Företag i fokus:

Mellström utses till ordinarie VD för Telge Bostäder

IMG_8594

Krister Mellström. Foto: Telge/Alexander Isa

Efter en framgångsrik period som tillförordnad vd för Telge Bostäder, har Krister Mellström nu klivit in i rollen som bolagets ordinarie vd. – Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på, säger Krister Mellström.

Krister Mellström, som har varit en del av Telgekoncernen sedan 2017 i olika ledande roller, har nyligen accepterat en permanent position som vd för Telge Bostäder. Denna förändring sker efter att han framgångsrikt hanterat rollen som tillförordnad vd sedan juni 2023, parallellt med sitt uppdrag som vd för Telge Fastigheter.

(Annonslänk)

Helena Forslund, styrelseordförande för Telge Bostäder, uttrycker sin tillfredsställelse över Mellströms accepterande av rollen och betonar hans kompetens och engagemang som haft stor betydelse för företaget. Likaså uttrycker Lars Greger, styrelseordförande för Telge Fastigheter, sin uppskattning för Mellströms arbete och ser positivt på den smidiga övergången inom koncernen.

– Jag är glad över att han blir kvar i koncernen, det möjliggör också en bra övergång. För Telge Fastigheters del så träffas styrelsen inom kort för att påbörja processen för rekrytering av ny vd, säger Lars Greger.

Mellströms karriär inom Telgekoncernen är imponerande; från projektchef till ledande befattningar inom Telge Nät och Telge Inköp, innan han tog över som vd för Telge Fastigheter. Hans erfarenhet och ledarskapskvaliteter har varit avgörande för hans framgång i dessa roller.

Han lämnar sitt nuvarande uppdrag som ordinarie vd för Telge Fastigheter när han den 1 april tillträder sin nya roll.

– Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på. Jag ser stora möjligheter för Telge Bostäder framåt som tillexempel arbetet kring nybyggnationer och fastighetsutveckling, säger Krister Mellström.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 02:25

Brister upptäckta hos polisen vid gripande och husrannsakan

polis

Arkivbild

Södertäljepolisen anklagades för allvarliga tjänstefel i samband med en misslyckad husrannsakan, vilket anmäldes till Justitieombudsmannen. Nu har Polismyndigheten kritiserat ingripandet och funnit flera brister.

En man i Södertälje blev frihetsberövad, och hans hem där hans två döttrar befann sig genomsöktes av polisen, baserat på misstankar om narkotikabrott.

Det var i somras som mannen stoppades av polisen och fördes till stationen på grund av misstankar om narkotikabrott. Kort efter ingripandet genomsöktes både hans bostad och dator. Detta trots att den 60-åriga mannen upplyst poliserna om regelbundna drogkontroller på sitt arbete och en strikt nolltoleranspolicy mot droger.

Dessutom blev hans döttrar rädda under husrannsakan, men polisen fann varken spår av narkotika i bostaden eller i mannens blod- och urinprover.

Kort efter incidenten beslutade mannen att upprätta en anmälan till Justitieombudsmannen, JO, där han anklagade Södertäljepolisen för allvarliga tjänstefel. En händelse som JO beslutade att utredning närmare och krävde ytterligare information från myndigheten om polisens agerande.

I början av december lämnade polismyndigheten sin redogörelse där det framgår att flera brister upptäcktes.

Bland annat berättar en av poliserna att han pratade lugnande med barnen och bad dem att vänta i sitt sovrum tills husrannsakan var färdig, men uppgifter har inte kunna styrkas.

”De uppgifterna synes dock ha inte dokumenterats i anvisad ordning, vilket är en brist. Av utredningen framgår också att det har brustit i dokumentationen av beslaget av A.A:s dator.”, skriver polismyndigheten i yttrandet.

Men även husrannsakan kritiseras eftersom ingen narkotika påträffades i hans bil, endast några säckar skräp och lite blommor. Dessutom fanns det inte andra konkreta uppgifter som tydde på att han kunde inneha narkotika.

”Södertäljepolisen begår allvarliga tjänstefel. Känns mycket kränkande.”, skrev mannen i JO-anmälan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 00:15

Polisjakt efter larm om beväpnad man

4BB6DD8B-2358-4F16-8090-B7BFE1AD387C

Foto: Shamash Oyal

Ett tåg blev stoppad vid Södertälje Syd på måndagskvällen. Detta efter rapporter om en beväpnad man ombord.

På måndagskvällen vid 20-tiden mottog polisen ett larm om en man med vapen på ett tåg som stoppats vid Södertälje Syd. Enligt källor till Aftonbladet har polisen inlett jakt en noggrann genomsökning av tåget.

Enligt vittnesuppgifter till Telgenytt sågs flera polispatruller anlända till platsen med säkerhetsutrustning.

Detaljerna kring händelsen är fortfarande få, och det är oklart om någon har gripits.

Uppdatering:

— Vi larmades till platsen men inget skarpladdad vapen fanns på plats. Passagerare hade sett en man med vapen liknande föremål, mannen kontrollerades och vi avbröt insatsen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 januari 2024 20:43
Senast uppdaterad: 1 januari 2024 21:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors