Företag i fokus:

DEBATT: NPF-anpassa våra skolor i större utsträckning

Anna Syr

Anna Syrjänen. Gruppledare, Kristdemokraterna. Foto: Liza Simonsson

Svar på insändare: Lärandet får inte anpassas bort

Jag minns min skolgång på 90-talet. Även om den ägde rum i Finland och inte i Sverige så finns det både likheter och skillnader. Jag tänker ofta på de mer utmanande eleverna i klassrummet, som de stökiga killarna.

Jag tänker på en tjej med en fysisk funktionsnedsättning, som tvingades gå runt skolbyggnaden under varje idrottslektion. Jag tänker också på mig själv, som hade svårt att somna på nätterna och fick rådet att sjunga godnatt visor i mitt huvud för att hitta lugn.

Jag behövde mer stöd och hjälp än bara enkla råd från min lärare. Satu, som var tvungen att promenera runt skolbyggnaden, krävde mer meningsfulla och anpassade idrottslektioner, medan de stökiga killarna var i behov av ett individuellt anpassat stöd för sin skolgång.

”Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag”

Liberalernas Metin Hawsho längtar i ett inlägg efter bättre eller kanske svunna tider. Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag, till exempel disciplin och respekt för läraren. Men det jag är glad över nu är att vi ser varje individ och gör anpassningar för att varje unikt barn ska få det stöd det behöver. Att arbeta enskilt med en vuxen i ett separat rum är en anpassning. Att gå till biblioteket i mindre grupper är en annan. Det känns som att Hawsho blandar ihop äpplen och päron när han identifierar just ”anpassningar” som ett problem, när problemet egentligen ligger någon annanstans.

(Annonslänk)

Jag tycker inte att vi gör tillräckligt idag, utan måste satsa på anpassningar i större utsträckning. Kristdemokraterna anser att alla skolor i Södertälje bör vara anpassade för NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). En NPF-anpassad skola innebär bland annat att man inte behöver ha en specifik diagnos för att få tillgång till olika hjälpmedel och att alla som arbetar på skolan har goda kunskaper om NPF.

Att vara inriktad mot NPF handlar om att tänka om och använda resurserna på bästa möjliga sätt. Här är bemötande och förståelse nyckelbegrepp. Fysiska anpassningar i klassrummet kan vara ergonomiska stolar med fjädring, justerbara ståbord, avskärmade arbetsplatser och inbjudande säckstolar. Lärare på en NPF-anpassad skola har generellt en väl synlig lektionsplan på tavlan, där syftet med varje uppgift förklaras, inklusive tydlig inledning, avslutning och redovisning av arbetsområdet.

Vad är det egentligen i ovannämnda anpassningar som ”anpassar bort” lärandet enligt Liberalerna?

Anna Syrjänen
Gruppledare, Kristdemokraterna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 13:37
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Genomför förbättring och underhåll vid Halldeponin

Kartor

Bild: Kartor

Trafikverket och Södertälje kommun påbörjar samarbetsprojekt vid den tidigare Halldeponin för miljöförstärkning och järnvägsunderhåll.

(Annonslänk)

Södertälje kommun och Trafikverket har påbörjat ett viktigt samarbetsprojekt vid Halldeponin i Östertälje, belägen intill järnvägsspåret. Kommunen kommer att genomföra miljöförstärkande åtgärder på området, som tidigare användes som avfallsanläggning från 1950-talet till 1975, för att försäkra områdets säkerhet och hälsa för människor och djur. Sedan deponins nedläggning har inget nytt avfall tillförts och området har blivit överbyggt.

Parallellt med kommunens insatser kommer Trafikverket att utföra nödvändiga underhållsarbeten på järnvägsspåret som korsar den gamla deponin. Dessa arbeten är planerade att ske samtidigt för att maximera effektiviteten och minska störningar.

Arbetena är planerade att starta efter sommaren och under byggperioden kommer området att vara avstängt och säkrat. Detta är en del av en större satsning för att säkerställa att området fortsätter att vara säkert och inte utgör någon miljörisk i framtiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 14 april 2024 00:24

DEBATT: Södertälje har stora utmaningar med utanförskap

Pexel Bok

Foto: Pexels

”Södertälje har stora utmaningar med utanförskap och segregation, särskilt när det kommer till kunskaper i det svenska språket.”, det skriver Liberalernas gruppledare Metin Hawsho

”Svenska för invandrare (SFI) har länge varit en grundpelare i Sveriges integrationspolitik, men det är tydligt att verksamheten brottas med utmaningar. Statistik visar att endast hälften av deltagarna slutför sina kurser med godkända resultat, medan en betydande andel lämnar utan att ha uppnått målen. Ännu mer bekymrande är det att en del deltagare befinner sig i systemet i upp till fem år utan märkbara framsteg i sina språkkunskaper. Denna situation är ohållbar och kräver omedelbara åtgärder.

Södertälje har stora utmaningar med utanförskap och segregation, särskilt när det kommer till kunskaper i det svenska språket. 55% av alla elever i tredje klass i grundskolan i Södertälje klarar av nationella provet i Svenska. Det har att mycket att göra med att många växer upp med föräldrar som inte kan svenska på en bra nivå.

(Annonslänk)

Det är dags för en genomgripande reform av SFI. Integrationen i det svenska samhället börjar med språket, och ett effektivt SFI är avgörande för denna process. Regeringens förslag om tidsbegränsade studier är ett steg i rätt riktning. En tidsram på tre år med möjlighet till förlängning under särskilda omständigheter kan bidra till att öka motivationen bland studerande. 

För att ytterligare förbättra SFI:s effektivitet ser vi till att man inför en initial kunskapsbedömning för alla nya elever. Detta kommer att säkerställa att studerande placeras på rätt nivå från början och kan påbörja sin inlärning på det mest lämpliga sättet för att maximera kvaliteten i utbildningen. Vi genomför också en ökad satsning på lärarresurser och individanpassad undervisning för att möta elevernas olika behov.

”Svenska språket är en nyckel till anställning”

Det är också viktigt att stärka kopplingen mellan SFI och arbetsmarknaden. Svenska språket är en nyckel till anställning, och vi måste se till att eleverna inte bara lär sig språket utan även får kunskap om den svenska arbetsmarknaden och samhället.

Genom att sätta tydliga tidsramar, säkerställa en nivåanpassad undervisning och förbättra kopplingen till arbetslivet kan vi skapa ett mer effektivt SFI. Detta är inte bara till nytta för de nyanlända utan stärker också Sveriges samhälle som helhet. Vi står inför en möjlighet att reformera SFI till en mer framgångsrik verksamhet – låt oss ta den chansen.

Denna reform gör stor skillnad i kampen mot utanförskapet i Södertälje och för att få fler att bli inkluderade i det svenska samhället.

Metin Hawsho,
gruppledare Liberalerna, Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2024 20:51
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors