Företag i fokus:

Väktare uppmanar Scania till byte av säkerhetsföretag

Scania

Scanias pressansvarig, Erik Bratthall. Foto: Alexander Isa/Pressbild

Väktare anställda vid Scania riktar skarp kritik mot nuvarande säkerhetsföretag. Nu uppmanar de till val av ny aktör i kommande upphandling.

En grupp väktare som arbetar vid Scania har offentligt uttryckt sin missnöjdhet med det säkerhetsföretag som är anlitat av Scania. Detta framkommer genom uppgifter till Telenytt, men har även lyfts fram i en insändare till OskarshamnNytt.

I insändaren uppmanar de Scania att välja en annan leverantör i den pågående upphandlingen av säkerhetstjänster.

”Många av oss mår så dåligt att vi gråter varje dag”, skriver väktarna i insändaren, som beskriver en arbetsmiljö präglad av dålig behandling, härskartekniker från chefernas sida, samt hot om repressalier vid klagomål.

(Annonslänk)

Enligt väktarna har situationen blivit så ohållbar att flera väktare har valt att säga upp sig, medan andra har tvingats till långtidssjukskrivning på grund av den psykiska påfrestningen. De framhåller en rädsla för repressalier om de framför sina åsikter direkt till Scania, vilket skulle bryta mot deras avtal och riskera att ses som illojalitet mot sin arbetsgivare.

Till Telgenytt berättar en före detta anställd att de anställda behandlas på ett sätt som får dem att känna sig ovärderade. Dessutom framkommer uppgifter om att cheferna medvetet fattar beslut som negativt påverkar de anställda, i vad som beskrivs som sabotage av anställningen.

– Jag har aldrig blivit behandlad så dåligt som under tiden jag jobbade för detta bolag. Alla anställda jag pratade med under tiden jag jobbade där kände samma sak, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt

Vidare framhäver den tidigare anställde att om någon uttrycker negativ kritik, möts de av hård motstånd från ledningen. Detta innebär ofta skriftliga varningar för mindre förseelser, samt oannonserade och godtyckliga ändringar i scheman och arbetsuppgifter. Syftet bakom dessa åtgärder, enligt källan, är att skapa en så obekväm arbetsmiljö att de anställda känner sig tvingade att säga upp sig.

Dessutom anklagar den före detta anställda cheferna för att konsekvent agera i en juridisk gråzon när det gäller arbetstagarnas villkor. Det påpekas att de anställda pressas till en punkt som går långt utöver vad som kan anses vara rimligt, en praxis som orsakar stor oro bland personalen.

Med en pågående upphandlingsprocess uttrycker väktarna en stark önskan om att Scania inte förnyar kontraktet med det nuvarande säkerhetsföretaget. Telgenytt har sökt Scania för kommentarer, men bolaget väljer i nuläget att inte uttala sig.

– Vi har inga kommentarer, säger Scanias pressansvarig, Erik Bratthall.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 16:20
Senast uppdaterad: 31 januari 2024 18:29

Julkassen över förväntningarna – ”Ni har räddat denna jul”

IMG_1675-1

Julkassen i samarbete mellan St: Afrems ortodoxa kryka och Telgenytt. Foto: Shamash Oyal

Den första upplagan av Telgenytts ”Julkassen” med den ortodoxa kyrkan är avslutad och blev betydligt bättte än väntat. Över 100 julkassar, 100 matkuponger, ICA-presentkort och kit-påsar från lokal tandläkare delades ut, samt över 100 000 kronor insamlades.

Under torsdagen delades de allra första julkassarna ut till behövande vid S:t Afrems ortodoxa kyrka i Geneta.

Kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, tillsammans med flera andra, spenderade många timmar under dagen för att koordinera utdelningen i kyrkan och kunde åka hem strax efter klockan 21:30 på torsdagskvällen.

Men kyrkans ordförande ser inga större besvär med långa dagar för att hjälpa de behövande.

– Under tuffa tider måste vi alla hjälpas åt, säger hon till Telgenytt.

Det blev en lång dag för kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, som delade ut många julkassar till behövande under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Däremot var det flera som av olika anledningar inte kunde ta sig till Geneta för att motta sina kassar. Då ställde frivilliga från kyrkan upp för att köra ut kassarna till uppemot ett tiotal adresser runt om i Södertälje.

Initiativet togs emot med entusiasm och ledde till möten fyllda med känslor och glädje.

– Att ni ställer upp och åker till mig för att lämna påsen… nej, jag har inga ord för det ni gör. Jag är evigt tacksam, ni har verkligen räddat denna jul, säger en person, som fick sin kasse utkörd till dörren, till Telgenytt.

Totalt samlades det in över 130 000 kronor till Telgenytts julkasse, i samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka, vilket resulterade i cirka 110 julkassar från Ica Maxi Vasa.

Utöver den fyllda julkassen överraskades de som hade anmält sig med påsar fullspäckade med hygienartiklar från tandläkare Rubel Hanna. Men bidragen tog inte slut där; de 30 första överraskades även med ett presentkort från Ica Maxi Vasa, vardera till ett värde av 100 kronor, samt 100 matkuponger från Grekiska Grill & Bar i Södertälje som i sin tur samarbetade med ADFA.

– Vi vill verkligen tacka alla för bidragen som skickades in, från både företag och privatpersoner. Att vi uppnådde så mycket på så kort varsel visar på den positiva kraft som finns i Södertälje, och det ska vi värna om. Jag ser verkligen fram emot att se Julkassen växa, både i bidrag och i organisationer som ansluter sig, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.

Läs även:
Yasar Bisse sprider julglädje med gratis mat på julafton

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 17:06
Senast uppdaterad: 22 december 2023 17:31

Stormen Pia ställer till det – flera fordon inblande i olycka

IMG_7432

Läsarbild

Snö och blåst ställer till problem i jultrafiken, och under fredagen har en hel del trafikolyckor inträffat. Bland annat inträffade en olycka mellan Järna och Södertälje som involverade flera fordon.

– Det är två eller tre bilar som har kolliderat med varandra, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Enligt uppgifter har ingen person skadats, men däremot har de inblandade fordonen drabbats av plåtskador. Enligt trafikverket är ett körfält blockerat på E4 i norrgående rikting blockerat samt att olyckan har en stor påverkan på trafiken.

Även landsvägen mot Södertälje inträffade en olycka där ett fordon körde av vägen.

På grund av stormen Pia har SMHI under fredagen utfärdat en gul varning för hela Stockholmsområdet, inklusive Södertälje, med mycket blåst och snöfall som kan leda till trafikproblem. Bland annat varnas det för risk för halka, och bilister uppmanas att köra försiktigt.

Läsarbild

(Annonslänk

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 14:59
Senast uppdaterad: 22 december 2023 15:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors