Företag i fokus:

Tekniska nämnden vill öppna inre Maren för båttrafik

Maren

Bild: Södertälje kommun

Båtar i inre Maren kan bli verklighet. Efter två decenniers stängning har nu tekniska nämnden lagt fram ett förslag om att öppna inre Maren för båttrafik.

Inre Maren, som varit stängd för båttrafik i cirka 20 år, kan snart se en förändring. Tekniska nämnden har lagt fram ett förslag om en ny bro som möjliggör båttrafik samtidigt som Samhällsbyggnadskontoret har utrett olika alternativ för brotyp och båttrafikens omfattning mellan Borgmästarparken och Slussholmen.

För närvarande består förbindelsen av en gångbro, men den nya broplanen inkluderar alternativ som pontonbro, låg fast bro, högre fast bro eller en öppningsbar bro, i material som trä, stål eller betong.

Enligt Samhällsbyggnadskontoret bör detaljprojektering starta snarast, och ett inriktningsbeslut behövs för vilken båttrafik som ska tillåtas och ges möjlighet att trafikera Maren. Detta på grund av att området kring Inre Maren, inklusive Marenplan och Slussholmen, är under upprustning och ombyggnation, vilket beräknas bli ombyggt under 2024.

Förslag om var den nya Marenbron ska placeras.
Bild Södertälje kommun

Förslaget omfattar även platser för fritidsbåtar, men kräver först politiskt godkännande för vidare utveckling.

”Storlek och typ av båttrafik, ny Marenbro, anslutningar på land samt omfattning av kopplade arbeten som muddring av sjöbotten påverkar projektering och utformning av västra kajen.”, skriver kommunen underlaget för beslut.

Nu på onsdag, den 14 februari, väntas nämnden presentera förslaget för ett inriktningsbeslut.
Förslag angående tillåtna båttyper och brotyper för Maren kommer att presenteras för kommunfullmäktige. Det inkluderar små, medelstora, samt stora fritidsbåtar och segelbåtar. Broalternativen omfattar pontonbro, låg fast bro, hög fast bro, och öppningsbar bro.

Alternativ 1: Fast låg bro

Fördelarna med en lägre högre bro innefattar mindre påverkan på omgivande mark och att fotgängare kommer närmare vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-5 spann, med en nivå för brobanan i mittspannet på ungefär +2,0 meter och en segelfri höjd på ungefär 1,5 meter i mittspannet, beroende på antalet spann och val av material, vilket förväntas minska till cirka 1,0 meter år 2100.

Fast låg bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 2: Fast högre bro

Fördelarna med en fast högre bro inkluderar att mindre till medelstora fritidsbåtar kan passera under bron, samt möjligheten att införa pontoner för evenemang. Bron ansluter högre upp på Slussholmen, vilket medför en bättre anpassning och tillgänglighet i förhållande till lutningar och omgivning, samt förbättrar gestaltningen mot Slussholmen. Dessutom, när bron byggs i 1-3 spann, blir nivån för brobanan i mittspannet upp till cirka +4,4 meter, och den segelfria höjden blir upp till cirka 3 meter i mittspannet beroende på antalet spann och valt material, vilket minskar till cirka 2,5 meter år 2100.

Fast högre bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 3: Öppningsbar bro

Fördelarna med en öppningsbar bro omfattar ingen höjdbegränsning för båtar, möjligheten att styra insläpp av båttrafik, och att fotgängare kan komma nära vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-4 spann, med en brobananivå på ungefär +2,5 i mittspannet och en segelfri höjd på cirka 2,0 meter i stängt läge, vilket förväntas minska till cirka 1,5 meter år 2100. En öppning på ca 4–5 meter är möjlig, med maskineriet placerat över högsta högvattennivån (+1,80). Bemanning krävs för att hantera öppning och stängning, och det behövs platser för båtar att vänta på båda sidor av bron. Vidare undersökning krävs för att välja typ av öppningsbar bro, exempelvis klaffbro eller svängbro.

Öppninsbar bro.
Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 18:47
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 23:25

Liberalerna – Vi måste våga prata positivt om Södertälje

GRCity

Foto: GRW Media/Södertälje City

Det finns många problem i världen, likaså i Södertälje. Det handlar om skjutningar, kriminalitet, segregation, korruption, arbetslöshet och så vidare. Överallt i världen finns det stora problem och mycket lidande. Samhället ska göra allt vi kan för att jobba mot dessa problem. Vi ska inte blunda för problemen, men vi behöver inte heller skylta med dem.

Staden och folket har tyvärr fått ett dåligt rykte, det har till och med gått så långt att invånare i staden skäms över att berätta att de är från Södertälje. Vi är många som inte är födda här utan har flyttat hit från andra delar av Sverige och som möts av förvånade och oroade ansiktsuttryck när vi berättat att vi ska flytta till Södertälje.

(Annonslänk)

Det är viktigt att vi från politiskt håll väljer att tala väl om Södertälje och våra invånare. Det är viktigt att vi visar stolthet för vår stad. För när vi inte gör det och bara låter bilden av Södertälje vara negativ så skapar det en självuppfyllande profetia. Vi får generationer som växer upp med en sargad självbild och med misstro till samhället.

När förtroendet och tilliten till samhället är svag får kriminella krafter chansen att greppa tag i den unga generationen. Den negativa mediebilden och det dåliga ryktet har gjort att det finns en misstänksamhet mot oss som kommer från Södertälje. Det gör det svårare att slå sig in på arbetsmarknaden vilket leder till högre arbetslöshet och befäster samhällsproblemen. 

”Det krävs ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom.”

För att kunna vända på den här utvecklingen krävs det ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom. Det behövs en vision om vad staden ska bli och hur vi ska ta oss dit. Något som var och en kan hänga upp lite av sitt hopp på.

Tyvärr tycks det inte finnas några sådana visioner från den politiska ledningen. Istället för att skapa hopp pratar man bara om problemen, kanske för att problembeskrivningen är det enda man kan komma överens om.

Liberalerna tror på ett Södertälje där vi garanterar varje individs rätt att forma sitt eget liv utan att utsättas för diskriminering. Din bakgrund ska inte avgöra din framtid. Södertälje ska vara en möjligheternas stad, som inte misstänkliggör entreprenörer och ideella föreningar som försöker skapa mervärde trots svåra förutsättningar. Vi vill berätta för omvärlden om Södertälje, om vår gästvänlighet, vår mångfald och det starka engagemanget som finns för lokalsamhället. Vi tror på en stad som uppmuntrar och bejakar sina invånare. Tillsammans kan vi ändra bilden av Södertälje. 

Metin Hawsho, (L) gruppledare
Victor Zetterman, (L), ordförande
Sevina Salci, (L)
Viveca Rabenius, (L) 
Gabriel Gawrye (L)
Evelyn Paz (L) 
Anton Holmlund, (L) 
Alvin Hanna (L) 
Kristina Perols (L)
Hanna Hanna (L) 
Maria Safar (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 09:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:54

Frontalkrock mellan buss och personbil – två skadade

IMG_4581

Foto: Alexander Isa

En allvarlig kollision mellan en personbil och en buss inträffade på Mariekällgatan under tisdagskvällen. Två personer fördes till sjukhus med skador.

– En buss och en personbil ska ha krockat. Två personer ska ha förts till sjukhus på egen hand, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

(Annonslänk)

En trafikolycka inträffade på Mariekällgatan strax vid klockan 22:30 på tisdagskvällen, där en personbil och en buss var inblandade. Olyckan orsakade stopp i trafiken i båda riktningar medan räddningstjänst och polis arbetade på platsen.

Enligt uppgifter från räddningstjänsten skadades minst två personer i olyckan och har förts till sjukhus för vård. Skadeläget för de inblandade är ännu inte klart. Både den drabbade personbilen och bussen ska bärgas från olycksplatsen.

Polisen kommer att upprätta en anmälan för grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2024 23:46
Senast uppdaterad: 24 april 2024 11:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors