Företag i fokus:

Mellström utses till ordinarie VD för Telge Bostäder

IMG_8594

Krister Mellström. Foto: Telge/Alexander Isa

Efter en framgångsrik period som tillförordnad vd för Telge Bostäder, har Krister Mellström nu klivit in i rollen som bolagets ordinarie vd. – Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på, säger Krister Mellström.

Krister Mellström, som har varit en del av Telgekoncernen sedan 2017 i olika ledande roller, har nyligen accepterat en permanent position som vd för Telge Bostäder. Denna förändring sker efter att han framgångsrikt hanterat rollen som tillförordnad vd sedan juni 2023, parallellt med sitt uppdrag som vd för Telge Fastigheter.

(Annonslänk)

Helena Forslund, styrelseordförande för Telge Bostäder, uttrycker sin tillfredsställelse över Mellströms accepterande av rollen och betonar hans kompetens och engagemang som haft stor betydelse för företaget. Likaså uttrycker Lars Greger, styrelseordförande för Telge Fastigheter, sin uppskattning för Mellströms arbete och ser positivt på den smidiga övergången inom koncernen.

– Jag är glad över att han blir kvar i koncernen, det möjliggör också en bra övergång. För Telge Fastigheters del så träffas styrelsen inom kort för att påbörja processen för rekrytering av ny vd, säger Lars Greger.

Mellströms karriär inom Telgekoncernen är imponerande; från projektchef till ledande befattningar inom Telge Nät och Telge Inköp, innan han tog över som vd för Telge Fastigheter. Hans erfarenhet och ledarskapskvaliteter har varit avgörande för hans framgång i dessa roller.

Han lämnar sitt nuvarande uppdrag som ordinarie vd för Telge Fastigheter när han den 1 april tillträder sin nya roll.

– Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på. Jag ser stora möjligheter för Telge Bostäder framåt som tillexempel arbetet kring nybyggnationer och fastighetsutveckling, säger Krister Mellström.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 02:25

Vänsterpartiets Eva Bjurholm har avlidit

Eva-

Eva Bjurholm ett stort tomrum inom partiet.

Vänsterpartiet Södertälje meddelar att deras engagerade fullmäktigeledamot Eva Bjurholm har avlidit 77 år gammal i sitt hem på Oaxen. – ”Våra varmaste tankar går till familjen bestående av make, barn och barnbarn.”, skriver partiet.

Södertälje och Vänsterpartiet sörjer förlusten av Eva Bjurholm, en aktiv och hängiven ledamot i kommunfullmäktige och stadsbyggnadsnämnden, som avled den tredje januari 2024.

Som person var Eva lätt att tycka om med sin positiva energi, sin uppriktiga nyfikenhet och omättliga vilja att lära om allt och alla in i det sista. Eva var med nästan överallt mest hela tiden och hann ändå med att läsa handlingar, läsa på av rent intresse och dessutom studera på högskola vid sidan om.”, skriver Vänsterpartiet i ett pressutskick.

Eva, känd för sitt passionerade arbete för klimat- och miljöfrågor, tjänstgjorde även i flera regionala och lokala organ som Regionala Skärgårdsrådet och Mälardalsrådet. Hennes engagemang sträckte sig över många år, både i politiken och inom kommunal förvaltning.

”Eva har varit ovärderlig för vår partiförening med sin enorma kunskapsbas inom dessa områden.”, skriver partiet.

Eva Bjurholms bortgång efterlämnar ett stort tomrum inom partiet och i de samhällsfrågor hon brann för. Vänsterpartiet sänder sina kondoleanser och varma tankar till hennes make, barn, och barnbarn. Hennes minne och de frågor hon förespråkade kommer att leva vidare.

Eva Bjurholm blev 77 år gammal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 08:53
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:54

Nytt år, nya regler och avgifter för felsortering av sopor

Sopor-Avfall-Sortera-Telge-Atervinningg

Foto: Alexander Isa

Den 1 januari tog Telge Återvinning över ansvaret för insamling av förpackningsavfall i hushållen, samtidigt som Södertälje kommun inför högre avgifter för felsortering av sopor.

Med början av det nya året 2024, kommer invånarna i Södertälje att se en förändring i hanteringen av deras förpackningsavfall. Telge Återvinning övertar det fulla ansvaret för insamlingen från hushållen, en del av kommunens nya avfallshanteringssystem.

Parallellt med denna övergång, har politikerna i kommunfullmäktige beslutat att höja felsorteringsavgiften från 400 till 450 kronor.

Denna ändring grundar sig i att kommunen, med det nya året, har blivit ansvarig för insamlingen av förpackningar. För att ytterligare motverka felsortering har en fördubblad straffavgift införts för upprepade överträdelser, vilket nu innebär 900 kronor för mindre kärl och hela 4 000 kronor för containrar.

Kommunen ger invånarna en anpassningsperiod.

Villaägare kommer att få minst två chanser att korrigera sina misstag innan böter utfärdas. Även flerfamiljshus, där hyresvärden eller bostadsrättsföreningen är abonnenter hos Telge, kommer att få några månaders respit för att förbättra sin sortering innan de riskerar att påföras en felsorteringsavgift. Denna period av varningar innan böter införs är tänkt att hjälpa invånarna att anpassa sig till den nya ordningen och uppmuntra rätt sortering.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 02:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors