Företag i fokus:

Populära restaurangkedjan öppnar i Södertälje

9F123504-B0DF-448F-8076-4CDF5537EFE7

Grundaren Daniel Wärnmark. Foto: Heat

Heat Restauranger, kända för sin klassiska husmanskost, expanderar med en ny restaurang och café i Södertälje sjukhus till våren.

– Det här är så efterlängtat och väldigt bra. Nu kan vi snart erbjuda både restaurang och café till patienter, närstående och våra medarbetare, säger Anna Gerber Ekblom, vd på Södertälje sjukhus.

Heat Restauranger, kända för sin klassiska husmanskost tillagad från grunden, är redo att utöka sin närvaro till Södertälje sjukhus. Denna nya etablering innebär att kedjan, som först öppnade i Uppsala 2008, nu kommer att driva sin 22:a restaurang samt ett café på sjukhusområdet. Restaurangen, som kommer att ligga i hus 06, och caféet, beläget i hus 01, är en del av Heats expansion över hela Sverige – från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

(Annonslänk)

– Vi är väldigt glada att kunna välkomna Heat till Södertälje sjukhusområde. Ambitionen är att de ska öppna under våren, berättar Per-Erik Keskitapio, förvaltare på Locum. 

Grundaren Daniel Wärnmark, som inledde Heats verksamhet med Energikällan 2008 innan konceptet förnyades 2011, ser fram emot att välkomna gäster till de nyrenoverade lokalerna på sjukhuset. Den nya lunchrestaurangen och caféet i sjukhusets huvudbyggnad är öppna för alla som söker högkvalitativ mat i en välkomnande miljö.

– Det ska bli oerhört spännande att få öppna upp Heat på Södertälje sjukhus. Vi kommer att servera modern, hemlagad svensk husmanskost som passar alla. Recepten grundar sig från min uppväxt. Välkomna Heat, säger Daniel Wärnmark, ägare och grundare av Heat Restauranger.

Grundaren Daniel Wärnmark. Foto: Heat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 12:55
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 13:01

Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Petter-Norw

Petter Stordalen och Norwegians koncernchef Geir Karlsen. Pressbild.

Hotellägaren i Södertälje, Petter Stordalen, och Norwegian har gått samman för att skapa ett dotterbolag. Syftet att samla deras respektive bolags bonusprogram och erbjudanden enligt ett pressmeddelande.

Petter Stordalen, ägare av Quality Park Hotel i Södertälje och ska driva det nya hotellet som byggs vid Maren, har nu bildat ett gemensamt bolag med Norwegian och hans hotellkedja Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels).

– Det kommer att bli en ”game changer” för medlemmar och gäster, säger Stordalen.

Detta samarbete kommer att erbjuda medlemmar i olika lojalitetsprogram fler valmöjligheter än tidigare. Det gemensamma bolaget planerar att skapa en enhetlig förmånsvaluta och plattform där medlemmar kan tjäna och använda poäng över olika program. Norwegian och Strawberry kommer att ha lika ägarandelar i det nya bolaget.

Den digitala förmånsvalutan kommer att ersätta de befintliga poängsystemen i de olika lojalitetsprogrammen, vilket innebär att medlemmar som tjänar poäng genom hotellvistelser kan använda dem för att betala för flygresor och vice versa.

– Norwegians lojalitetsprogram är redan populärt och vi har försökt utveckla programmet genom att tänka nytt och samarbeta med andra aktörer. Jag är väldigt glad över det här samarbetet med Strawberry och att vi tillsammans skapar något som ger ännu fler kunder ett större utbud av tjänster och valmöjligheter, säger Petter Stordalen.

Norwegian och Strawberry har tillsammans cirka 7,5 miljoner medlemmar i sina respektive lojalitetsprogram i Norden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 01:34

Hade 200.000 kronor i bilen – Döms för penningtvätt

Penningtvatt

Foto: Ur polisens förundersökning.

En man i 25-årsåldern stoppades av polisen och påträffades med 200 000 kronor i kontanter i sin bil. Nu har Södertälje tingsrätt dömt mannen för penningtvätt.

Det var i maj förra året som polisen genomförde en operation kallad ”Svepetinsats”, där flera enheter som trafikpolis, polishundar, piketen, polishelikopter och lokalpolisen i Södertälje deltog. Insatsen innefattade kontroller av personer och fordon på olika platser, bland annat i Ronna och Blombacka/Brolunda.

Under insatsen stoppades en Södertäljebo som polisen upplevde vara nervös vilket ledde till att de beslutade att undersöka fordonet närmare. Vid en närmare kontroll hittades stora mängder kontanter på golvet i passagerarsätet och i dörrfacket, cirka 200.000 kronor. Mannen hävdade att pengarna kom från försäljningen av en Rolex-klocka samma dag.

Samma dag genomförde polisen en husrannsakan hemma hos mannen enligt polisens förundersökning.

Polisen i samband med instans förra året. Foto: Arkivbild/Ur polisens förundersökning.

Under rättegången lämnades dock en annan förklaring till var pengarna kom från. Pengarna i fråga var en gemensam besparing mellan mannen och hans föräldrar. Efter ett inbrott i deras bostad hade de kommit överens om att alltid bära med sig pengarna för att säkerställa deras säkerhet i händelse av ett eventuellt nytt inbrott.

Under tisdagen meddelade Södertälje tingsrätt domen.

Mannen döms för penningtvätt, men bedöms som ringa brott. Domen innebär att mannen måste betala 50 dagsböter på 430 kronor, vilket totalt blir 21.500 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 17:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors