Företag i fokus:

Starkt år för Scania – ”Har varit ett händelserikt år”

Kallsater

David Källsäter, vd, Scania Sverige. Foto: Elmia Lastbil.

2023 blev ett framgångsrikt år för Scania. Trots komponentbrist och en svagare konjunktur, lyckades bolaget öka sina marknadsandelar och registreringar av tunga fordon, särskilt förbränningsmotorer.

– 2023 har varit ett händelserikt år där vi bland annat stoppade chassimonteringen i Södertälje under några månader för att anpassa ordinarie chassiline för ellastbilar. Vi invigde även batterisammansättningsfabriken där vi monterar batterimoduler och batteripack baserat på Northvolts celler, säger Scanias VD, David Källsäter.

Med 2856 registrerade fordon under året, vilket representerar en ökning från 40,6 procent 2022 till 43,1 procent 2023, dominerade Scania marknaden för lastbilar med förbränningsmotorer i Sverige.

Källsäter betonade vikten av deras V8-motorer och den nya Super-drivlinan, som utmärker sig med den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden enligt jämförelsetester. Han underströk även betydelsen av att minska bränsleförbrukningen i förbränningsmotorer för att nå klimatmål, och lyfte fram möjligheten att använda förnybara drivmedel som HVO, biogas och RME.

– Det är glädjande att elektrifieringen ökar i Sverige. Tyvärr har vi inte kunnat leverera så många fordon under 2023 som vi önskat. Samtidigt är kunderna väldigt nöjda med de ellastbilar som levererats, säger Källsäter.

(Annonslänk)

Förutom framgångar med förbränningsmotorer, gjorde Scania betydande framsteg inom hållbara transportlösningar. Andelen hållbara fordon (RME, gas, elektriska och hybridlösningar) bland Scanias registrerade fordon ökade till 24,2 procent, en ökning med 9,5 procentenheter jämfört med föregående år. Elektriska fordon i branschen ökade med 73,5 procent jämfört med 2022.

Scania har också engagerat sig i att bygga världens mest hållbara ellastbil och införde nyligen gröna inköpskrav på sina leverantörer. I december mottog de den tyska utmärkelsen European Transport Award för sina ellastbilar, baserat på hållbarhetskriterier.

Företaget har ambitiösa klimatmål för sin leverantörskedja, produktion och kundernas koldioxidutsläpp, och var den första lastbilstillverkaren som antog vetenskapliga mål enligt Science Based Target initiative.

– Jag kan konstatera att vår plan för klimatmålen håller. Andelen lastbilar som är anpassade för ett förnybart drivmedel står idag för drygt en fjärdedel av vår totala volym. Inom fem år ska denna volym mer än fördubblas, säger David Källsäter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 18:13

Polis larmades – person rånad på väg in i sin bostad

Polis

Arkivbild

En man blev av med sin mobiltelefon under hot. Polisen har inlett en förundersökning, men ingen misstänkt har ännu gripits.

Det var tidigt på lördagsmorgonen, vid 07-tiden, som ettett rån inträffade i Södertälje. En man, som var på väg hem, blev utsatt för ett rån precis utanför sin bostad. Enligt uppgifter hotade gärningspersonen mannen och tvingade till sig hans mobiltelefon.

Polisen larmades snabbt till platsen för att undersöka händelsen. Efter en kort tids sökande kunde mannens mobiltelefon återfinnas gömd i en buske i närheten som tyder på att rånaren kastat ifrån sig telefonen under flykten från brottsplatsen.

En förundersökning gällande rånet har inletts, men för tillfället finns det ingen misstänkt i fallet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 13:07
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 13:07

Nahir Besara gör debut i svenska landslaget

Skarmdump

Skärmdump: SvFF

Södertäljesonen Nahir Besara är tillbaka i Pafos på Cypern där han spelade under 2019-2020. Men den här gången återvände han för att representera det svenska landslaget.

Det svenska herrlandslaget befinner sig för närvarande i Pafos på Cypern för Januariturnén 2024. Bland de utvalda spelarna i truppen finns Södertäljesonen Nahir Besara när laget ställdes mot Estland.

Efter den första träningspasset under veckan uttryckte Besara sin glädje över att bli uttagen till truppen.

– Det känns jättebra. Det är många bra fotbollsspelare som man har mött, men nu är det kul att få träna med dem, sade Nahir Besara, och fortsatte.

– Det är jättekul. Det finns inget större än att spela för det svenska landslaget. Jag är stolt över att vara här, sade Södertäljebon.

Nahir Besara har en lång meritlista inom elitfotbollen, både utomlands och i Allsvenskan, där han har spelat för Örebro och Hammarby sedan 2022. Men det är först nu han har blivit kallad till det svenska landslaget, vilket överraskade 32-åringen.

– Jag har varit med ett tag i allsvenskan och inte blivit kallad innan, så jag blev överraskad, säger han.

I fredags mötte landslaget Estland i Cypern, där Nahir Besara tidigare spelat för Pafos. Han fanns nu med i den svenska startelvan på mittfältet och gjorde därmed debut i A-landslaget. Han spelade i cirka 60 minuter innan han byttes ut mot 20-åringen, Otto Rosengren.

Innan Nahir lämnade planen hann Sverige göra två mål och släppa in ett, gjorda av Sebastian Nanasi och Isaac Kiese Thelin, vilket resulterade i ett slutresultat på 2-1 som höll i sig till slutsignalen. Efter matchen var det dock Malmöspelaren Taha Ali som fick mest uppmärksamhet och beröm efter att ha bidragit med en assist och gjort en imponerande debut i landslaget, inklusive hyllningar från Nahir Besara.

– Taha spelade en otroligt bra match. Jag spelade med honom redan i Örebro. Redan då såg man hans potential. Och i Malmö, med Rydström som tränare, har han utvecklats enormt, säger Besara till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 12:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors