Företag i fokus:

Tekniska nämnden vill öppna inre Maren för båttrafik

Maren

Bild: Södertälje kommun

Båtar i inre Maren kan bli verklighet. Efter två decenniers stängning har nu tekniska nämnden lagt fram ett förslag om att öppna inre Maren för båttrafik.

Inre Maren, som varit stängd för båttrafik i cirka 20 år, kan snart se en förändring. Tekniska nämnden har lagt fram ett förslag om en ny bro som möjliggör båttrafik samtidigt som Samhällsbyggnadskontoret har utrett olika alternativ för brotyp och båttrafikens omfattning mellan Borgmästarparken och Slussholmen.

För närvarande består förbindelsen av en gångbro, men den nya broplanen inkluderar alternativ som pontonbro, låg fast bro, högre fast bro eller en öppningsbar bro, i material som trä, stål eller betong.

Enligt Samhällsbyggnadskontoret bör detaljprojektering starta snarast, och ett inriktningsbeslut behövs för vilken båttrafik som ska tillåtas och ges möjlighet att trafikera Maren. Detta på grund av att området kring Inre Maren, inklusive Marenplan och Slussholmen, är under upprustning och ombyggnation, vilket beräknas bli ombyggt under 2024.

Förslag om var den nya Marenbron ska placeras.
Bild Södertälje kommun

Förslaget omfattar även platser för fritidsbåtar, men kräver först politiskt godkännande för vidare utveckling.

”Storlek och typ av båttrafik, ny Marenbro, anslutningar på land samt omfattning av kopplade arbeten som muddring av sjöbotten påverkar projektering och utformning av västra kajen.”, skriver kommunen underlaget för beslut.

Nu på onsdag, den 14 februari, väntas nämnden presentera förslaget för ett inriktningsbeslut.
Förslag angående tillåtna båttyper och brotyper för Maren kommer att presenteras för kommunfullmäktige. Det inkluderar små, medelstora, samt stora fritidsbåtar och segelbåtar. Broalternativen omfattar pontonbro, låg fast bro, hög fast bro, och öppningsbar bro.

Alternativ 1: Fast låg bro

Fördelarna med en lägre högre bro innefattar mindre påverkan på omgivande mark och att fotgängare kommer närmare vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-5 spann, med en nivå för brobanan i mittspannet på ungefär +2,0 meter och en segelfri höjd på ungefär 1,5 meter i mittspannet, beroende på antalet spann och val av material, vilket förväntas minska till cirka 1,0 meter år 2100.

Fast låg bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 2: Fast högre bro

Fördelarna med en fast högre bro inkluderar att mindre till medelstora fritidsbåtar kan passera under bron, samt möjligheten att införa pontoner för evenemang. Bron ansluter högre upp på Slussholmen, vilket medför en bättre anpassning och tillgänglighet i förhållande till lutningar och omgivning, samt förbättrar gestaltningen mot Slussholmen. Dessutom, när bron byggs i 1-3 spann, blir nivån för brobanan i mittspannet upp till cirka +4,4 meter, och den segelfria höjden blir upp till cirka 3 meter i mittspannet beroende på antalet spann och valt material, vilket minskar till cirka 2,5 meter år 2100.

Fast högre bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 3: Öppningsbar bro

Fördelarna med en öppningsbar bro omfattar ingen höjdbegränsning för båtar, möjligheten att styra insläpp av båttrafik, och att fotgängare kan komma nära vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-4 spann, med en brobananivå på ungefär +2,5 i mittspannet och en segelfri höjd på cirka 2,0 meter i stängt läge, vilket förväntas minska till cirka 1,5 meter år 2100. En öppning på ca 4–5 meter är möjlig, med maskineriet placerat över högsta högvattennivån (+1,80). Bemanning krävs för att hantera öppning och stängning, och det behövs platser för båtar att vänta på båda sidor av bron. Vidare undersökning krävs för att välja typ av öppningsbar bro, exempelvis klaffbro eller svängbro.

Öppninsbar bro.
Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 18:47
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 23:25

SENASTE NYTT: 17-åring gripen för skjutning mot lägenhet

polis

Arkivbild

En person har gripits efter att flera skott avlossats mot en lägenhet i Hammarby Sjöstad. Nu rapporterar flera medier att pojken är skriven i Södertälje.

(Annonslänk)

Vid 22-tiden på fredagskvällen mottog polisen ett larm om en skottlossning i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm. Skott avfyrades mot en lägenhetsdörr där flera personer befann sig, men ingen skadades.

En stor polisinsats genomfördes och på lördagsmorgonen meddelade polisen att en person hade anhållits i samband med händelsen. Enligt tidiga uppgifter till Aftonbladet rör det sig om en tonåring med kopplingar till ett kriminellt nätverk i Södertälje. Senare rapporterade LT att tonåringen, som är 17 år gammal, är skriven i Södertälje.

Tonåringen dömdes förra året för förberedelse till synnerligen grov misshandel och vapenbrott. Tillsammans med en medbrottsling greps de med en skarpladdad pistol i bilen och misstänktes för att begå ett allvarligt brott, men som stoppades av polis innan de kunde fullborda planerna.

Polisen utreder händelsen i Hammarby Sjöstad som ett mordförsök och misstänker att skjutningen kan ha varit en del av ett utpressningsförsök. I ett fordon kopplat till tonåringen upptäckte polisen handskar, balaclavas, rengöringsmedel och motorbränsle, vilket åklagaren menade var avsett att användas vid brottstillfället.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 20:27
Senast uppdaterad: 13 maj 2024 23:06

Kommunen riskerade böter för dröjsmål i vårdinsatser

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

RÄTTELSE: I en tidigare version av denna artikel framgick det felaktigt att kommunen hade bötfällts, vilket inte var fallet.

Inspektionen för vård och omsorg vände sig till förvaltningsrätten med en begäran om att Södertälje ska betala en straffavgift på grund av långsam handläggning.

Inspektionen för vård och omsorg vände sig till förvaltningsrätten i Stockholm med ett krav om att Södertälje kommun skulle betala en särskild avgift på grund av allvarliga fördröjningar i verkställandet av biståndsbeslut. Enligt IVO hade kommunen låtit bli att inom rimlig tid verkställa ett beslut om växelvård, vilket är en form av stöd som tillhandahålls för att avlasta närstående som vårdar personer med fysiska eller kognitiva svårigheter.

(Annonslänk)

Kommunen beviljade växelvården den 11 mars 2022, men dröjde med verkställigheten fram till den 12 oktober samma år, vilket IVO bedömde som oskäligt lång tid. Detta dröjsmål, som varade i nästan sju månader, har haft direkta konsekvenser för den enskilde och dennes närstående som behövde avlastning.

Södertälje kommun har som försvar anfört platsbrist, ett argument som IVO inte accepterar som giltig ursäkt för den långa väntetiden. Inspektionen framhåller att sådana insatser som växelvård borde kunna planeras och verkställas mer effektivt av kommunen, speciellt med tanke på det växande behovet bland äldre.

I slutet av april drog IVO tillbaka sin ansökan, vilket leder till att Förvaltningsrätten avskriver målet från vidare handläggning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 19:16
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 13:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors