Företag i fokus:

Populära restaurangkedjan öppnar i Södertälje

9F123504-B0DF-448F-8076-4CDF5537EFE7

Grundaren Daniel Wärnmark. Foto: Heat

Heat Restauranger, kända för sin klassiska husmanskost, expanderar med en ny restaurang och café i Södertälje sjukhus till våren.

– Det här är så efterlängtat och väldigt bra. Nu kan vi snart erbjuda både restaurang och café till patienter, närstående och våra medarbetare, säger Anna Gerber Ekblom, vd på Södertälje sjukhus.

Heat Restauranger, kända för sin klassiska husmanskost tillagad från grunden, är redo att utöka sin närvaro till Södertälje sjukhus. Denna nya etablering innebär att kedjan, som först öppnade i Uppsala 2008, nu kommer att driva sin 22:a restaurang samt ett café på sjukhusområdet. Restaurangen, som kommer att ligga i hus 06, och caféet, beläget i hus 01, är en del av Heats expansion över hela Sverige – från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

(Annonslänk)

– Vi är väldigt glada att kunna välkomna Heat till Södertälje sjukhusområde. Ambitionen är att de ska öppna under våren, berättar Per-Erik Keskitapio, förvaltare på Locum. 

Grundaren Daniel Wärnmark, som inledde Heats verksamhet med Energikällan 2008 innan konceptet förnyades 2011, ser fram emot att välkomna gäster till de nyrenoverade lokalerna på sjukhuset. Den nya lunchrestaurangen och caféet i sjukhusets huvudbyggnad är öppna för alla som söker högkvalitativ mat i en välkomnande miljö.

– Det ska bli oerhört spännande att få öppna upp Heat på Södertälje sjukhus. Vi kommer att servera modern, hemlagad svensk husmanskost som passar alla. Recepten grundar sig från min uppväxt. Välkomna Heat, säger Daniel Wärnmark, ägare och grundare av Heat Restauranger.

Grundaren Daniel Wärnmark. Foto: Heat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 12:55
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 13:01

SENASTE NYTT: Två män frikänns för medhjälp till mord

Montage Alex Ataseven

Läsarbild

I höstas förra året blev en 19-åring skjuten till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu frias två män som stod åtalade för medhjälp till mord.

Strax efter klockan 18:00 den 6 oktober 2022 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt kammaråklagare Mikael Carlsson anses brottet vara en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje.

Polisen på plats efter dödskjutningen. Bilden till höger visar de misstänkta mördarna fly från platsen. Foto: Läsarbild /Polisen.

Den svarta mopeden som användes vid dödskjutningen hittades på Prästgårdsvägen i Geneta, men fångades även på kamera före och efter händelsen i Saltskog. Mopeden fångades på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmades även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den nådde Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffade mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångades återigen på kamera klockan 18:14 när mopeden lämnade Saltskog.

Kort därefter kunde polisen gripa två män med kopplingar till mopeden, och de har varit frihetsberövade sedan dess. Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som använts vid mordet.

Idag blev männen friade av Södertälje tingsrätt. Rätten anser att bevisningen tyder på att männen hade en viss kännedom och inblandning, men det går inte att dra slutsatsen att de faktiskt utförde de handlingar de var åtalade för.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:04

Restaurang förbjuds att använda kolgrill efter klagomål

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa.

Restaurangen Cizgara förbjuds att grilla med kol. Beslutet har fattats av miljökontoret efter klagomål från ett flertal grannar, det rapporterar SVT.

Cizgara i Mariekäll, som öppnade i december 2022, fick klagomål från redan samma månad från boende. Enligt klagomålen trängde röken från kolgrillen in i deras bostäder och både utredningar och inspektioner har visat att ventilationsaggregatet som används på restaurangen har brister. Även en närliggande bostadsrättsförening har framfört klagomål.

Enhetschefen på miljökontoret, Ana Camargo Valencia, berättar för SVT om de upplevda stickande och svidande känslorna i halsen vid ett besök i restaurangen.

– Man känner röken inomhus, säger Ana Camargo Valencia till tidningen.

Enligt miljökontoret har kolgrillen fått flera möjligheter att åtgärda problemen stör grannarna, men ingen lösning har hittats. Förbudet trädde i kraft den 20 juni och överträdelse kan resultera i böter på 10 000 kronor per dag.

På ägarens begäran genomförde en extern aktör en inspektion den 29 juni och kunde konstatera att viss matoslukt. Bedömdningen var att lukten inte var särskilt stark eller påtaglig och att miljökontorets beslut om förbud mot kolgrillning var ”alltför ingripande”.

Restaurangen får fortsätta sin verksamhet, men utan att använda kolgrill.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 10:43
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors