet.

Läs även: – Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 15:25
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 15:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors