Företag i fokus:

Nellie Melker vann stort pris åt sin klass

Melker

Klass 4A i stadshuset. Foto: Södertälje kommun/ Rossanna Linden

Fjärdeklassare från ett dussin skolor deltog i en unik tävling där de fick gestalta sina framtidsvisioner. Tävlingen, som nu firar sitt 15-årsjubileum, belönade eleverna med en stor prispott från Telge Fastigheter.

Under hösten deltog fjärdeklassare i Södertälje i en unik tävling med temat ”din framtid om 15 år”. Uppgiften var att kreativt gestalta hur de föreställer sig sina liv år 2038. Tävlingen, som lockade bidrag från cirka 500 elever, utgjorde en plattform för unga sinnen att utforska och uttrycka sina framtidsdrömmar.

För att markera tävlingens 15-årsjubileum, höjde Telge Fastigheter prispotten till 15 000 kronor. Denna generösa summa fördelades så att 5 000 kronor tillföll vinnande klasskassan, medan de återstående 10 000 kronorna skulle doneras till ett välgörande ändamål efter klassens val. Detta år gick det ärofulla priset till Natalie Melker från klass 4A på Igelstaskolan, som valde Barncancerfonden som mottagare av den välgörande donationen.

Nellie Melker från klass 4A tillsammans med sin bildlärare Eva Lysell. Foto Erik Elowsson

– Det vinnande bidraget tar oss med på en fantastisk resa 15 år framåt i tiden. Här sicksackar snygga, snabba farkoster genom galaxerna, utrustade med väldigt långa laddarsladdar, sade Krister Mellström, vd på Telge Fastigheter, när han läste upp juryns motivering.

Klassen bjöds in till en rundvandring på onsdagförmiddagen på stadshuset, men kulminerade i en spännande prisutdelning. Där överraskades Natalie Melker och klass med både prisutdelningen och en jättestor check på 15 000 kr samt gratulationer från tävlingens jury.

– Framtiden, det fick mig att tänka på flera saker. Vulkanutbrott, is dinosaurier och flygande bilar som jag tror vi kommer ha. Jag gillar färg så jag ritade också en regnbåge med stjärnor och planeter, säger Nellie Melker i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 februari 2024 16:10
Senast uppdaterad: 2 februari 2024 16:10

Genomför ny enkät för att samla Södertäljebornas åsikter

IMG_8183

Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott. Foto: Liza Simonsson

Södertälje kommun inleder en medborgardialog för att samla åsikter om vad som utgör ett gott liv med god hälsa, som en del i att uppdatera sin strategi för social hållbarhet.

Som ett led i att förnya sin strategi för social hållbarhet, genomför Södertälje kommun en medborgardialog via en webbenkät. Syftet är att samla in medborgarnas tankar och åsikter om livskvalitet och hälsa.

(Annonslänk)

Kommunen vill utforska vad invånarna anser vara viktigt för ett gott liv, inklusive faktorer som bra bostad, ekonomisk trygghet, och möjligheten att påverka samhällsutvecklingen. Särskilt fokus ligger på att säkerställa jämlika förutsättningar för alla medborgares hälsa och välmående. Alla medborgare från 13 år och uppåt, oavsett om de bor, arbetar eller studerar i Södertälje, är välkomna att delta i dialogen.

– Vi vill ta reda på vad som är viktigt för Södertäljes invånare och vad de behöver för att kunna leva ett gott liv i vardagen. Vi vill också veta hur medborgarna ser på kommunens arbete med social hållbarhet. Och det är därför vi vill ta avstamp i en medborgardialog när vi nu påbörjar processen med en ny strategi för folkhälsa och social hållbarhet, säger Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Enkäten, som hanteras av Parlametric, är tillgänglig från den 19 januari till den 20 februari 2024 och finns på flera språk, inklusive svenska, engelska, finska och arabiska, men deltagare kan svara på vilket språk som helst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 17:25

BILDEXTRA/ TV: Brand i lägenhet i Ronna

PHOTO-2024-01-20-16-58-53

Foto: Shamash Oyal

En brand utbröt i en lägenhet på Utmarksvägen i Södertälje under lördagseftermiddagen. Räddningstjänsten och polisen ryckte snabbt ut till plats för att hantera situationen.

På lördagseftermiddagen den 20 januari utbröt en brand i en lägenhet belägen i ett flerfamiljshus i Ronna. Larmet inkom till räddningstjänsten klockan 15.51, och flera räddningsenheter skyndade till platsen för att bekämpa elden.

Enligt första rapporter fanns ingen person i lägenheten när branden startade. Orsaken till branden är ännu inte fastställd och polisen var snabbt på plats för att assistera räddningstjänsten och påbörja en första utredning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 16:32
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 17:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors