Företag i fokus:

Petra Jacob vinner Södertäljes prestigefyllda Hållbarhetspris

hallbarhetspris_02

Foto: Södertälje kommun

Efter tidigare nomineringar och finalplatser, har Petra Jacobs ideella förening Lebi Skol IF äntligen erhållit Södertälje kommuns åtråvärda hållbarhetspris för 2023.

I ett erkännande av oupphörligt engagemang och dedikation till hållbar utveckling, har Södertälje kommun tilldelat sitt prestigefyllda hållbarhetspris för året 2023 till Lebi Skol IF, en ideell förening grundad av Petra Jacob. Denna utmärkelse markerar en milstolpe för föreningen, som tidigare har varit nära att vinna men inte nått hela vägen fram.

Sedan starten 2015 har hållbarhetspriset syftat till att lyfta fram och belöna initiativ som bidrar till en mer hållbar framtid i Södertälje. Idag, den 30 januari, under en ceremoni på Södertälje Science Park i samband med Science Week, mottog Jacob priset från Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Hanna Klingborg (MP) och Petra Jacob, Lebi Skol IF. Foto: Södertälje kommun

Juryn, bestående av medlemmar från kommunens hållbarhetsutskott, motiverade sitt val med att Lebi Skol IF har visat ett exceptionellt engagemang för barns välmående.

”Med en tydlig drivkraft och ett stort engagemang sätter årets pristagare barnens välmående i första rummet. Tack vare föreningens arbete med att skapa en trygg och inkluderande arena för idrott kan fler barn och unga få en aktiv och meningsfull fritid. Genom att utbilda unga i ledarskap och demokrati bidrar föreningen till att stärka nya generationers inflytande och delaktighet i samhället. För ett helhjärtat och inspirerande arbete inom flera hållbarhetsdimensioner går 2023 års hållbarhetspris till Lebi Skol IF.”, skriver juryn i motiveringen.

Finalisterna för årets pris inkluderade också AMF Södertälje, som har infört ett nytt område för el-motorcyklar för att främja miljövänligare motorsport, och DeVilda AB i Järna, som bidrar till bättre djurvälfärd och minskade utsläpp genom sitt unika koncept med gårdsnära slakt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 17:08
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 21:29

Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

30E67D93-BC81-4A5F-841B-C654A0F48E6E

Charlotte von Essen vid en tidigare pressträff. Foto: Skärmdump Regeringen.

Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, säger Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under en pressträffs som inleddes klockan 13 på torsdagen.

Den ökande terrorhotbilden har lett till en revidering av den svenska terrorhotnivån. Beslutet innebär att det nu bedöms finnas ett påtagligt konkret terrorhot mot landet. Detta på grund av ökade hot från olika källor, inklusive hot från al-Qaida.

IMG_3471

Svenska flaggan brändes i Turkiet i samband med koranbränningarna i Sverige. Skrämdump : X/Twitter

Säpo, säkerhetspolisen, har varnat för att Sverige blivit ett fokus för allvarliga hot på grund av händelser som koranbränningar. Hoten har rapporterats från flera olika håll. Under veckan uppmanade terroristnätverket al-Qaida sina anhängare att hämnas på både Sverige och Danmark.

Nationellt centrum för terrorhotbedömning har konstaterat att högerextremistisk och islamistiskt motiverad terrorism utgör de främsta hoten mot Sverige. Den höjda hotnivån till nivå 4 indikerar att det finns en betydande sannolikhet för avsikt och förmåga att genomföra attentat.

– Säpo kan konstatera att vi är i ett försämrat läge och att detta hot kommer bestå under en längre tid, säger Charlotte von Essen

Samtidigt uppmanas människor att leva sina liv som vanligt, men forskaren Magnus Norell är kritisk till beslutet.

– Det är konstigt att man ska leva som vanligt och sen höjer man till fyra. Det är en motstridighet här som inte går att få ihop. Det man säger åt folk är att det blir farligare men samtidigt säger man att lev som vanligt men var försiktiga, hur då? Det får man inga svar på, säger han till TV4.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 11:31
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 18:17

Stjärnan återvänder för en exklusiv spelning i Södertälje

Uno-Svenningsson-Press-1-Foto-Par-Wickholm

Pressbild

Sommaren 2021 gästade han Södertälje och sålde ut en tre dagars spelning. Nu återvänder stjärnan och legenden Uno Svenningsson till Södertälje.

I flera decennier har Uno Svenningsson, känd för låtarna ”Under ytan” och ”Vågorna”, sålt slut vart han än uppträder. I juni 2021 gästade han Glashyttan för en tre dagars spelning och sålde ut alla platser inför en förväntansfull publik.

– Det ska bli otroligt kul. Sedan har jag hört jättegott om Glashyttan och att det ska vara jättevackert där ute, så jag ser verkligen fram emot det, sa Svenningson till Telgenytt.

Nu återvänder han till Södertälje och Glashyttan imorgon, fredag den 18 augusti.

Läs även: EXKLUSIV INTERVJU: Uno Svenningsson gästar Glashyttan

Glashyttans sjökrog och värdshus. Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 10:36
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 19:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors