Företag i fokus:

Tekniska nämnden vill öppna inre Maren för båttrafik

Maren

Bild: Södertälje kommun

Båtar i inre Maren kan bli verklighet. Efter två decenniers stängning har nu tekniska nämnden lagt fram ett förslag om att öppna inre Maren för båttrafik.

Inre Maren, som varit stängd för båttrafik i cirka 20 år, kan snart se en förändring. Tekniska nämnden har lagt fram ett förslag om en ny bro som möjliggör båttrafik samtidigt som Samhällsbyggnadskontoret har utrett olika alternativ för brotyp och båttrafikens omfattning mellan Borgmästarparken och Slussholmen.

För närvarande består förbindelsen av en gångbro, men den nya broplanen inkluderar alternativ som pontonbro, låg fast bro, högre fast bro eller en öppningsbar bro, i material som trä, stål eller betong.

Enligt Samhällsbyggnadskontoret bör detaljprojektering starta snarast, och ett inriktningsbeslut behövs för vilken båttrafik som ska tillåtas och ges möjlighet att trafikera Maren. Detta på grund av att området kring Inre Maren, inklusive Marenplan och Slussholmen, är under upprustning och ombyggnation, vilket beräknas bli ombyggt under 2024.

Förslag om var den nya Marenbron ska placeras.
Bild Södertälje kommun

Förslaget omfattar även platser för fritidsbåtar, men kräver först politiskt godkännande för vidare utveckling.

”Storlek och typ av båttrafik, ny Marenbro, anslutningar på land samt omfattning av kopplade arbeten som muddring av sjöbotten påverkar projektering och utformning av västra kajen.”, skriver kommunen underlaget för beslut.

Nu på onsdag, den 14 februari, väntas nämnden presentera förslaget för ett inriktningsbeslut.
Förslag angående tillåtna båttyper och brotyper för Maren kommer att presenteras för kommunfullmäktige. Det inkluderar små, medelstora, samt stora fritidsbåtar och segelbåtar. Broalternativen omfattar pontonbro, låg fast bro, hög fast bro, och öppningsbar bro.

Alternativ 1: Fast låg bro

Fördelarna med en lägre högre bro innefattar mindre påverkan på omgivande mark och att fotgängare kommer närmare vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-5 spann, med en nivå för brobanan i mittspannet på ungefär +2,0 meter och en segelfri höjd på ungefär 1,5 meter i mittspannet, beroende på antalet spann och val av material, vilket förväntas minska till cirka 1,0 meter år 2100.

Fast låg bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 2: Fast högre bro

Fördelarna med en fast högre bro inkluderar att mindre till medelstora fritidsbåtar kan passera under bron, samt möjligheten att införa pontoner för evenemang. Bron ansluter högre upp på Slussholmen, vilket medför en bättre anpassning och tillgänglighet i förhållande till lutningar och omgivning, samt förbättrar gestaltningen mot Slussholmen. Dessutom, när bron byggs i 1-3 spann, blir nivån för brobanan i mittspannet upp till cirka +4,4 meter, och den segelfria höjden blir upp till cirka 3 meter i mittspannet beroende på antalet spann och valt material, vilket minskar till cirka 2,5 meter år 2100.

Fast högre bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 3: Öppningsbar bro

Fördelarna med en öppningsbar bro omfattar ingen höjdbegränsning för båtar, möjligheten att styra insläpp av båttrafik, och att fotgängare kan komma nära vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-4 spann, med en brobananivå på ungefär +2,5 i mittspannet och en segelfri höjd på cirka 2,0 meter i stängt läge, vilket förväntas minska till cirka 1,5 meter år 2100. En öppning på ca 4–5 meter är möjlig, med maskineriet placerat över högsta högvattennivån (+1,80). Bemanning krävs för att hantera öppning och stängning, och det behövs platser för båtar att vänta på båda sidor av bron. Vidare undersökning krävs för att välja typ av öppningsbar bro, exempelvis klaffbro eller svängbro.

Öppninsbar bro.
Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 18:47
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 23:25

Här är årets Kringelfinalister – Rösta på din favorit

897E8C5E-186E-49B4-9306-FC5D440C3112

Foton: Holger Ellgaard, CC / Cc

Nu kan Södertäljeborna delta i omröstningen för att utse Årets Kringelställe, en ny utmärkelse som syftar till att uppmärksamma och hylla stadens unika besöksmål.

Med start från 2023 introduceras ”Södertäljekringlan”, ett nytt pris initierat för att framhäva och fira Södertäljes många sevärdheter och därigenom stärka stadens attraktionskraft. Invånarna i Södertälje har fått möjlighet att nominera sina favoritplatser, eller ”kringelställen”, som nu har resulterat i fem finalister redo för allmänhetens röst.

Mars månad bjöd på en öppen nomineringsprocess där stadens medborgare kunde lyfta fram sina personliga favoriter bland kommunens besöksmål. Resultatet är en varierad skara finalister, allt från historiska ångbåtar till moderna restauranger med fokus på ekologiska val, vilka alla speglar Södertäljes rika kulturella landskap och mångsidighet.

(Annonslänk)

– Att över 50 olika platser är nominerade är ett kvitto på att vi har många bra och populära besöksmål i Södertälje kommun och det känns superkul att ha ett sammanhang där vi tillsammans med medborgarna får chansen att visa dem lite extra uppskattning, i samband med galan under Södertälje Företagardag, säger Linda Färggren, Gruppledare Plats -och destinationsutveckling näringslivsavdelningen, Södertälje kommun.

Allmänheten uppmanas nu att rösta på sin favorit senast den 10 april, för att avgöra vem som ska ta hem titeln som Årets Kringelställe. Vinnaren kommer att avslöjas och firas vid en gala under Södertälje Företagardag. Totalt presenteras fem finalister

Motivering:

S/S Ejdern: Ejdern är en unik historisk ångbåt som är en viktig symbol för Södertälje. Med sin vackra design och charm erbjuder den trevliga turer på både sött och salt vatten, med service och god mat ombord. Fartyget är ett värdefullt kulturarv och en viktig del av stadens sjöhistoria. Med en ideellt jobbande besättning och en atmosfär av omtanke och skratt, är Ejdern en naturlig blickfång i stadsbilden och ger resenärer, både unga och gamla, en minnesvärd upplevelse av historisk och vacker sjöfartstradition. 

Vildvux: På restaurangen Vildvux råder genuin matglädje och här tillagas ekologiska och närodlade råvaror med kärlek. Med hög kvalitet på maten och en trevlig atmosfär är det ett lunchställe som många Södertäljebor är stolta över. Anders och gänget är kunniga och engagerade och ordnar aktiviteter som höstmarknad, julmarknad och yogapass. En pärla på landsbygden som erbjuder en gastronomisk upplevelse utöver det vanliga. 

Nyvaket Café: Nyvaket är en härlig oas i den stressiga vardagen, med färskt bröd och kreativa bakverk i en mysig 50-talsmiljö. Här möts man alltid av trevlig service från Sari med sin vänliga personal som verkligen bryr sig om sina kunder. Även de med fyra ben blir glatt välkomnade! Med hög kvalitet och engagemang i varje detalj har Nyvaket vunnit Södertäljebornas hjärtan. En gästs citat säger allt ”Deras soppor är som en varm kram från farmor”.

Torekällberget: Torekällberget är en fantastisk oas med kultur för alla. Här kan man uppleva hur det var förr genom att möta djur, natur och historia. Platsen lockar gammal som ung och erbjuder en resa tillbaka i tiden genom fotografier, kläder och hus som visar Södertäljes historia. Torekällberget är Södertäljebornas älskade rekreationsområde och en unik plats som man är mäkta stolt över!

Idala Café och Lanthandel: Idala är en glädjespridare för såväl turister som sommargäster och bofasta. Här blandas humor, musik och konst med restaurang, café och provningar. Ett roligt och unikt utflyktsmål i Södertöljes skärgård, med trädgårdscafé som erbjuder konstutställningar, konserter med fantastiska artister samt vällagad mat. En omtyckt plats som uppskattas för sin trevliga personal och det lokala engagemanget för bygden.

Fakta: Södertälje kommun

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 april 2024 01:00

Stor ombyggnad av väg för ökad säkerhet

Vagarbete

Foto: Alexander Isa

Trafikverket meddelar att en omfattande uppgradering av väg 57 mellan Gnesta och Järna ska inledas våren 2024, med målet att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten.

(Annonslänk)

Trafikverket inleder under våren 2024 ett omfattande uppgraderingsprojekt på väg 57 mellan Gnesta och Järna, med målet att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten. Projektet, som beräknas vara klart i slutet av 2026, innefattar installation av mitträfflingar för ökad separation mellan körfält och förbättrad sikt vid sidoområden. En viktig nyhet är också tillägget av ett stigningsfält för att underlätta omkörning av långsamtgående fordon.

Ytterligare uppgraderingar omfattar en ny cirkulationsplats, förbättrad belysning och ombyggnad av korsningar för höjd säkerhet, samt en ny gång- och cykelväg för att förbättra tillgängligheten för fotgängare och cyklister.

För att minska byggprojektets påverkan på trafiken kommer Trafikverket att implementera temporära trafiklösningar som lägre hastighetsgränser och användning av trafiksignaler eller vakter. Information om projektets framsteg och hur det påverkar trafiken kommer löpande att kommuniceras till berörda trafikanter och boende. Projektet kommer att utföras av Scandinavian Roadconstruction AB.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 april 2024 06:30
Senast uppdaterad: 8 april 2024 01:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors