Företag i fokus:

Realitydeltagare från Nykvarn döms för narkotikabrott

Kriminalvarden-1

Foto/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

En man från Nykvarn har dömts till två års fängelse för innehav av stora mängder narkotika och ett olagligt vapen. Detta efter att ha blivit stoppad av en narkotikahund på Luleå centralstation.

(Annonslänk)

En 36-årig man, tidigare deltagare i en realityshow på TV3, har av Luleå tingsrätt dömts till två års fängelse för grovt narkotikabrott och vapenbrott. Händelsen ägde rum den 4 november 2021 då mannen anlände till Luleå med tåg och hans väska, som innehöll över 1,5 kg narkotika inklusive kokain och cannabisharts, markerades av en narkotikahund.

Utöver narkotikan hittades även en signalpistol i mannens besittning vid en husrannsakan i mannens bostad i Nykvarn.

Mannen stoppades med 99,9 gram kokain och 1 409 gram cannabis i Luleå. Foto: Polisen

Mannen medgav att han hade transporterat narkotika men hävdade att han trodde det rörde sig om hasch och inte var medveten om kokainet. Han angav att han utförde transporten under hot från en kriminell person istället för att betala en skuld. Tingsrätten fann dock att mannen medvetet hade hanterat narkotikan och att sms-konversationer tydde på förberedelser för narkotikaförsäljning.

Domen baserades på omfattande bevis inklusive beslag, analysresultat från Nationellt Forensiskt Centrum (NFC). Trots mannens förnekande ansågs det bevisat att han uppsåtligen förvärvat och hanterat narkotikan i överlåtelsesyfte.

Åtalet som inleddes i december 2023 resulterade i en fängelsedom på två år.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2024 19:47
Senast uppdaterad: 3 februari 2024 21:24

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors