Företag i fokus:

Är Socialdemokraternas nya målgrupp de svagsinta?

Granberg foto- Liza

Foto: Liza Simosson

Forskning visar på att medelintelligensen har ökat för varje generation under hela 1900 talet fram till 2000 talet, då den i stället sjunker år för år, något som Socialdemokraterna verkar ha tagit fasta på och dragit slutsatsen att sanning och fakta inte är lika viktigt längre, utan det är vad man säger för stunden och hur många som kan tänkas tro på det som räknas!

Jag drar denna slutsats då jag aldrig tidigare sett något riksdagsparti så systematiskt kabla ut uppenbara lögner helt utan att skämmas, även när en lögn synas i riksmedia står man fast vid lögnen då man kallt räknar med att de svagsinta inte ska faktagranska utan i stället blint tro på den falska propaganda som öses ut.

Jag tänker främst på Magdalena Anderssons (S) utspel om att man alltid haft en stram invandringspolitik, det trots att man styrde Sverige mellan 2014–2022 då invandringen var extremt hög och okontrollerad.

Nu påstår Socialdemokraterna att det är alla andras fel att Sverige haft en okontrollerad invandring under Socialdemokraternas period vid makten.
Ett bisarrt utspel, tror ens de svagsinta på den lögnen?

När man ställs mot väggen av journalister som faktiskt ställer de rätta frågorna om Socialdemokraternas politik under perioden 2014–2022 och om den verkligen var för en stram invandring? – Ja då skyller man på Miljöpartiet, det var nog mer en MP regering än en S regering under den perioden. Noterbart är att Daniel Helldén (MP) har varit tydlig med raka motsatsen till en stram invandring om de ska ingå i en regering efter valet 2026 = Repris?

”Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet”

Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet enormt och även misstron mot myndighetspersoner, det skadar samhället som helhet.

Som Realist så bygger hela min politiska idé på att politiken ska vara transparent och tydlig i vad man står för och vad man vill göra eller inte göra, man ska också erkänna misstag som gjorts och inte skylla ifrån sig på andra, ta ansvar helt enkelt!

Ni som har följt mig vet att jag inte bara skäller på Sossar, utan även på moderater när det behövs då de sedan 2022 ingår i styret av Södertälje tillsammans med S och MP.

(Annonslänk)

Jag diskriminerar inget parti, alla som slösar bort skattepengar eller ljuger om fakta förtjänar att granskas, oppositionens uppdrag är att granska makthavarna!

Jag har varit tydlig med att jag vill återinföra tjänstemannaansvaret, och att det ska bli konsekvenser även när politiker slarvar bort skattepengar oavsett partitillhörighet!
Jag blir illamående när politiker kan göra bort sig nästan hur mycket som helst utan konsekvens, man löser sina skandaler genom att i efterhand bevilja sig själva ansvarsfrihet,
som i exemplet Fornhöjdsskandalen som sannolikt lett till åtal i det privata näringslivet.

Jag kommer inte helt osökt in på Ingela Nylund Watz (S) som är riksdagsledamot sedan 2010 och varit med under åren 2014–2022 då MP regeringen med S styrde Sverige.

I LT 6/2 drar Ingela i sin insändare helt skamlöst ett streck över S ansvar för samhällsutvecklingen under sina år vid makten, och att bankerna tog ut miljardvinster även under deras tid ”glömmer” hon och menar på att det är nya regeringens fel att bankerna tjänar mycket pengar.

”Drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel”

Hon glömmer orsaker som kriget i Ukraina, hög inflation och höga räntor, det är inte problemet, utan alla samhällsproblem och familjers försämrade ekonomi har plötsligt uppstått på drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel.

Att region Stockholm går back för första gången på 20 år sedan S tog över 2022 är också nya regeringens fel enligt Ingela Nylund Watz logik. Sist regionen gick back var också under en period av S styre, men det nämner inte Ingela såklart. Det skapar ett stort politikerförakt att ljuga så uppenbart för folket och förtroendet för politiker sjunker som en sten just tack vara utspel som Ingelas. En Fokus/Novus undersökning under valet 2022 visar på att så många som varannan väljare har tappat respekten för politiker och den politiska processen, inte så konstigt faktiskt.

Det är för Googlekunniga läsare tydligt att Ingelas insändare riktar sig mot svagsinta personer utan verklighetsförankring!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:25

SENASTE NYTT: Regionen river avtalet med mottagningen

IMG_8057-scaled

Foto: Alexander Isa

Avtalet med öronmottagningen i Södertälje sägs upp med omedelbar verkan. Det meddelade Region Stockholm under onsdagen efter särskild granskning under 2023.

Avtalsutskottet i Region Stockholm meddelade idag, den 17 januari, ett viktigt beslut om uppsägning av avtal enligt LOV med två specialiserade vårdgivare. Beslutet, som träder i kraft omedelbart, påverkar Eliva Clinic AB, en leverantör av specialiserad gynekologisk vård, och Öroncenter Södertälje, som erbjuder tjänster inom öron-näsa-halssjukvård sedan 2013.

Uppsägningen av Öroncenter i Södertälje beror på hälso- och sjukvårdsförvaltningens minskade förtroende för vårdgivarens förmåga att uppfylla kraven i vårdavtalet. Patienterna från Öroncenter hänvisas nu till andra öron-näsa-halsmottagningar inom regionen, där det finns tillräcklig kapacitet att ta emot dem.

Öron- näs- och halsmottagningen i Södertälje förlorar avtalet med Region Stockholm. Foto: Alexander Isa

Även Eliva Clinic AB, som utför aborter och IVF-behandlingar, sägs upp med omedlbar verkan efter en granskning som avslöjade återkommande brister i vårdkvalitet och patientsäkerhet, samt felaktig fakturering.

För att stödja patienter som påverkas av uppsägningen, kommer en telefonlinje att upprättas av hälso- och sjukvårdsförvaltningen tillsammans med Karolinska universitetssjukhuset.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 17:58
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 17:58

Flera dömda för försök till sprängdåd mot Bandidos lokal

415749686_747402746906671_9207037005648725414_n-1

Bild: Polisen

Två 17-åriga pojkar från Södertälje har dömts för försök till sprängattentat mot Bandidos lokaler i Haninge. Fallet kopplas till en internationellt efterlyst man med nära band till gängledaren Rawa Majid.

Händelsen inträffade den 6 september då två pojkar, båda 17 år och skrivna i Södertälje, samt två 21-åringar, var inblandade i ett försök till sprängattentat mot Bandidos lokaler i Haninge.

Ett attentat som misstänks ha kopplingar till en kriminella nätverket ledd av Rawa Majid.

Väskor fyllda med batterier och sprängmedel hittades av polisen i närheten av bandidoslokalerna. Bild: Polisen

I en av pojkarnas telefoner upptäcktes chattmeddelanden med en man i 30-årsåldern, som är internationellt efterlyst och förmodas ha en nära anknytning till Rawa Majid, även kallad ”Kurdiska räven”. Men den planerade sprägnignen mysslyckades och ledde istället till en konfrontation med Bandidos medlemmar, där en av pojkarna misshandlades.

Polisen fann senare den misshandlade pojken nära Bandidoslokalen tillsammans med sprängmedel och utrustning för bombtillverkning.

Tingsrätten har nu meddelat sitt beslut i fallet.
En av de anklagade, en 17-årig pojke, döms till 11 månaders sluten ungdomsvård och en annan 17-åring till 10 månaders ungdomsövervakning, båda för försök till allmänfarlig ödeläggelse. Den 21-årige mannen som också var åtalad frikänns från anklagelserna. Däremot döms den 21-åriga kvinnan till ett års fängelse för medhjälp till försök till allmänfarlig ödeläggelse.

Pojkarna fångades på övervakningskamera när de var på väg för att utföra bombdådet. Bild: Polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 16:45
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 16:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors