Företag i fokus:

Väktare uppmanar Scania till byte av säkerhetsföretag

Scania

Scanias pressansvarig, Erik Bratthall. Foto: Alexander Isa/Pressbild

Väktare anställda vid Scania riktar skarp kritik mot nuvarande säkerhetsföretag. Nu uppmanar de till val av ny aktör i kommande upphandling.

En grupp väktare som arbetar vid Scania har offentligt uttryckt sin missnöjdhet med det säkerhetsföretag som är anlitat av Scania. Detta framkommer genom uppgifter till Telenytt, men har även lyfts fram i en insändare till OskarshamnNytt.

I insändaren uppmanar de Scania att välja en annan leverantör i den pågående upphandlingen av säkerhetstjänster.

”Många av oss mår så dåligt att vi gråter varje dag”, skriver väktarna i insändaren, som beskriver en arbetsmiljö präglad av dålig behandling, härskartekniker från chefernas sida, samt hot om repressalier vid klagomål.

(Annonslänk)

Enligt väktarna har situationen blivit så ohållbar att flera väktare har valt att säga upp sig, medan andra har tvingats till långtidssjukskrivning på grund av den psykiska påfrestningen. De framhåller en rädsla för repressalier om de framför sina åsikter direkt till Scania, vilket skulle bryta mot deras avtal och riskera att ses som illojalitet mot sin arbetsgivare.

Till Telgenytt berättar en före detta anställd att de anställda behandlas på ett sätt som får dem att känna sig ovärderade. Dessutom framkommer uppgifter om att cheferna medvetet fattar beslut som negativt påverkar de anställda, i vad som beskrivs som sabotage av anställningen.

– Jag har aldrig blivit behandlad så dåligt som under tiden jag jobbade för detta bolag. Alla anställda jag pratade med under tiden jag jobbade där kände samma sak, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt

Vidare framhäver den tidigare anställde att om någon uttrycker negativ kritik, möts de av hård motstånd från ledningen. Detta innebär ofta skriftliga varningar för mindre förseelser, samt oannonserade och godtyckliga ändringar i scheman och arbetsuppgifter. Syftet bakom dessa åtgärder, enligt källan, är att skapa en så obekväm arbetsmiljö att de anställda känner sig tvingade att säga upp sig.

Dessutom anklagar den före detta anställda cheferna för att konsekvent agera i en juridisk gråzon när det gäller arbetstagarnas villkor. Det påpekas att de anställda pressas till en punkt som går långt utöver vad som kan anses vara rimligt, en praxis som orsakar stor oro bland personalen.

Med en pågående upphandlingsprocess uttrycker väktarna en stark önskan om att Scania inte förnyar kontraktet med det nuvarande säkerhetsföretaget. Telgenytt har sökt Scania för kommentarer, men bolaget väljer i nuläget att inte uttala sig.

– Vi har inga kommentarer, säger Scanias pressansvarig, Erik Bratthall.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 16:20
Senast uppdaterad: 31 januari 2024 18:29

Ljuspunkten, verksam sedan 1972, stänger för gott

ljusp.-

Grundaren Anders Jonsson, dottern Nina Tiedemann och Ninas 22-åriga dotter Tilde Lindström.
Foton: Privata/Alexander Isa

Efter mer än 50 år som en av Södertäljes mest anrika butiker, stänger Ljuspunkten sina dörrar för alltid. Den familjeägda butiken, en central punkt i stadsbilden sedan ett halvt sekel tillbaka, tar farväl av sina trogna kunder.

Ljuspunkten, en trotjänare i Södertäljes detaljhandel, har sedan etableringen varit en viktig del av stadscentrumets kommersiella liv. Butiken, som drivs av den tredje generationen i familjen Jonsson-Tiedemann, kommer att stänga i slutet av april, vilket markerar slutet på en era.

För närvarande styrs butikens dagliga verksamhet av 22-åriga Tilde Lindström, som tog över rodret från sin mamma Nina Tiedemann. Nina, i sin tur, hade tidigare tagit över verksamheten i början på 00-talet från sin far, Anders Jonsson, som grundade butiken 1972. Sedan dess har Ljuspunkten varit en familjeangelägenhet, med en stark tradition av personlig service och ett engagemang i det lokala samhället.

Kollegorna Linda Gustavsson och Tilde Lindström.
Foto: Alexander Isa

Men trots sin långa historia och djupa rötter i samhället, har Ljuspunkten inte varit immun mot de utmaningar som detaljhandeln står inför idag. Från början av januari signalerade en skylt på dörren att slutet var nära. Från och med den 30 april står den 400 kvadratmeter stora butiken, fördelad på två plan och med utsikt över inre Maren, tom.

Tilde Lindström pekar på flera orsaker till butikens nedgång, inklusive brist på parkeringsmöjligheter, en ökad trend mot näthandel och påverkan av inflationen. Dessa faktorer har tillsammans bidragit till ett minskat kundflöde och en osäker ekonomisk framtid för butiken.

Med den sista april som slutdatum, är utförsäljningen redan i full gång med stora rabatter. Hela butiken och lagret ska tömmas, vilket erbjuder en sista chans för kunderna att säkra en del av Ljuspunktens historia. Tilde och hennes familj bär med sig minnen av bättre tider, när butiken var en livlig mötesplats för samhället. Avslutningen av Ljuspunkten är inte bara slutet på en affärsverksamhet, utan också slutet på en epok i Södertäljes handelshistoria.

– Vi är glada och tacksamma för de fina och roliga år vi har fått ha i Södertälje. Nu är det dags för oss att hitta på något annat, säger Tilde Lindström till Telgenytt.

Tilde Lindström. 
Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 22:17

Regeringen förnyar förtroendet för Boel Godner

Boel Godner

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Shamash Oyal

Boel Godner kvarstår i styrelsen för Arbetsförmedlingen efter att regeringen åter bekräftat sitt förtroende för henne.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, utsågs ursprungligen till ledamot i Arbetsförmedlingens styrelse med start den 1 april 2021. Hennes förordnande, som löpte ut den 24 mars 2024, har nu fått en förlängning av regeringen. Redan den 21 mars meddelade regeringen att Godner fortsätter att inneha förtroendet som styrelseledamot.

I beslutet fastställer regeringen att kommunstyrelsens ordförande Boel Godner förordnas att verka som styrelseledamot i Arbetsförmedlingen för ytterligare en mandatperiod, från och med den 1 april 2024 till och med den 31 mars 2027.

– Jag är hedrad över att ha ett så viktigt och intressant uppdrag. Jag har suttit med i Arbetsförmedlingens styrelse i tre år nu och är glad över att ha fått förnyat förtroende, säger Boel Godner(S), till Telgenytt

Detta beslut markerar en fortsättning på Godners arbete och engagemang inom myndigheten, vilket understryker regeringens tillit till hennes bidrag till styrelsens arbete och Arbetsförmedlingens utveckling.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors