Företag i fokus:

Här sprider de kärlek – Delade ut 500 röda rosor

A89ABAA1-8A9E-4F00-AB1D-03D89F85F7BF

Foto: Privat.

I en unik gest för att sprida glädje och kärlek, tog ”We Are One Church Södertälje” initiativet att dela ut 500 rosor i staden under Alla hjärtans dag. – Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche.

Alla hjärtans dag i Södertälje blev extra speciell i år tack vare ”We Are One Church Södertälje. Kyrkan genomförde en hjärtlig kampanj där 500 rosor delades ut till förbipasserande i olika delar av staden, inklusive Ronna, Fornhöjden, Centrum, Geneta, Blombacka, Moraberg och Veda. Aktionen syftade till att sprida kärlek och uppmuntran, samt att förmedla ett budskap om gemenskap och tacksamhet.

En handling av generositet och omtanke som mottagits varmt av mottagarna.

– Det var en glädje att få gå ut tillsammans och göra något gott för människor i vår stad. Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche, från We Are One Church.

Christian Moche, från We Are One Church.
Foto: Privat

Genom att ge bort rosor ville kyrkan inte bara fira kärlekens dag, utan också skapa en plattform för samtal och positiv interaktion mellan stadens invånare.

Inte första gången den lokala kyrkan tar initiativ för samhället.

– Vi har tidigare genomfört flera andra initiativ; senast lämnade vi ut matkassar och presentkort till människor i nöd under jul och nyår, säger Christian Moche.

”We Are One Church Södertälje” är en aktiv del av lokalsamhället med regelbundna sammankomster på Oxbacksgatan 6, där de välkomnar alla till sina gudstjänster fredagar klockan 19:00 och söndagar från 12:00.

Representanter från We Are One Church besökte flera stadsdelar på alla hjärtans dag
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 21:56
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 22:25

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors